Ciekawe Tematyarchiwum Geodetywiadomościnewsletterkontaktreklama
Najnowsze wydarzenia z dziedziny geodezji, nawigacji satelitarnej, GIS, katastru, teledetekcji, kartografii. Nowości rynkowe, technologiczne, prawne, wydawnicze. Konferencje, targi, administracja.
|2010-04-22| Geodezja, Mapy, Teledetekcja, Imprezy

Podsumowano prace badawczo-rozwojowe w geodezji kolejowej

Wczoraj (21 kwietnia) odbyło się spotkanie zorganizowane przez PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. dotyczące prac geodezyjnych na potrzeby kolei.


Podsumowano prace badawczo-rozwojowe w geodezji kolejowej

Na wstępie Marek Pawlik, wiceprezes Zarządu PKP PLK, zaznaczył, że przed firmą stoi wiele wyzwań, a jednym z nich jest ujednolicenie i uporządkowanie prac geodezyjnych w kolejnictwie, jak również zbudowanie systemu gromadzenia, analizy i przetwarzania danych przestrzennych. Dlatego też spółka stawia na rozwój prac badawczo-rozwojowych i współpracę z placówkami naukowymi.

Dwa wykłady miały charakter formalny. Dr hab. Zdzisław Kurczyński (Politechnika Warszawska) zaznaczył, że ponieważ kolej chce się modernizować, niezbędne są mapy opracowywane metodą fotogrametryczną dla celów projektowych. Aby opracowanie i wykorzystanie tych materiałów miały ujednolicony charakter i wysoką jakość, autor wystąpienia zaproponował procedury monitorowania postępu prac, bieżącej kontroli i odbioru końcowych produktów. Prof. Bogdan Ney (IGiK) zaprezentował z kolei wstępne założenia powstającej instrukcji technicznej pomiarów geodezyjnych na liniach kolejowych zarządzanych przez spółkę PKP PLK. Zapewnił przy tym, że dokument ten będzie się skupiał na regulacji dokładności pomiarów, aspektach zbierania i zarządzania danymi, umożliwiając jednak stosowanie zarówno istniejących, jak i nowych metod. Ma to zapobiec zbyt szybkiej dezaktualizacji instrukcji. Dokument powinien być opracowany do listopada br. i zostanie poddany konsultacjom.

Bardziej praktycznymi aspektami zajął się prof. Andrzej Ciołkosz (IGiK), przedstawiając wyniki badań dotyczących sprawdzenia możliwości wykorzystania zdjęć lotniczych w dalekiej podczerwieni do badania wilgotności podtorza. Sugerują one, iż metoda ta nadaje się do pomiaru wilgotności. Głównym problemem jest jednak brak możliwości zautomatyzowania analizy tego zjawiska. Z kolei dr hab. Krystian Pyka (AGH) omówił przydatność cyfrowych danych przestrzennych, w tym ortofotomapy i numerycznego modelu terenu, do wsparcia opracowania koncepcji przestrzennych tras przy modernizacji lub budowie linii kolejowej.

Dr Jan Cisak (IGiK) analizował możliwości wdrożenia technologii GPS do pomiarów geometrii toru. Przedstawił czynniki, które wpływają na dokładność wyników i omówił eksperymentalne badania przeprowadzone przez Instytut Geodezji i Kartografii, które sugeruja, że pomiary wykonane za pomocą urządzeń GPS RTK nie dają gwarancji wymaganej (ok. 2 mm) dokładności. Natomiast dr Andrzej Uznański (AGH) przedstawił możliwości wykorzystania niwelacji satelitarnej do wybranych pomiarów wysokościowych w pasie kolejowym. Na podstawie pomiarów na trzech wybranych odcinkach torów zarówno za pomocą techniki GPS RTK, jak i RTN w odniesieniu do sieci ASG-EUPOS. Co ciekawe, ta pierwsza metoda przyniosła lepsze wyniki i została zalecona do pomiarów torów kolejowych, jednakże podobnie jak dr Cisak, stwierdził, że dokładność może nie być zadowalająca.

Dyrektor Biura Nieruchomości i Geodezji Kolejowej Ewa Świniarska zapowiedziała, że planowane są kolejne tego typu spotkania.

JM


«« powrót

Udostępnij:    

KOMENTARZE Komentarze są wyłącznie opiniami osób je zamieszczających i nie odzwierciedlają stanowiska redakcji Geoforum. Zabrania się zamieszczania linków i adresów stron internetowych, reklam oraz tekstów wulgarnych, oszczerczych, rasistowskich, szerzących nienawiść, zawierających groźby i innych, które mogą być sprzeczne z prawem. W przypadku niezachowania powyższych reguł oraz elementarnych zasad kultury wypowiedzi administrator zastrzega sobie prawo do kasowania całych wpisów. Użytkownik portalu Geoforum.pl ponosi wyłączną odpowiedzialność za zamieszczane przez siebie komentarze, w szczególności jest odpowiedzialny za ewentualne naruszenie praw lub dóbr osób trzecich oraz szkody wynikłe z tego tytułu.

ładowanie komentarzy



zobacz też:



wiadomości

słowo kluczowe
kategoria
rok
archiwum
Skanowanie wnętrza platformy wiertniczej
play thumbnail
czy wiesz, że...
© 2023 - 2024 Geo-System Sp. z o.o.

O nas

Geoforum.pl jest portalem internetowym i obszernym kompendium wiedzy na tematy związane z geodezją, kartografią, katastrem, GIS-em, fotogrametrią i teledetekcją, nawigacją satelitarną itp.

Historia

Portal Geoforum.pl został uruchomiony przez redakcję miesięcznika GEODETA w 2005 r. i był prowadzony do 2023 r. przez Geodeta Sp. z o.o.
Od 2 maja 2023 roku serwis prowadzony jest przez Geo-System Sp. z o.o.

Reklama

Zapraszamy do kontaktu na adres
redakcji:

Kontakt

Redaktor prowadzący:
Damian Czekaj
Sekretarz redakcji:
Oliwia Horbaczewska
[email]
prześlij newsa

facebook twitter linkedIn Instagram RSS

RODO
polityka prywatności
mapa strony
kontakt
reklama