Wczoraj (26 maja br.) Rada Ministrów przyjęła przygotowany w Ministerstwie Spraw Wewnętrznych i Administracji projekt nowelizujący ustawę o informatyzacji. Poza uporządkowaniem i doprecyzowaniem zapisów wprowadzono kilka istotnych zmian.
Według projektu ustawy o zmianie ustawy o informatyzacji działalności podmiotów realizujących zadania publiczne, ustawy – Kodeks postępowania administracyjnego, ustawy – Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw ułatwiony ma być elektroniczny kontakt obywateli i przedsiębiorców z administracją. Istotne zmiany wprowadzono w kpa. Umożliwią one urzędom załatwianie spraw przez internet przy zastosowaniu dokumentów elektronicznych. Taką samą moc będą miały zarówno dokumenty papierowe, jak i elektroniczne, w tym pozwolenie na budowę czy decyzja o podziale nieruchomości. Ponadto przez elektroniczną Platformę Usług Administracji Publicznej (ePUAP) będzie udostępnione darmowe narzędzie „Zaufany Profil”. Ma on umożliwić składanie pism do administracji bez konieczności stosowania dodatkowych podpisów elektronicznych. Ponadto projekt rozszerza krąg podmiotów zobowiązanych do stosowania przepisów ustawy (m.in. o jednostki badawczo-rozwojowe, uczelnie publiczne, sądy administracyjne).
Podstawą dla autorów nowelizacji była „Strategia rozwoju społeczeństwa informacyjnego”, założenia ePUAP i centralne repozytorium wzorów dokumentów elektronicznych. Przyjęcie nowelizacji ustawy rekomendował międzyresortowy zespół ds. realizacji programu Polska Cyfrowa.