Celem projektu ELF jest utworzenie m.in. na bazie urzędowych danych przestrzennych zgodnych z dyrektywą INSPIRE jednolitych rejestrów pokrywających całą Europę. W ramach szykowanego pilotażu w pierwszej kolejności przetestowane zostaną dane dotyczące sieci drogowej – na razie przygotowano je dla Norwegii i Szwecji. Ich przydatność sprawdzą dostawcy rozwiązań nawigacyjnych – Nokia HERE oraz TomTom.
– To naprawdę ekscytujący moment w historii projektu ELF, bo jest on po raz pierwszy testowany na zewnątrz – mówi Olaf Østensen, koordynator projektu. – Dzięki pilotażowi komercyjni dostawcy map w przyszłości będą mieli dostęp do aktualnych danych o sieci drogowej, takich jak ograniczenia prędkości czy zakazy wjazdu. W rezultacie użytkownicy ich systemów nawigacyjnych będą mogli korzystać z danych o wyższej jakości i lepszej dokładności – wyjaśnia Østensen.
ELF jest projektem kierowanym przez Wspólnotowe Centrum Badawcze Komisji Europejskiej (JRC). W skład konsorcjum realizującego przedsięwzięcie wchodzą: EuroGeographics, 15 krajowych agencji kartograficznych i katastralnych (w tym GUGiK), 9 firm komercyjnych związanych m.in. z integracją usług, oprogramowaniem i doradztwem, 2 uczelnie wyższe oraz 3 organizacje zrzeszające użytkowników. Koniec projektu przewidziano na luty przyszłego roku.