Ciekawe Tematyarchiwum Geodetywiadomościnewsletterkontaktreklama
Najnowsze wydarzenia z dziedziny geodezji, nawigacji satelitarnej, GIS, katastru, teledetekcji, kartografii. Nowości rynkowe, technologiczne, prawne, wydawnicze. Konferencje, targi, administracja.

BARI '81 Kevelaer (RFN)




Termin

23 lipca – październik 1981 r.

Zadanie
Fotogrametryczna inwentaryzacja zespołu zabytkowych kamienic w mieście Kevelaer

Cele dodatkowe:
-Wizyta w zakładach Wild w Heerbrugg w celu zapoznania się z najnowszymi osiągnięciami w produkcji urządzeń pomiarowych
-Wizyta w Szkole Operatorów Sprzętu Fotogrametrycznego w St. Gallen w Szwajcarii – zapoznanie się z cyklem i metodami kształcenia i stosowanym sprzętem fotogrametrycznym

Uczestnicy wyprawy
studenci:
Robert Opala – kierownik
Marek Biega
Piotr Błaszczyk
Aleksander Bońka
Anna Budzyk
Waldemar Jaworski
Janusz Michniak
Kazimierz Szewczyk
Teresa Włoszek
Andrzej Zabiegliński

Tadeusz Szczutko – opiekun w Wydziału Geodezji Górniczej AGH
Stanisław Kaczmarski – przedstawiciel KPG
Wacław Jach – kierowca

Organizatorzy
Koło Naukowe Geodetów Wydziału Geodezji Górniczej, Wydział Geodezji Górniczej AGH,

Sponsorzy:
Krakowskie Przedsiębiorstwo Geodezyjne (główny), Rada Uczelniana AGH, Prezydent Krakowa, Instytutu Geodezji Przemysłowej AGH, Socjalistyczny Związek Studentów Polskich

Obiekt pomiaru
Miasto Kevelaer leży w Nadrenii Północnej-Westfalii w zachodnich Niemczech, niedaleko granicy z Holandią. Liczy niecałe 30 tys. mieszkańców. Jest popularnym celem pielgrzymek z powodu znajdującego się tam sanktuarium maryjnego.

Przebyta trasa
NRD, RFN, Holandia, Belgia, Francja, Szwajcaria, Włochy, Jugosławia, Grecja, Austria, Czechosłowacja

Środek transportu
Samochód ciężarowy star 200 (wypożyczony bezpłatnie z KPG)

Przebieg wyprawy
Plan ekspedycji przewidywał inwentaryzację dwóch obiektów zabytkowych: w Grecji i w RFN. Jednak w trakcie ekspedycji nastąpiły zmiany i ostatecznie prace pomiarowe zostały wykonane w Niemczech, a do Grecji studenci wprawdzie pojechali, ale jedynie w celach turystycznych. O pierwotnych zamierzeniach świadczył napis na kabinie samochodu: Poland-Greece. Korzystając z doświadczeń poprzednich wypraw, ciężarówkę zaadaptowano do wymogów długiej trasy. Chodziło głównie o umożliwienie noclegu wewnątrz dla wszystkich uczestników ekspedycji, zapewnienie łączności telefonicznej pomiędzy kabiną kierowcy a tylną częścią samochodu oraz zamontowanie dodatkowego zbiornika paliwa. Wyprawę dofinansowało kilka instytucji oraz sami jej uczestnicy. Dewizy na zakup paliwa (1200 dol.) przekazał Zarząd Główny SZSP.

Ekspedycja wyruszyła z miasteczka akademickiego w Krakowie; w jej skład weszli studenci III i IV roku Wydziału Geodezji Górniczej, a także dwóch opiekunów i kierowca. Po raz pierwszy w wyprawie BARI uczestniczyły studentki tego wydziału.
Pierwszym etapem podróży było NRD, a w nim Poczdam, gdzie ekipa zwiedziła zespół pałacowo-parkowy Sanssouci. Po przyjeździe do Düsseldorfu studentów zakwaterowano w firmie zajmującej się konserwacją zabytków Arkade, skąd codziennie dojeżdżano na miejsce pomiaru, czyli do malowniczego miasteczka Kevelaer.

Prace prowadzono przez dwa i pół tygodnia i objęły one zespół zabytkowych kamienic w centrum Kevelaer. Zakres pomiarów obejmował, założenie osnowy, wykonanie stereogramów całego obiektu oraz pomiar fotopunktów metodą wcięć przestrzennych. Ponadto aparatem fotograficznym zrobiono zdjęcia uzupełniające do dokumentacji architektonicznej. Z powodu ciasnej zabudowy tego rejonu miasta fotografie wykonywano niejednokrotnie z okien sąsiednich kamienic. Do zdjęć fotogrametrycznych zastosowano kamerę Wild P-31. Z kolei prace kameralne wykonywano w pomieszczeniach udostępnionym przez firmę Arkade. Jedno z nich zaadaptowano na ciemnię.
Operat pomiarowy został skompletowany po powrocie do kraju i przekazany do Krakowskiego Przedsiębiorstwa Geodezyjnego, które zajęło się wykonaniem opracowania fotogrametrycznego i finalnych rysunków. Końcowe opracowanie zyskało wysokie uznanie władz miejskich Kevelaer.

Po zakończeniu prac studenci wyruszyli w objazd po Europie. Z Düsseldorfu przez Amsterdam, Brukselę i Waterloo pojechali do Paryża, gdzie spędzili kilka dni. Tam spotkała ich miła niespodzianka. Przypadkowo nawiązali kontakt z firmą budowlaną „Dumez”, która w zamian za umieszczenie napisów reklamowych na samochodzie wyprawy, zaoferowała talony na paliwo. Dzięki temu ekipa mogła zwiedzić dodatkowo zamki nad Loarą i pojechać do Grenoble.
Kolejnym etapem podróży była Szwajcaria, a w niej fabryka Wild w Heerbruggu i szkoła w St. Gallen. W obu miejscach studenci zostali serdecznie przyjęci. W firmie Wild zapoznali się z produkcją precyzyjnego sprzętu geodezyjnego. Natomiast w Szkole Operatorów Sprzętu Fotogrametrycznego w St. Gallen poznali szwajcarskie metody dydaktyczne oraz zobaczyli najnowocześniejszy sprzęt.

Program turystyczny przewidywał następnie przejazd przez Włochy Jugosławię i Grecję. Była to okazja do zwiedzenia m.in.: Pizy, Florencji, Wenecji, Rzymu Dubrownika i Aten. W drodze powrotnej zatrzymano się jeszcze w Wiedniu i Bratysławie. Przy akademiku w Krakowie licznik ciężarówki wybił 10 792 kilometr trasy.


Opracowała Barbara Stefańska, sierpień 2011 r.

Na podstawie sprawozdania z wyprawy BARI ‘81



KOMENTARZE Komentarze są wyłącznie opiniami osób je zamieszczających i nie odzwierciedlają stanowiska redakcji Geoforum. Zabrania się zamieszczania linków i adresów stron internetowych, reklam oraz tekstów wulgarnych, oszczerczych, rasistowskich, szerzących nienawiść, zawierających groźby i innych, które mogą być sprzeczne z prawem. W przypadku niezachowania powyższych reguł oraz elementarnych zasad kultury wypowiedzi administrator zastrzega sobie prawo do kasowania całych wpisów. Użytkownik portalu Geoforum.pl ponosi wyłączną odpowiedzialność za zamieszczane przez siebie komentarze, w szczególności jest odpowiedzialny za ewentualne naruszenie praw lub dóbr osób trzecich oraz szkody wynikłe z tego tytułu.

ładowanie komentarzy

Bolesławiec w 3D
czy wiesz, że...
© 2023 - 2024 Geo-System Sp. z o.o.

O nas

Geoforum.pl jest portalem internetowym i obszernym kompendium wiedzy na tematy związane z geodezją, kartografią, katastrem, GIS-em, fotogrametrią i teledetekcją, nawigacją satelitarną itp.

Historia

Portal Geoforum.pl został uruchomiony przez redakcję miesięcznika GEODETA w 2005 r. i był prowadzony do 2023 r. przez Geodeta Sp. z o.o.
Od 2 maja 2023 roku serwis prowadzony jest przez Geo-System Sp. z o.o.

Reklama

Zapraszamy do kontaktu na adres
redakcji:

Kontakt

Redaktor prowadzący:
Damian Czekaj
Sekretarz redakcji:
Oliwia Horbaczewska
prześlij newsa

facebook twitter linkedIn Instagram RSS