16 marca w Centrum Diagnostyki Polskich Kolei Państwowych szczecińska spółka GISPRO zorganizowała prezentację skaningu laserowego i mobilnego kartowania dla kolei.
Podczas spotkania skierowanego głównie do pracowników kolei GISPRO przedstawiła możliwości technologii MMS i MLS. Zaprezentowano także wyniki testowego pomiaru, w trakcie którego zeskanowano 32 km torów oraz ich otoczenie (na trasie Warszawa-Rembertów). Samochód z zamontowanymi skanerami ustawiony był na platformie lokomotywy pomiarowej. Dzięki temu oraz obciążeniu torów w trakcie pomiaru rezultaty skanowania o wiele lepiej odzwierciedlały rzeczywistą sytuację niż tradycyjne pomiary geodezyjne. W efekcie skanowania uzyskano m.in. georeferencyjną chmurę punktów, chmurę punktów w układzie osi toru, profile toru jazdy, mapę 3D dla tunelu średnicowego i stacji Warszawa Zachodnia.

Na tych przykładach przedstawiono zalety skanowania laserowego, w tym: automatyczne uzyskiwanie analizy skrajni i wykrywania potencjalnych punktów kolizji pociągu z przeszkodami. Jak powiedział Arkadiusz Szadkowski z GISPRO, możliwe jest opracowanie precyzyjnych modeli bliskiego otoczenia torów z dokładnością do 10 mm w układzie osi toru. Co więcej, pomiary mogą być wykonywane znacznie szybciej niż te tradycyjne. W ciągu doby można zeskanować nawet kilkadziesiąt km torów bez konieczności wstrzymania ruchu.
Jak okazało się w trakcie dyskusji, większość obecnej dokumentacji geodezyjnej PKP zapisana jest w formie papierowej i często jest nieaktualna. Jest to przyczyną m.in. wolniejszego podejmowania decyzji. PKP od kilku lat poszukuje rozwiązania do szybkiego i automatycznego podejmowania decyzji w planowaniu przejazdów ponadgabarytowych. Mobilny skaning może być najlepszym rozwiązaniem do zebrania danych dla tych potrzeb.
więcej o skanowaniu laserowym w lutowym numerze GEODETY