|2014-11-28|
Geodezja, Edukacja
Studenci na praktyki i staże!
Dziekan Wydziału Geodezji i Kartografii PW prof. Alina Maciejewska przyznała, że tak złego okresu dla praktyk i staży, jak w ostatnich 10 latach, nie pamięta. Sytuację tę ma zmienić projekt o roboczej nazwie „Student... do pracy”, nad którym pracuje powołany we wrześniu br. klaster GEOPOLI.
Koncepcję projektu zaprezentowano podczas seminarium „Klaster GEOPOLI – obszary i kierunki polityki rozwojowej geodezji i kartografii w Polsce” (Jachranka, 26-27 listopada). Zakłada on, że wybranym studentom (ich liczba będzie zależeć od zapotrzebowania pracodawców) oferowana będzie możliwość odbycia praktyk, następnie stażu, a w końcu podjęcia pracy w przedsiębiorstwach, które partycypują w przedsięwzięciu. Praktyki (minimum miesięczne) odbywałyby się po 6. semestrze studiów inżynierskich, a o udziale studenta w projekcie i możliwości zdobycia doświadczenie w wybranej przez siebie firmie przesądzałyby: średnia ocen za 5 semestrów oraz indywidualne osiągnięcia (np. działalność w stowarzyszeniach studenckich). Na staże, rozpoczynające się po zakończeniu studiów I lub II stopnia, największe szanse mieliby absolwenci, którzy uzyskali najlepszą ocenę z wcześniejszych praktyk. Natomiast ocena ze stażu w dużej mierze decydowałaby o ewentualnym zatrudnieniu.
W ramach projektu opracowany zostanie system internetowy obejmujący m.in. bazy studentów, stażystów, pracodawców, a także ogólnopolski ranking praktykantów. Zakres merytoryczny praktyk i staży będzie obejmował trzy moduły: obligatoryjny (składający się z 7 podmodułów odpowiadających zakresom uprawnień zawodowych w dziedzinie geodezji i kartografii), rozszerzony (dodatkowe podmoduły proponowane przez pracodawców; np. geoinformatyka czy fotogrametria bliskiego zasięgu) oraz umiejętności miękkich. O realizowanych w ramach praktyk/staży podmodułach decydowaliby przedsiębiorcy (odpowiadałyby one specyfice danej firmy). Zgodnie z założeniami przedsięwzięcia, studenci odbywający praktyki będą otrzymywali „premię za umiejętności” (rodzaj stypendium uzależniony od wyniku praktyki), a pracodawcy wynagrodzenie za ich prowadzenie. Twórcy projektu zakładają także możliwość łączenia późniejszej pracy w firmie z realizacją doktoratu. Liczą również na to, że „Student... do pracy”, będzie miał charakter pilotażowy i prototypowy dla wszystkich sektorów szkolnictwa technicznego w Polsce
Uczestnicy seminarium generalnie bardzo pozytywnie ocenili koncepcję projektu, a przedstawiciele firm podkreślali, że przedsięwzięcie umożliwi im dotarcie do najzdolniejszych studentów. Nie obyło się jednak bez kilku głosów krytycznych. Najwięcej wątpliwości wzbudził pomysł powiązania modułu obligatoryjnego z uprawnieniami zawodowymi. Argumentowano, że nie wszystkie firmy zrzeszone w klastrze będą w stanie realizować praktyki, których zakres merytoryczny będzie musiał obejmować przynajmniej jeden z obowiązkowych podmodułów. Jacek Uchański, wiceprezes Warszawskiego Przedsiębiorstwa Geodezyjnego, zwrócił natomiast uwagę, że projekt obejmie zaledwie kilka procent studentów, elitę, a przecież obowiązek odbycia praktyk dotyczy wszystkich. Co z pozostałymi studentami? – zapytał. Zarówno referujący założenia przedsięwzięcia dr hab. Radosław Wiśniewski, dziekan Wydziału Geodezji i Gospodarki Przestrzennej UWM w Olsztynie, jak i prof. Alina Maciejewska, zapewniali, że prace nad projektem cały czas trwają, a uwagi zostaną rozważone.
Kwestią do rozwiązania pozostaje również finansowanie projektu. Członkowie klastra GEOPOLI chcieliby pozyskać na ten cel środki z funduszy europejskich (w grę wchodzi m.in. Program Operacyjny Wiedza, Edukacja, Rozwój). Pomoc w tej sprawie zadeklarowali obecni na spotkaniu główny geodeta kraju Kazimierz Bujakowski i poseł Józef Racki, którzy bardzo przychylnie odnieśli się do założeń projektu.
Seminarium było także okazją do podsumowania III Forum pod hasłem „Nowe wyzwania w kształceniu i doskonaleniu zawodowym geodetów i kartografów” (Paprotnia k. Sochaczewa, 23-24 października). Pozytywnie oceniono nową formułę spotkania i uznano, że materiały z III Forum warte są jak najszybszej publikacji. W toku dyskusji powołano grupę roboczą do spraw IV Forum i wstępnie ustalono, że kolejne spotkanie odbędzie się w drugiej połowie października 2015 r. Jednym z celów, jakie w związku z tym postawili przed sobą uczestnicy seminarium, jest zachęcenie do udziału w przyszłorocznej konferencji przedstawicieli samorządu terytorialnego, których – zdaniem członków klastra – brakowało na III Forum.
W seminarium uczestniczyli członkowie Konwentu Dziekanów Wydziałów Geodezyjnych oraz Rady Konsultacyjnej Klastra GEOPOLI.
Damian Czekaj
|