Ciekawe Tematyarchiwum Geodetywiadomościnewsletterkontaktreklama
Najnowsze wydarzenia z dziedziny geodezji, nawigacji satelitarnej, GIS, katastru, teledetekcji, kartografii. Nowości rynkowe, technologiczne, prawne, wydawnicze. Konferencje, targi, administracja.
blog
|2010-07-23| GIS, Teledetekcja, Firma

Gispro skanuje w Szwajcarii

W czerwcu szczecińska firma Gispro zrealizowała projekt mobilnego skanowania laserowego wraz z opracowaniem profili poprzecznych dróg oraz tuneli dla autostrady A9 w Szwajcarii na odcinku Sion - Sierre.


Gispro skanuje w Szwajcarii

Był to pierwszy duży projekt zagraniczny tej spółki, podczas którego wykorzystano jej system mobilnego skanowania i kartowania (MMS/MLS). W skład opracowania wchodziły główne jezdnie autostrady, wjazdy i zjazdy, tunele oraz obiekty mostowe. Pomiary terenowe wykonano w dwa dni bez wstrzymania ani ingerencji w ruch na autostradzie, a cały projekt zajął niecały miesiąc. Wyniki opracowania charakteryzowały się dokładnością bezwzględną lepszą niż 5 cm oraz relatywną (w odniesieniu do projektowanej teoretycznej osi autostrady) lepszą niż 1 cm.

Wspomniane dokładności były możliwe do osiągnięcia tylko dzięki osnowie rozmieszczonej wzdłuż obiektu. Wyniki zostały zweryfikowane poprzez tradycyjny pomiar charakterystycznych punktów kontrolnych i odległości relatywnych (wzajemnych) na wybranych profilach.

Tradycyjny pomiar geodezyjny lub statyczne skanowanie laserowe wymagałoby o wiele większego nakładu pracy terenowej, a w przypadku tuneli – wyłączenia ich z ruchu drogowego. Co więcej, wyniki takich prac i tak nie oddałyby pełnego potencjału chmury punktów pozyskanej z jednostki mobilnej.

Mija już rok od faktycznego wdrożenia w Gispro systemu MMS/MLS. W tym czasie spółka wykonała już ponad 200 km pomiarów inżynierskich dla autostrad i dróg krajowych oraz kilkaset kilometrów pomiarów pod ewidencję dróg. Samochód Gispro można było spotkać także na nadbałtyckiej plaży, gdzie wykonywano monitoring linii brzegowej, na platformie kolejowej, z której skanowano polskie tory i trakcję, a także na płytach lotnisk.

Źródło: Gispro


«« powrót

Udostępnij:    

KOMENTARZE Komentarze są wyłącznie opiniami osób je zamieszczających i nie odzwierciedlają stanowiska redakcji Geoforum. Zabrania się zamieszczania linków i adresów stron internetowych, reklam oraz tekstów wulgarnych, oszczerczych, rasistowskich, szerzących nienawiść, zawierających groźby i innych, które mogą być sprzeczne z prawem. W przypadku niezachowania powyższych reguł oraz elementarnych zasad kultury wypowiedzi administrator zastrzega sobie prawo do kasowania całych wpisów. Użytkownik portalu Geoforum.pl ponosi wyłączną odpowiedzialność za zamieszczane przez siebie komentarze, w szczególności jest odpowiedzialny za ewentualne naruszenie praw lub dóbr osób trzecich oraz szkody wynikłe z tego tytułu.

ładowanie komentarzy



zobacz też:



wiadomości

słowo kluczowe
kategoria
rok
archiwum
GEODETA testuje: ContextCapture
czy wiesz, że...
© 2023 - 2024 Geo-System Sp. z o.o.

O nas

Geoforum.pl jest portalem internetowym i obszernym kompendium wiedzy na tematy związane z geodezją, kartografią, katastrem, GIS-em, fotogrametrią i teledetekcją, nawigacją satelitarną itp.

Historia

Portal Geoforum.pl został uruchomiony przez redakcję miesięcznika GEODETA w 2005 r. i był prowadzony do 2023 r. przez Geodeta Sp. z o.o.
Od 2 maja 2023 roku serwis prowadzony jest przez Geo-System Sp. z o.o.

Reklama

Zapraszamy do kontaktu na adres
redakcji:

Kontakt

Redaktor prowadzący:
Damian Czekaj
Sekretarz redakcji:
Oliwia Horbaczewska
prześlij newsa

facebook twitter linkedIn Instagram RSS