Ciekawe Tematyarchiwum Geodetywiadomościnewsletterkontaktreklama
Najnowsze wydarzenia z dziedziny geodezji, nawigacji satelitarnej, GIS, katastru, teledetekcji, kartografii. Nowości rynkowe, technologiczne, prawne, wydawnicze. Konferencje, targi, administracja.
blog
|2010-03-18| Teledetekcja, Sprzęt, Firma, Instytucje, Imprezy

GISPRO przedstawia możliwości skanowania na kolei


16 marca w Centrum Diagnostyki Polskich Kolei Państwowych szczecińska spółka GISPRO zorganizowała prezentację skaningu laserowego i mobilnego kartowania dla kolei.

Podczas spotkania skierowanego głównie do pracowników kolei GISPRO przedstawiła możliwości technologii MMS i MLS. Zaprezentowano także wyniki testowego pomiaru, w trakcie którego zeskanowano 32 km torów oraz ich otoczenie (na trasie Warszawa-Rembertów). Samochód z zamontowanymi skanerami ustawiony był na platformie lokomotywy pomiarowej. Dzięki temu oraz obciążeniu torów w trakcie pomiaru rezultaty skanowania o wiele lepiej odzwierciedlały rzeczywistą sytuację niż tradycyjne pomiary geodezyjne. W efekcie skanowania uzyskano m.in. georeferencyjną chmurę punktów, chmurę punktów w układzie osi toru, profile toru jazdy, mapę 3D dla tunelu średnicowego i stacji Warszawa Zachodnia.



Na tych przykładach przedstawiono zalety skanowania laserowego, w tym: automatyczne uzyskiwanie analizy skrajni i wykrywania potencjalnych punktów kolizji pociągu z przeszkodami. Jak powiedział Arkadiusz Szadkowski z GISPRO, możliwe jest opracowanie precyzyjnych modeli bliskiego otoczenia torów z dokładnością do 10 mm w układzie osi toru. Co więcej, pomiary mogą być wykonywane znacznie szybciej niż te tradycyjne. W ciągu doby można zeskanować nawet kilkadziesiąt km torów bez konieczności wstrzymania ruchu.
Jak okazało się w trakcie dyskusji, większość obecnej dokumentacji geodezyjnej PKP zapisana jest w formie papierowej i często jest nieaktualna. Jest to przyczyną m.in. wolniejszego podejmowania decyzji. PKP od kilku lat poszukuje rozwiązania do szybkiego i automatycznego podejmowania decyzji w planowaniu przejazdów ponadgabarytowych. Mobilny skaning może być najlepszym rozwiązaniem do zebrania danych dla tych potrzeb.

więcej o skanowaniu laserowym w lutowym numerze GEODETY

JM


«« powrót

Udostępnij:    

KOMENTARZE Komentarze są wyłącznie opiniami osób je zamieszczających i nie odzwierciedlają stanowiska redakcji Geoforum. Zabrania się zamieszczania linków i adresów stron internetowych, reklam oraz tekstów wulgarnych, oszczerczych, rasistowskich, szerzących nienawiść, zawierających groźby i innych, które mogą być sprzeczne z prawem. W przypadku niezachowania powyższych reguł oraz elementarnych zasad kultury wypowiedzi administrator zastrzega sobie prawo do kasowania całych wpisów. Użytkownik portalu Geoforum.pl ponosi wyłączną odpowiedzialność za zamieszczane przez siebie komentarze, w szczególności jest odpowiedzialny za ewentualne naruszenie praw lub dóbr osób trzecich oraz szkody wynikłe z tego tytułu.

ładowanie komentarzy



zobacz też:



wiadomości

słowo kluczowe
kategoria
rok
archiwum
Jak skanowano największy atlas świata
czy wiesz, że...
© 2023 - 2024 Geo-System Sp. z o.o.

O nas

Geoforum.pl jest portalem internetowym i obszernym kompendium wiedzy na tematy związane z geodezją, kartografią, katastrem, GIS-em, fotogrametrią i teledetekcją, nawigacją satelitarną itp.

Historia

Portal Geoforum.pl został uruchomiony przez redakcję miesięcznika GEODETA w 2005 r. i był prowadzony do 2023 r. przez Geodeta Sp. z o.o.
Od 2 maja 2023 roku serwis prowadzony jest przez Geo-System Sp. z o.o.

Reklama

Zapraszamy do kontaktu na adres
redakcji:

Kontakt

Redaktor prowadzący:
Damian Czekaj
Sekretarz redakcji:
Oliwia Horbaczewska
prześlij newsa

facebook twitter linkedIn Instagram RSS