|2014-12-12|
GNSS, Edukacja
Olsztyńscy doktoranci wytropią zaginione samoloty
„Zaginiony bez wieści” – taki komunikat w światowych mediach ma się już nigdy więcej nie pojawić. Takie jest założenie doktorantów z Uniwersytetu Warmińsko-Mazurskiego – Dariusza Tanajewskiego i Grzegorza Grunwalda.
fot. JK
|
|
|
|
|
|
Wszystko zaczęło się od marcowej katastrofy Boeinga malezyjskich linii lotniczych, prawdopodobnie nad Oceanem Indyjskim. Bezowocne wielomiesięczne poszukiwania skłoniły Dariusza Tanajewskiego i Grzegorza Grunwalda, doktorantów z Katedry Geodezji Satelitarnej i Nawigacji Wydziału Geodezji i Gospodarki Przestrzennej UWM, do opracowania metody skuteczniejszego poszukiwania wraków samolotów na terenie dużych zbiorników wodnych.
Swój pomysł wysłali na tegoroczną edycję konkursu European Satellite Navigation Competition (Galileo Masters) i… zostali jego finalistami. Propozycja olsztyńskich doktorantów znalazła się w piątce najlepszych prac, które trafiły do koordynatora regionalnego. Olsztyniacy zaprojektowali technologię, która na bazie sygnałów z satelitów pozwala docierać do wraków samolotów, które spadły do mórz i oceanów. Ułatwia także w stosunkowo krótkim czasie od momentu katastrofy dotarcie do rozbitków.
– Obecnie nie mogę zdradzać szczegółów dotyczących zaproponowanego przez nas rozwiązania, bowiem jest ono w początkowej fazie komercjalizacji. Nasza idea ma na celu zwiększenie efektywności akcji ratowniczych w przypadku katastrof lotniczych nad oceanami i innymi wielkimi zbiornikami wodnymi. Katastrofa Boeinga malezyjskich linii lotniczych, który w tym roku wpadł do Oceanu Indyjskiego, pokazała bezradność odpowiednich służb w tej materii. Zaproponowaliśmy rozwiązanie, które ma szanse zwiększyć skuteczność prowadzonych działań – wyjaśnia Dariusz Tanajewski.
– Od początku istnienia polskiej edycji konkursu mieliśmy zamiar zgłosić do niego opracowane przez nas rozwiązania. Do tej pory wydawało nam się, że aby liczyć się w walce o zwycięstwo, trzeba posiadać prototyp lub zrealizować pierwsze testy. Nasze tegoroczne zgłoszenie potraktowaliśmy jako przetarcie szlaków i w zgłoszeniu opisaliśmy jedynie sam zamysł całego systemu. Teraz, kiedy znalazł on uznanie w oczach kapituły konkursu, chcemy pójść dwa kroki dalej. Wstępne zainteresowanie projektem wyraził fundusz kapitałowy Black Pearls. Bez wątpienia byłaby to bezcenna pomoc – zdradza Grzegorz Grunwald.
Konkurs European Satellite Navigation Competition jest organizowany na świecie od 2004 r. Jego celem jest nagrodzenie, promocja oraz przyśpieszenie realizacji innowacyjnych pomysłów i rozwiązań w zakresie wykorzystania nawigacji satelitarnej w medycynie, rozrywce, nawigacji samochodowej, lotnictwie oraz bezpieczeństwie publicznym.
Źródło: Paulina Iwaniuk (UWM)
|