Termin 23 lipca – październik 1981 r.
Zadanie Fotogrametryczna inwentaryzacja zespołu zabytkowych kamienic w mieście Kevelaer
Cele dodatkowe: -Wizyta w zakładach Wild w Heerbrugg w celu zapoznania się z najnowszymi osiągnięciami w produkcji urządzeń pomiarowych -Wizyta w Szkole Operatorów Sprzętu Fotogrametrycznego w St. Gallen w Szwajcarii – zapoznanie się z cyklem i metodami kształcenia i stosowanym sprzętem fotogrametrycznym
Uczestnicy wyprawy studenci: Robert Opala – kierownik Marek Biega Piotr Błaszczyk Aleksander Bońka Anna Budzyk Waldemar Jaworski Janusz Michniak Kazimierz Szewczyk Teresa Włoszek Andrzej Zabiegliński
Tadeusz Szczutko – opiekun w Wydziału Geodezji Górniczej AGH Stanisław Kaczmarski – przedstawiciel KPG Wacław Jach – kierowca
Organizatorzy Koło Naukowe Geodetów Wydziału Geodezji Górniczej, Wydział Geodezji Górniczej AGH,
Sponsorzy: Krakowskie Przedsiębiorstwo Geodezyjne (główny), Rada Uczelniana AGH, Prezydent Krakowa, Instytutu Geodezji Przemysłowej AGH, Socjalistyczny Związek Studentów Polskich
Obiekt pomiaru Miasto Kevelaer leży w Nadrenii Północnej-Westfalii w zachodnich Niemczech, niedaleko granicy z Holandią. Liczy niecałe 30 tys. mieszkańców. Jest popularnym celem pielgrzymek z powodu znajdującego się tam sanktuarium maryjnego.
Przebyta trasa NRD, RFN, Holandia, Belgia, Francja, Szwajcaria, Włochy, Jugosławia, Grecja, Austria, Czechosłowacja
Środek transportu Samochód ciężarowy star 200 (wypożyczony bezpłatnie z KPG)
Przebieg wyprawy Plan ekspedycji przewidywał inwentaryzację dwóch obiektów zabytkowych: w Grecji i w RFN. Jednak w trakcie ekspedycji nastąpiły zmiany i ostatecznie prace pomiarowe zostały wykonane w Niemczech, a do Grecji studenci wprawdzie pojechali, ale jedynie w celach turystycznych. O pierwotnych zamierzeniach świadczył napis na kabinie samochodu: Poland-Greece. Korzystając z doświadczeń poprzednich wypraw, ciężarówkę zaadaptowano do wymogów długiej trasy. Chodziło głównie o umożliwienie noclegu wewnątrz dla wszystkich uczestników ekspedycji, zapewnienie łączności telefonicznej pomiędzy kabiną kierowcy a tylną częścią samochodu oraz zamontowanie dodatkowego zbiornika paliwa. Wyprawę dofinansowało kilka instytucji oraz sami jej uczestnicy. Dewizy na zakup paliwa (1200 dol.) przekazał Zarząd Główny SZSP.
Ekspedycja wyruszyła z miasteczka akademickiego w Krakowie; w jej skład weszli studenci III i IV roku Wydziału Geodezji Górniczej, a także dwóch opiekunów i kierowca. Po raz pierwszy w wyprawie BARI uczestniczyły studentki tego wydziału. Pierwszym etapem podróży było NRD, a w nim Poczdam, gdzie ekipa zwiedziła zespół pałacowo-parkowy Sanssouci. Po przyjeździe do Düsseldorfu studentów zakwaterowano w firmie zajmującej się konserwacją zabytków Arkade, skąd codziennie dojeżdżano na miejsce pomiaru, czyli do malowniczego miasteczka Kevelaer.
Prace prowadzono przez dwa i pół tygodnia i objęły one zespół zabytkowych kamienic w centrum Kevelaer. Zakres pomiarów obejmował, założenie osnowy, wykonanie stereogramów całego obiektu oraz pomiar fotopunktów metodą wcięć przestrzennych. Ponadto aparatem fotograficznym zrobiono zdjęcia uzupełniające do dokumentacji architektonicznej. Z powodu ciasnej zabudowy tego rejonu miasta fotografie wykonywano niejednokrotnie z okien sąsiednich kamienic. Do zdjęć fotogrametrycznych zastosowano kamerę Wild P-31. Z kolei prace kameralne wykonywano w pomieszczeniach udostępnionym przez firmę Arkade. Jedno z nich zaadaptowano na ciemnię. Operat pomiarowy został skompletowany po powrocie do kraju i przekazany do Krakowskiego Przedsiębiorstwa Geodezyjnego, które zajęło się wykonaniem opracowania fotogrametrycznego i finalnych rysunków. Końcowe opracowanie zyskało wysokie uznanie władz miejskich Kevelaer.
Po zakończeniu prac studenci wyruszyli w objazd po Europie. Z Düsseldorfu przez Amsterdam, Brukselę i Waterloo pojechali do Paryża, gdzie spędzili kilka dni. Tam spotkała ich miła niespodzianka. Przypadkowo nawiązali kontakt z firmą budowlaną „Dumez”, która w zamian za umieszczenie napisów reklamowych na samochodzie wyprawy, zaoferowała talony na paliwo. Dzięki temu ekipa mogła zwiedzić dodatkowo zamki nad Loarą i pojechać do Grenoble. Kolejnym etapem podróży była Szwajcaria, a w niej fabryka Wild w Heerbruggu i szkoła w St. Gallen. W obu miejscach studenci zostali serdecznie przyjęci. W firmie Wild zapoznali się z produkcją precyzyjnego sprzętu geodezyjnego. Natomiast w Szkole Operatorów Sprzętu Fotogrametrycznego w St. Gallen poznali szwajcarskie metody dydaktyczne oraz zobaczyli najnowocześniejszy sprzęt.
Program turystyczny przewidywał następnie przejazd przez Włochy Jugosławię i Grecję. Była to okazja do zwiedzenia m.in.: Pizy, Florencji, Wenecji, Rzymu Dubrownika i Aten. W drodze powrotnej zatrzymano się jeszcze w Wiedniu i Bratysławie. Przy akademiku w Krakowie licznik ciężarówki wybił 10 792 kilometr trasy.
Opracowała Barbara Stefańska, sierpień 2011 r. Na podstawie sprawozdania z wyprawy BARI ‘81
|