Łączna wartość projektu o pełnej nazwie „Wdrożenie wyników prac B+R w celu zwiększenia precyzji i szybkości pomiarów geodezyjnych dla kolejnictwa z uwzględnieniem potrzeb kolei dużych prędkości” to 1,365 mln zł. Będzie on realizowany przy współpracy wyższych uczelni wyłonionych w konkursie ofert.
Celem projektu jest opracowanie zintegrowanego systemu pomiaru szlaków komunikacyjnych łączącego precyzyjne pomiary bezpośrednie, naziemny skaning laserowy, fotogrametrię lotniczą niskiego pułapu i satelitarne systemy pozycjonowania. Dzięki niemu możliwa będzie kompleksowa obsługa geodezyjna budowy nowych i modernizacji/rewitalizacji istniejących szlaków kolejowych, w tym dostosowania ich do potrzeb kolei dużych prędkości. W stosunku do usług obecnie świadczonych na rynku polskim i zagranicznym pomiar będzie dwukrotnie dokładniejszy i wykonywany pięciokrotnie szybciej. Nowa usługa zostanie poddana certyfikacji w zakresie ISO14001+18001.
Jak podkreślają przedstawiciele firmy Geoplan, dotychczas nie ma na rynku jednolitego systemu, który łączyłby szybkość pomiarów 1 km szlaku komunikacyjnego w ciągu pół godziny z dokładnościami wymaganymi przy pracach modernizacyjnych linii kolejowych, tj. 0,3 mm, a dla pomiaru przechyłki toru w zakresie 265 mm – z dokładnością 0,5 mm.
W skład systemu ma wejść najnowocześniejszy na rynku sprzęt geodezyjny, tj.: system wózkowy, naziemny skaner 3D, wielosystemowy odbiornik satelitarny, samolot bezzałogowy do cyfrowej fotogrametrii lotniczej niskiego pułapu oraz program do przetwarzania, opracowania i modelowania chmury punktów (praca na zbiorach dochodzących do 50 milionów punktów). Dodatkowo zakupione zostaną wyniki prac badawczo-rozwojowych dotyczące analizy niezawodności i oceny danych uzyskanych z pomiarów dla kolejnictwa z wykorzystaniem nowych technologii, a także w zakresie stworzenia oprogramowania do analizy danych pod kątem niezawodności i występowania obserwacji odstających.
Projekt ma być zrealizowany do końca listopada 2013 roku. To już czwarte przedsięwzięcie Geoplanu współfinansowane ze środków unijnych. Wartość projektów dotychczas zrealizowanych to blisko 3 mln. zł.
Geoplan powstał w 1998 i obecnie zatrudnia ponad 70 osób. Działa na rynku ogólnopolskim, obecnie podejmuje kroki zmierzające do świadczenia usług również w innych krajach europejskich. Wyspecjalizowała się przede wszystkim w obsłudze geodezyjnej na rzecz większych firm budowlanych, przedsiębiorstw i instytucji. Firma obsługiwała m.in. budowę dróg A1, A2, A4, S7 i S8 oraz remonty linii kolejowych nr 4 (Centralna Magistrala Kolejowa) czy 540 (Łódź Widzew – Łódź Chojny).