|2010-02-04|
Geodezja, GIS, Mapy, Teledetekcja, Prawo, Instytucje
Związek Powiatów Polskich pisze do ministra SWiA w sprawie ustawy o IIP
Drugie czytanie ustawy o infrastrukturze informacji przestrzennej (IIP) nastąpi najprawdopodobniej na rozpoczynającym się już 9 lutego posiedzeniu Sejmu. Nim projekt przejdzie przez Parlament, prezes Związku Powiatów Polskich Kazimierz Kotowski apeluje w liście do Jerzego Millera o wprowadzenie w ustawie 22 zmian.
Treść uwag jest podobna do brzmienia poprawek zgłaszanych przez posłów opozycji podczas posiedzenia sejmowej Komisji Administracji i Spraw Wewnętrznych, które odbyło się 21 stycznia br. W liście znalazła się m.in. propozycja, która wywołała podczas obrad komisji najgorętszą dyskusję. ZPP proponuje ponownie, by art. 4 ust. 3 Prawa geodezyjnego i kartograficznego brzmiał: „Koszty realizacji zadań określonych w art. 4 pkt 1a – 1d pokrywa się z budżetu państwa. W kosztach tych celem realizacji zadań własnych mogą uczestniczyć jednostki samorządu terytorialnego lub inni inwestorzy”. Zobowiązanie finansowania wybranych prac geodezyjnych przez rząd – zdaniem ZPP – powinno być także dopisane do art. 7a pkt 14 lit. C Pgik (dotyczącego bazy zobrazowań lotniczych i satelitarnych oraz NMT) oraz art. 7a pkt 14 lit. E (dotyczącego kartograficznych opracowań tematycznych). By nie obciążać finansowo samorządów, związek proponuje ponadto, by w art. 23 w zmianie 13 ustawy o IIP dodać zmianę d' w brzmieniu: „udostępnianie nieodpłatne nie obejmuje kosztów sporządzania kopii ortofotomapy oraz kopii informacji z baz danych, o której mowa w art. 4 ust. 1”.
Kazimierz Kotowski argumentuje wymienione propozycje tym, że implementacja dyrektywy INSPIRE nie może być uzasadnieniem do budowy w Polsce systemu, który nie będzie w stanie sprawnie obsługiwać mieszkańców, przedsiębiorców, władz publicznych i innych podmiotów korzystających z danych przestrzennych. Wymienia także główne wady rządowego projektu ustawy o IIP: • brakuje w nim precyzyjnych regulacji określających środki prawne, organizacyjne i techniczne służące tworzeniu infrastruktury danych i usług dla danych przestrzennych, • projekt zmian systemowych nie koresponduje z istniejącym modelem gromadzenia i przetwarzania informacji będących w dyspozycji administracji publicznej, • niewłaściwie oszacowano koszty procesu budowy baz danych, przenosząc obowiązki z tego tytułu na jednostki samorządu terytorialnego (bez zagwarantowania odpowiednich środków finansowych), • ogranicza się możliwości wykorzystania danych przestrzennych dla wspierania rozwoju społeczno-gospodarczego regionalnych i lokalnych wspólnot samorządowych.
Kazimierz Kotowski zwraca się ponadto do ministra z pytaniem, czy intencją rządu jest prywatyzacja obsługi PZGiK, jak również centralizacja baz danych geodezyjnych i stworzenie specjalnej agencji realizującej zadania wymienione w ustawie Pgik. Prosi również o wyjaśnienie, dlaczego w projekcie wprowadza się zmianę w ustawie Pgik polegającą na budowie nowego Zintegrowanego Systemu Informacji o Nieruchomościach nieobejmowanego działaniem ustawy o IIP. ZPP chciałby wreszcie wiedzieć, czy rząd gwarantuje JST niezbędne środki finansowe, w szczególności na tworzenie i aktualizację baz danych.
JK
|