|2016-02-10|
Geodezja, Prawo
NSA ponownie o klauzulowaniu
Poznaliśmy pisemne uzasadnienie wyroku Naczelnego Sądu Administracyjnego dotyczącego klauzulowania dokumentów geodezyjnych wg porządku prawnego obowiązującego do 1 lipca 2015 r. Sąd odnosi się w nim również do poprzedniego wyroku NSA ws. klauzulowania i brzmienia art. 12b ust. 5 Pgik po 1 lipca ub.r.
O sprawie informowało Polskie Towarzystwo Geodezyjne – dotyczy ona bowiem jednego z członków tej organizacji, który zaskarżył w zeszłym roku do WSA w Kielcach decyzję starosty koneckiego. Urzędnik uzależnił w niej opatrzenie klauzulami dokumentów, które geodeta sporządził dla podmiotu zlecającego wykonanie pracy geodezyjnej, od złożenia wniosków o ich uwierzytelnienie (z czym wiąże się stosowna opłata).
Zdaniem kieleckiego sądu rację w tym sporze miał wykonawca, bo Prawo geodezyjne i kartograficzne w sposób jasny i jednoznaczny stwierdza, że klauzulowanie powinno odbywać się „z urzędu” (jako konsekwencja przyjęcia pracy geodezyjnej do zasobu) oraz bez opłat. Natomiast w wyroku z 5 stycznia br. (sygn. akt I OSK 1693/15) Naczelny Sąd Administracyjny oddalił skargę kasacyjną wniesioną przez starostę koneckiego.
W uzasadnieniu wyroku czytamy: „S. K., który nie zgodził się ze stanowiskiem Starosty Koneckiego, co do wykładni art. 12b ust. 5 Prawa geodezyjnego, powołał się na wyrok Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Lublinie z 18 grudnia 2014 r. III SAB/Lu 74/14, w którym ten Sąd uznał, iż opatrzenie dokumentów klauzulami, na podstawie tego przepisu następuje z urzędu. Wyrok ten został uchylony przez Naczelny Sąd Administracyjny, wyrokiem z 28 sierpnia 2015 r. I OSK 785/15, a Naczelny Sąd Administracyjny stwierdził, że jedynym trybem uwierzytelniania dokumentów jest uwierzytelnianie na wniosek. Taką wykładnię art. 12b ust. 5 potwierdza, zdaniem Naczelnego Sądu, nowelizacja tego przepisu (cyt. wyżej ustawa z 15 maja 2015 r.), która weszła w życie 1 lipca 2015 r. Obecne brzmienie tego przepisu potwierdza, że zamiarem ustawodawcy nigdy nie było uwierzytelnianie dokumentów z urzędu – podkreślił Naczelny Sąd w cyt. wyroku. Z poglądem wyrażonym przez Naczelny Sąd nie można się zgodzić. Z art. 12b ust. 5 przed nowelizacją w żadnym razie nie wynikało, aby jedynym trybem uwierzytelniania dokumentów był tryb wnioskowy, a wprost przeciwnie, o czym była mowa wyżej. Nowelizacja natomiast wprowadziła wyłom w zasadzie uwierzytelniania z urzędu. Nie ma potrzeby dokonywania przy niniejszej sprawie wykładni art. 12b ust. 5 w nowym brzmieniu. Można powiedzieć jedynie, że o ile przepis ten przed nowelizacją był jasny i wyraźny, o tyle jego nowe brzmienie budzi wątpliwości interpretacyjne, kiedy i na jakie potrzeby uwierzytelnienie następuje na wniosek, a kiedy z urzędu, gdyż ten ostatni tryb działania wcale nie został przez nowelizację ustawy zmieniony”.
DC
|