Ciekawe Tematyarchiwum Geodetywiadomościnewsletterkontaktreklama
Najnowsze wydarzenia z dziedziny geodezji, nawigacji satelitarnej, GIS, katastru, teledetekcji, kartografii. Nowości rynkowe, technologiczne, prawne, wydawnicze. Konferencje, targi, administracja.
blog
|2009-05-26| Prawo, Ludzie, Instytucje, Imprezy

GUGiK rozmawia z terenem


Seminarium zorganizowane przez GUGiK dla pracowników administracji geodezyjnej (Warszawa, 25-26 maja) posłużyło do przedstawienia bieżących i planowanych działań urzędu oraz omówienia zagadnień związanych z geoprzestrzennymi aspektami informatyzacji państwa.

W sali hotelu Gromada czterysta osób z całej Polski mogło zapoznać się z prowadzonymi wielotorowo pracami Głównego Urzędu Geodezji i Kartografii. Jolanta Orlińska, główny geodeta kraju, skoncentrowała się na omówieniu zapowiadanych zmian w ustawie Prawo geodezyjne i kartograficzne oraz w rozporządzeniach wykonawczych. Nowelizacja tej ustawy i części rozporządzeń wynika z prac nad ustawą o infrastrukturze informacji przestrzennej, która niebawem powinna trafić do Sejmu. Cześć zmian jest wymuszona wejściem w życie dyrektywy INSPIRE. Inne są efektem prowadzonej przez urząd polityki gruntownego porządkowania przepisów normujących sferę działalności geodezyjno-kartograficznej. Zmiany są nieuchronne chociażby z uwagi na konieczność całkowitej cyfryzacji zasobu, wprowadzenia usług internetowych i „otwarcia” zasobu, tak by nie był traktowany jako składnica danych potrzebnych tylko geodetom.

Zmiany dotkną także sfery planowania budżetowego. W związku z przechodzeniem z tradycyjnego budżetu (podział na działy) na budżet zadaniowy konieczne staje się przybliżenie tej problematyki administracji samorządowej. Ludzie sterujący geodezją w terenie będą mieli bowiem do czynienia z pewnymi elementami tego procesu już w tym roku. Zmieniona filozofia konstruowania budżetu będzie wymagała nowego podejścia przy planowaniu wydatków. Nacisk zostanie bowiem położony na korzyści płynące z realizowanych zadań. Trzeba będzie jasno określić nie tylko cele i potrzeby, ale i zdefiniować wskaźniki wykonania i efektywności każdego zadania.

Podczas seminarium przybliżono także zagadnienia informatyzacji rejestrów publicznych, głównie roli infrastruktury informacji przestrzennej w tym procesie. Przedstawiono także istotny nie tylko dla geodetów stan informatyzacji ksiąg wieczystych. Wcześniej niż planowano (2015 r.) zakończy się proces przejścia na elektroniczną KW (2013 r.), równolegle trwają również prace nad umożliwieniem powszechnego dostępu do ksiąg poprzez internet.
GUGiK niezwykle ważną rolę przypisał procesowi kształcenia. Do 2010 r. w ramach kilku programów zostaną przeprowadzone cykle szkoleń, które obejmą kilka tysięcy pracowników administracji. Podczas seminarium zaprezentowano także przykłady działania wojewódzkiego i powiatowego węzła infrastruktury informacji przestrzennej.
Spotkanie było swego rodzaju forum wymiany informacji, doświadczeń i uwag między administracją centralną i terenową. Instrumentem służącym tej wymianie będzie także zespół, który powołano pierwszego dnia obrad. Spośród geodetów powiatowych wyłoniono 16-osobową grupę doradczo-techniczną, która wesprze GUGiK w prowadzonych pracach. Znaleźli się w niej:

Dolnośląskie - Alicja Meusz (powiat średzki)
Kujawsko-Pomorskie - Jerzy Sobolewski (tucholski)
Lubelskie - Krzysztof Stopyra (zamojski)
Lubuskie - Renata Gargol (świebodzicki)
Łódzkie - Waldemar Pęcherz (wieluński)
Małopolskie - Maria Kolińska (m. Kraków)
Mazowieckie - Wiesław Piątkowski (warszawski zachodni)
Opolskie - Mariusz Chlebowski (oleski)
Podkarpackie - Stanisław Adamczyk (mielecki)
Podlaskie - Roman Łopaciuk (siemiatycki)
Pomorskie - Marek Cygiert (pucki)
Śląskie - Ewa Dyrda (Żory)
Świętokrzyskie - Mirosław Roszczypała (opatowski)
Warmińsko-Mazurskie - Arkadiusz Popiało (szczytnieński)
Wielkopolskie - Konrad Wiśniewski (kolski)
Zachodniopomorskie - Wojciech Wnuk (m. Szczecin)

Gościem seminarium był: Tomasz Siemoniak – wiceminister MSWiA.
Referaty zaprezentowali m.in.: Beata Rudzka – zastępca dyrektora Departamentu Reformy i Finansów Publicznych Ministerstwa Finansów, dr Wojciech Wiewiórowski – dyrektor Departamentu Informatyzacji MSWiA, Jarosław Paszke i Bogdan Pękalski – Departament Informatyzacji i Rejestrów Sądowych Ministerstwa Sprawiedliwości, Krzysztof Mączewski – geodeta województwa mazowieckiego, dr Ewa Wysocka z Instytutu Geodezji i Kartografii, Jerzy Zieliński – dyrektor Departamentu Geodezji, Kartografii i Systemów Informacji Geograficznej w GUGiK.

Jerzy Przywara


«« powrót

Udostępnij:    

dodaj komentarz

KOMENTARZE Komentarze są wyłącznie opiniami osób je zamieszczających i nie odzwierciedlają stanowiska redakcji Geoforum. Zabrania się zamieszczania linków i adresów stron internetowych, reklam oraz tekstów wulgarnych, oszczerczych, rasistowskich, szerzących nienawiść, zawierających groźby i innych, które mogą być sprzeczne z prawem. W przypadku niezachowania powyższych reguł oraz elementarnych zasad kultury wypowiedzi administrator zastrzega sobie prawo do kasowania całych wpisów. Użytkownik portalu Geoforum.pl ponosi wyłączną odpowiedzialność za zamieszczane przez siebie komentarze, w szczególności jest odpowiedzialny za ewentualne naruszenie praw lub dóbr osób trzecich oraz szkody wynikłe z tego tytułu.

ładowanie komentarzy



zobacz też:



wiadomości

słowo kluczowe
kategoria
rok
archiwum
XXVII Kongres Międzynarodowej Federacji Geodetów (FIG Congress 2022)
czy wiesz, że...
© 2023 - 2024 Geo-System Sp. z o.o.

O nas

Geoforum.pl jest portalem internetowym i obszernym kompendium wiedzy na tematy związane z geodezją, kartografią, katastrem, GIS-em, fotogrametrią i teledetekcją, nawigacją satelitarną itp.

Historia

Portal Geoforum.pl został uruchomiony przez redakcję miesięcznika GEODETA w 2005 r. i był prowadzony do 2023 r. przez Geodeta Sp. z o.o.
Od 2 maja 2023 roku serwis prowadzony jest przez Geo-System Sp. z o.o.

Reklama

Zapraszamy do kontaktu na adres
redakcji:

Kontakt

Redaktor prowadzący:
Damian Czekaj
Sekretarz redakcji:
Oliwia Horbaczewska
prześlij newsa

facebook twitter linkedIn Instagram RSS