Ciekawe Tematyarchiwum Geodetywiadomościnewsletterkontaktreklama
Najnowsze wydarzenia z dziedziny geodezji, nawigacji satelitarnej, GIS, katastru, teledetekcji, kartografii. Nowości rynkowe, technologiczne, prawne, wydawnicze. Konferencje, targi, administracja.
blog

Archiwum GEODETY


Internetowe Archiwum GEODETY jest ogólnodostępne i zawiera:
• wszystkie artykuły zamieszczone w miesięczniku GEODETA w latach 1995–2023 w postaci osobnych plików PDF;
• wszystkie wydania miesięcznika GEODETA z lat 1995–2023 w postaci plików PDF.
Pliki można ściągać do wykorzystania na własne potrzeby. Copyright GEODETA Sp. z o.o. i następcy prawni. Wszystkie prawa zastrzeżone łącznie z tłumaczeniami na języki obce.

W przypadku problemów z dostępem do internetowego Archiwum GEODETY prosimy o kontakt mailowy (geoforum@geoforum.pl)


1995199619971998199920002001
2002200320042005200620072008
2009201020112012201320142015
2016201720182019202020212022
2023
| Listopad 2012, Nr 11 (210) |


• Ucieczka do przodu, czyli co nowego na Intergeo 2012 • Nie każdy musi być inżynierem – uwagi na marginesie forum nt. kształcenia i doskonalenia zawodowego geodetów • Ortofotomapa z drona, czyli UAV – obiecująca technologia z wieloma znakami zapytania (cz. II) • Teren i analityka czy klikanie? • Pomiary ...

powrót

Arkadiusz Kampczyk

Pomiary pełzania szyn kolejowych

Artykuł recenzowany: Monitoring toru bezstykowego, cz. I

Tor kolejowy tworzą dwa toki szynowe ułożone w ustalonej odległoś­ci, stanowiące podstawowy układ noś­ny nawierzchni kolejowej, których układ geometryczny przystosowany jest do bezpiecznego ruchu pojazdów kolejowych z prędkościami i naciskami określonymi parametrami techniczno-eksploatacyjnymi. Szynami normalnej długości nazywamy takie, których wydłużenie i skrócenie przy nagrzewaniu i ochładzaniu w okresach wieloletnich wahań temperatury całkowicie rekompensuje się wielkością luzów w stykach [2]. Tor z szynami normatywnej długości [4] połączonymi łubkami lub z szynami zgrzewanymi (spawanymi) o długościach większych od normatywnych, ale mniejszych od 180 m, jest torem klasycznym, a tor z szynami zgrzewanymi (spawanymi) o długościach 180 m i większych jest torem bezstykowym [4]. Temperatura szyny, przy której na okreś­lonym odcinku toru nieobciążonego ruchem nie występuje siła podłużna, nosi nazwę temperatury neutralnej. Odcinkowe zaburzenie stanu równowagi szyn w torze bezstykowym może spowodować występowanie mikroprzemieszczeń szyn (które mogą przybrać formę tzw. pełzania szyn) prowadzące do zmian wartości sił podłużnych na długości odcinka, na którym wystąpiło przemieszczenie. Pełzanie szyn wyznacza się jako wartość przemieszczenia punktu bazowego, jakie nastąpiło w okresie od pierwszego pomiaru do aktualnego. Wartość pełzania szyn podajemy w milimetrach.

Prowadzenie ciągłego monitoringu stanu toru bezstykowego odgrywa ważną rolę w określeniu wielkości pełzania toków szynowych w stosunku do punktów stałych. Na tej podstawie dokonuje się analizy zmiany stanu naprężeń oraz weryfikacji temperatury neutralnej. Tor bezstykowy, na którego odcinkach temperatura neutralna jest niższa niż +5°C, stanowi zagrożenie dla bezpieczeństwa ruchu pociągów z uwagi na możliwość wyboczenia toru w okresie podwyższonych temperatur. Temperatura neutralna przekraczająca +40°C grozi zwiększonym prawdopodobieństwem wystąpienia pęknięcia szyny w okresie obniżonych temperatur. Sprawdzanie stabilności temperatury neutralnej wykonuje się co najmniej raz w roku, przed okresem występowania temperatur wyższych niż 15°C. Wybór metody dostosowanej do warunków eksploatacyjnych, kategorii linii oraz klasy toru należy do kierownika wykonawczej jednostki organizacyjnej [4]. Warunki Techniczne utrzymania nawierzchni kolejowej Id-1 (D-1) zalecają dla sprawdzenia stabilnoś­ci temperatury neutralnej stosowanie następujących metod:
• punktów stałych,
• pomiarów bezpośrednich,
• wizualnej,
• innych dopuszczonych przez zarządcę infrastruktury.

Autor prezentuje w artykule wyniki pomiarów wykonanych metodą punktów stałych wraz z analizą pełzania toków szynowych toru bezstykowego nr 1, linii kolejowej nr 161 Katowice Szopienice Północne – Chorzów Stary zrealizowane wiosną 2010, 2011 i 2012 roku. Uwzględnia również wyniki pomiarów geometrii toru przeprowadzonych toromierzem samorejestrującym typu TEC-1435 i opracowanych w aplikacji Track Report 2.0.3.5. Całkowita długość toru objętego monitoringiem wynosi 5,227 km, prędkość rozkładowa 70 km/h. Wyniki pomiarów autorskich wraz z analizą przedstawiono w II części artykułu pt. „Wpływy termiczne w pomiarach pełzania toków szyn”...

więcej

powrót

dodaj komentarz

KOMENTARZE Komentarze są wyłącznie opiniami osób je zamieszczających i nie odzwierciedlają stanowiska redakcji Geoforum. Zabrania się zamieszczania linków i adresów stron internetowych, reklam oraz tekstów wulgarnych, oszczerczych, rasistowskich, szerzących nienawiść, zawierających groźby i innych, które mogą być sprzeczne z prawem. W przypadku niezachowania powyższych reguł oraz elementarnych zasad kultury wypowiedzi administrator zastrzega sobie prawo do kasowania całych wpisów. Użytkownik portalu Geoforum.pl ponosi wyłączną odpowiedzialność za zamieszczane przez siebie komentarze, w szczególności jest odpowiedzialny za ewentualne naruszenie praw lub dóbr osób trzecich oraz szkody wynikłe z tego tytułu.

ładowanie komentarzy

Bolesławiec w 3D
czy wiesz, że...
© 2023 - 2024 Geo-System Sp. z o.o.

O nas

Geoforum.pl jest portalem internetowym i obszernym kompendium wiedzy na tematy związane z geodezją, kartografią, katastrem, GIS-em, fotogrametrią i teledetekcją, nawigacją satelitarną itp.

Historia

Portal Geoforum.pl został uruchomiony przez redakcję miesięcznika GEODETA w 2005 r. i był prowadzony do 2023 r. przez Geodeta Sp. z o.o.
Od 2 maja 2023 roku serwis prowadzony jest przez Geo-System Sp. z o.o.

Reklama

Zapraszamy do kontaktu na adres
redakcji:

Kontakt

Redaktor prowadzący:
Damian Czekaj
Sekretarz redakcji:
Oliwia Horbaczewska
prześlij newsa

facebook twitter linkedIn Instagram RSS