|2013-05-22|
Geodezja, Teledetekcja, Firma
Dron kartuje niedokończoną autostradę
Wznowione zostały prace budowlane na nieukończonym fragmencie autostrady A1 pomiędzy Kowalem i Toruniem. Za prace geodezyjne na 30-kilometrowym odcinku Brzezie-Kowal odpowiada firma Geoplan ze Zgierza, która wykorzystuje tam m.in. bezpilotową maszynę latającą.
Docelowo na fragmencie tym będzie pracowało 30 geodetów. Choć ich głównym narzędziem pracy będzie tachimetr, to Geoplan zamierza także wykorzystać swojego fotogrametrycznego drona Gatewing X100. Jak tłumaczy Krzysztof Wieliński z Geoplanu, posłuży on do dokumentacji stanu zerowego, a więc sytuacji, którą budowniczowie zastali, wchodząc na budowę. Pierwsze loty o charakterze testowym już wykonano. W ich trakcie w ciągu jednego dnia pozyskano zdjęcia dla węzła Brzezie (około 500 tys. m kw.). Spółka chce na ich podstawie m.in. sprawdzić dokładność, jaką mogą zapewnić dane z drona.
Autostrada A1 ma docelowo połączyć Gdańsk z granicą polsko-czeską w Gorzyczkach. Odcinek pomiędzy Strykowem a Toruniem miał być gotowy na Euro 2012. Opóźnienia sprawiły, że fragment autostrady pomiędzy Strykowem i Kowalem stał się przejezdny dopiero w listopadzie 2012 roku. Na 64-kilometrowym odcinku pomiędzy Czerniewicami i Brzeziem w województwie kujawsko-pomorskim wykonawcy wycofali się z prac. Na początku kwietnia 2013 Generalna Dyrekcja Dróg krajowych i Autostrad podpisała wartą 1,059 mld złotych umowę z włosko-polskim konsorcjum, którego liderem jest firma Salini, na dokończenie budowy. Prace mają zakończyć się do kwietnia 2014 r., ale autostrada ma być udostępniona do ruchu do stycznia 2014 r.
To kolejny kontrakt drogowy założonej w 1998 r. firmy Geoplan ze Zgierza. Jej pracownicy zajmowali się geodezyjną obsługą odcinków autostrad A1 (odcinek Stryków-Piątek), A2, A4 oraz dróg ekspresowych S7 i S8. Pracowali także przy modernizacji Centralnej Magistrali Kolejowej i linii kolejowej 540 (Łódź Widzew – Łódź Chojny).
Źródło: Geoplan, JK
|