Tomasz Ziętkowski
Pomiary torów w ciągłym ruchu
Przebudowa stacji Warszawa Zachodnia to spore wyzwanie nie tylko ze względu na rozległy zakres prac, ale także realizację bez zamykania ruchu kolejowego. Kluczem do zachowania bezpieczeństwa jest zatem odpowiednio zaprojektowany monitoring geodezyjny.
Stanowisko pomiarowe AMTS - widok w kierunku zachodnim
|
Warszawa Zachodnia jest jedną z największych i najbardziej ruchliwych stacji kolejowych w Polsce. Każdego dnia korzysta z niej średnio tysiąc pociągów (to rekord w skali kraju) i 60 tys. pasażerów (miejsce VI). Decydując się na przebudowę, inwestor uznał, że przy tak dużej randze obiektu trzeba uniknąć jego całkowitego zamknięcia na długie miesiące. Z tego względu prace podzielono na kilka etapów. Północna część stacji to obecnie jeden wielki plac budowy, natomiast po południowej stronie, gdzie znajdują się istniejące torowiska, nadal poruszają się pociągi podmiejskie i dalekobieżne. Tuż obok powstaje zupełnie nowy Dworzec Zachodni z nowoczesnym zadaszeniem oraz innowacyjną instalacją fotowoltaiczną, która pozwoli na pozyskiwanie wprost ze słońca około 30% energii potrzebnej do zasilania obiektów dworca, tj. hali, przejścia podziemnego oraz budynku wielofunkcyjnego. Od 19 grudnia 2021 r. pasażerowie mogą korzystać już z nowego peronu 6, z którego odjeżdżają m.in. pociągi pendolino.
Taka organizacja placu budowy stanowi nie lada wyzwanie dla inżynierów związanych z przebudową. By zapewnić bezpieczeństwo zarówno podróżnym, jak i ekipom budowlanym, firma Budimex jako generalny wykonawca kontraktu zdecydowała się na prowadzenie stałego monitoringu geodezyjnego. Wyzwania związanego z jego wdrożeniem i bieżącą obsługą podjęła się firma GEO-Instruments należąca do globalnej Grupy Keller – światowego lidera w geotechnice. Spółka posiada oddziały w Stanach Zjednoczonych, Wielkiej Brytanii, Francji oraz Niemczech, a w Polsce ma biura w Bielsku-Białej, Jędrzejowie oraz Ożarowie Mazowieckim. Swoim klientom oferuje rozwiązania z zakresu monitoringu konstrukcji, próbnych obciążeń oraz badań fundamentów głębokich, kładąc nacisk na wykorzystanie systemów automatycznych.
Globalny charakter firmy sprawia, że posiada ona bogate doświadczenie. Razem z pozostałymi oddziałami obsługuje kilkadziesiąt stacji monitorujących bazujących na tachimetrach (AMTS – Automated Motorized Total Stations) działających m.in. na znanych i skomplikowanych inwestycjach kolejowych. Za przykład mogą posłużyć projekty Cross Rail w Wielkiej Brytanii czy California High Speed Rail w Stanach Zjednoczonych. Ale na ich tle Warszawa Zachodnia wcale nie jest „płotką”. Dla GEO-Instruments to obecnie jeden z największych geodezyjnych projektów monitoringowych. Do krajowych przedsięwzięć o podobnej skali zaliczyć można również budowę obejścia Węgierskiej Górki w ciągu drogi ekspresowej S1, gdzie firma nadzoruje geodezyjny monitoring skarp, konstrukcji oporowych oraz obiektów mostowych...
Pełna treść artykułu w marcowym wydaniu miesięcznika GEODETA
powrót
|