Ciekawe Tematyarchiwum Geodetywiadomościnewsletterkontaktreklama
Najnowsze wydarzenia z dziedziny geodezji, nawigacji satelitarnej, GIS, katastru, teledetekcji, kartografii. Nowości rynkowe, technologiczne, prawne, wydawnicze. Konferencje, targi, administracja.
2010-03-18 | Teledetekcja, Sprzęt, Firma, Instytucje, Imprezy

GISPRO przedstawia możliwości skanowania na kolei


16 marca w Centrum Diagnostyki Polskich Kolei Państwowych szczecińska spółka GISPRO zorganizowała prezentację skaningu laserowego i mobilnego kartowania dla kolei.

Podczas spotkania skierowanego głównie do pracowników kolei GISPRO przedstawiła możliwości technologii MMS i MLS. Zaprezentowano także wyniki testowego pomiaru, w trakcie którego zeskanowano 32 km torów oraz ich otoczenie (na trasie Warszawa-Rembertów). Samochód z zamontowanymi skanerami ustawiony był na platformie lokomotywy pomiarowej. Dzięki temu oraz obciążeniu torów w trakcie pomiaru rezultaty skanowania o wiele lepiej odzwierciedlały rzeczywistą sytuację niż tradycyjne pomiary geodezyjne. W efekcie skanowania uzyskano m.in. georeferencyjną chmurę punktów, chmurę punktów w układzie osi toru, profile toru jazdy, mapę 3D dla tunelu średnicowego i stacji Warszawa Zachodnia.



Na tych przykładach przedstawiono zalety skanowania laserowego, w tym: automatyczne uzyskiwanie analizy skrajni i wykrywania potencjalnych punktów kolizji pociągu z przeszkodami. Jak powiedział Arkadiusz Szadkowski z GISPRO, możliwe jest opracowanie precyzyjnych modeli bliskiego otoczenia torów z dokładnością do 10 mm w układzie osi toru. Co więcej, pomiary mogą być wykonywane znacznie szybciej niż te tradycyjne. W ciągu doby można zeskanować nawet kilkadziesiąt km torów bez konieczności wstrzymania ruchu.
Jak okazało się w trakcie dyskusji, większość obecnej dokumentacji geodezyjnej PKP zapisana jest w formie papierowej i często jest nieaktualna. Jest to przyczyną m.in. wolniejszego podejmowania decyzji. PKP od kilku lat poszukuje rozwiązania do szybkiego i automatycznego podejmowania decyzji w planowaniu przejazdów ponadgabarytowych. Mobilny skaning może być najlepszym rozwiązaniem do zebrania danych dla tych potrzeb.

więcej o skanowaniu laserowym w lutowym numerze GEODETY

JM


«« powrót

Udostępnij:
udostępnij na Facebook
   

KOMENTARZE Komentarze są wyłącznie opiniami osób je zamieszczających i nie odzwierciedlają stanowiska redakcji Geoforum. Zabrania się zamieszczania linków i adresów stron internetowych, reklam oraz tekstów wulgarnych, oszczerczych, rasistowskich, szerzących nienawiść, zawierających groźby i innych, które mogą być sprzeczne z prawem. W przypadku niezachowania powyższych reguł oraz elementarnych zasad kultury wypowiedzi administrator zastrzega sobie prawo do kasowania całych wpisów. Użytkownik portalu Geoforum.pl ponosi wyłączną odpowiedzialność za zamieszczane przez siebie komentarze, w szczególności jest odpowiedzialny za ewentualne naruszenie praw lub dóbr osób trzecich oraz szkody wynikłe z tego tytułu.

ciekawe ... jest to bardzo ciekawa incjatywa wdrożenia nowoczesnych technologi w coś co trwa w niezmienionej postaci od ... 31 lat tyle bowiem kursuje już pociągami PKP teraz IR,IC,PR lub TLK (niepotrzebne skreślić) na trasie pomiędzy Toruniem i Olsztynem i muszę ze zgrozo stwierdzić że w niektórych miejscach łopata podpierająca drzwi od nieczynnego WC męskiego na stacji ... stoi w niezmienionej postaci i w tym samym miejscu od 1979r kiedy po raz pierwszy miałem okazje zapoznać się z tym dworcem :) z okien tak samo brudnego pociągu :0 P.S. Sorry byłbym niesprawiedliwy na PKP zmieniło się i to dużo ... w zakresie ceny biletów :)
  
super super. ciekawe czy kolej to wykorzysta?
  
bardzo fajna technologia to raz a dwa to czy projektanci, ludzie z PKP będą potrafić to wykorzystać? Inną sprawą jest kwestia detali bowiem diabeł zawsze tkwi w szczegółach... Powodzenia z torami.
  
do Jaś Ad. oś toru, to Jaś spytał Google? http://lmgtfy.com/?q=o%C5%9B+toru Ad. GPS w tunelu nie działa, raczej jasne, IMU(INS) za to bardzo dobrze, rozbieżności absolutne w tunelu sięgały nawet 50 cm, dryft był systematyczny, relatywnie wszystko ładnie siedzi jak się zrobi to z głową. Zapraszam do nas do oglądania jeśli ma Pan odwagę się ujawnić. Pozdrawiam i sukcesów życzę.
  
Jaś długo się zastanawiał co Pan A miał na myśli z tymi torami. Jasiowi stręczono kiedyś jakieś PUWG, ale czasy się zmieniły. Jasiu ma więc kłopot jak ma to rozumieć – czy to jest tor lewy czy prawy, ale kiedy mówi Pan A to nie wypada pytać i wątpić że tor to tor i że jak do niego pomierzy to będzie i na 10*10^6 nm dokładnie. Jedno tylko zastanawia Jasia – czy te jego GPS tez śmigają na Warszawa Tunel Średnicowy bo Jasiu widzi tu pewną trudność. I jeszcze jakby Pan A zechciał wyświetlić wykres różnic pozycji GPS/INS co by Jaś sobie uzmysłowił że jak zwykle jest w błędzie… Jaś ma wrażenie, że dzisiejszy marketing ma już takie znaczenie, że gdyby w dzisiejszych czasach wymyślono koło to bez wspomnianego marketingu owy wynalazek nie uzyskałby stosownej atencji.
  
Wow Efekt super, teraz tylko nałożyć tekstury i zrobić symulator! Fajna muzyka - jeśli chodzi o skanowanie to nazbyt patetyczna - mimo wszystko super! Powodzenia
  



zobacz też:

O potrzebie jednolitego NMT na seminarium Intermapu

Wczoraj (4 marca) w Ambasadzie Kanady w Warszawie odbyło się seminarium organizowane przez firmę...

GISPRO skanuje wybrzeże Bałtyku

Zaledwie pół roku po zaprezentowaniu przez szczecińską firmę GISPRO własnego mobilnego systemu skanowania (MSS)...

Mobilne skanowanie laserowe także na polskich drogach

Firma GISPRO ze Szczecina od miesiąca testuje system mobilnej inwentaryzacji infrastruktury...


wiadomości

GEOPRYZMAT
RASZYN

Instrumenty optyczne, GPS i skanery. Wyłączny dystrybutor marek Pentax i Kolida

Centrum Serwisowe NaviGate
KRAKÓW

Centrum Serwisowe NaviGate wykonuje serwis odbiorników GNSS, kontrolerów, niwelatorów i tachimetrów marki Trimble, Spectra Geospatial, Nikon, Sokkia, Leica, Topcon, CHC, Geomax oraz dronów i sensorów marki DJI Enterprise. Naszym Klientom zapewniamy...
    poprzedni miesiąc następny miesiąc
ponwtśroczwpiąsobnie
123456
78910111213
14151617181920
21222324252627
282930
strzałka w dółnadchodzące wydarzenia
2025-04-03 | OSTRÓW WIELKOPOLSKI
25 KALISKA KONFERENCJA NAUKOWO-TECHNICZNA
Tegoroczna konferencja „25 Kaliska Konferencja Katastralna – od analogu przez...
więcej
2025-04-07 | ON-LINE
Otwarte seminarium nt. wykorzystania danych Copernicus
Centrum Badań Kosmicznych PAN oraz Instytut Geodezji i Kartografii zapraszają na seminarium on-line...
więcej
2025-04-14 | WARSZAWA oraz ONLINE
Wykorzystanie wieloźródłowych danych przestrzennych oraz metod wizualizacji wyników pomiarów
„Wykorzystanie wieloźródłowych danych przestrzennych oraz metod wizualizacji wyników pomiarów...
więcej
2025-04-14 | ON-LINE
Zieleń w planowaniu przestrzennym i procesie rewitalizacji - uwarunkowania prawne
Spotkanie przeznaczone jest dla przedstawicieli gmin z terenu całego kraju. Program webinarium:...
więcej
2025-04-25 | POZNAŃ
Geograficzne aspekty badań nad krajobrazem, turystyką i rekreacją oraz planowaniem przestrzennym
Konferencja naukowa pt. Geograficzne aspekty badań nad krajobrazem, turystyką, rekreacją oraz...
więcej
2025-04-28 | KRAKÓW
XIX Ogólnopolska Konferencja Studentów Geodezji 2025
W dniach 28–29 kwietnia 2025 r. na Uniwersytecie Rolniczym im. Hugona Kołłątaja w Krakowie...
więcej
strzałka w dół zobacz pozostałe
Lotnicza chmura punktów w najwyższej rozdzielczości
play thumbnail
czy wiesz, że...
strzałka w dół Czy wiesz, że
pierwszy stały most na Wiśle zbudowany w 1573 r. przetrwał tylko do 1603 roku, gdy zniszczyła go płynąca rzeką kra?
następny
strzałka w dółGeoludzie
Wiktor Grygorenko (1927-2008)

Wiktor  Grygorenko  (1927-2008)
Urodził się 6 marca 1927 r. w Murawinku (pow. chełmski). Maturę uzyskał w 1949 r. w Katowicach, a następnie ukończył Międzywydziałowe Studium Pedagogiczne. Powołany do wojska, otrzymał skierowanie do Oficerskiej Szkoły Topografów w Warszawie...
więcej

strzałka w dółGeodaty
1927
Firma Carl Zeiss w Jenie wyprodukowała pierwszy autoredukcyjny dwuobrazowy dalmierz Redta.
następny

© 2023 - 2025 Geo-System Sp. z o.o.

O nas

Geoforum.pl jest portalem internetowym i obszernym kompendium wiedzy na tematy związane z geodezją, kartografią, katastrem, GIS-em, fotogrametrią i teledetekcją, nawigacją satelitarną itp.

Historia

Portal Geoforum.pl został uruchomiony przez redakcję miesięcznika GEODETA w 2005 r. i był prowadzony do 2023 r. przez Geodeta Sp. z o.o.
Od 2 maja 2023 roku serwis prowadzony jest przez Geo-System Sp. z o.o.

Reklama

Zapraszamy do kontaktu na adres
redakcji: geoforum@geoforum.pl

Kontakt

Redaktor prowadzący:
Damian Czekaj
Sekretarz redakcji:
Oliwia Horbaczewska
geoforum@geoforum.pl
prześlij newsa

facebook twitter linkedIn Instagram RSS

RODO
polityka prywatności
mapa strony
kontakt
reklama