RIO wskazała, że zgodnie z art. 21 ust. 1 ustawy o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym koszty sporządzenia planu miejscowego obciążają budżet gminy. Wyjątkiem od tej zasady są plany miejscowe sporządzane jako bezpośrednia konsekwencja realizacji inwestycji celu publicznego. W tym przypadku koszty – w zależności od znaczenia inwestycji – obciążają budżet państwa, budżet województwa, budżet powiatu bądź inwestora realizującego inwestycję.
Niedopuszczalne jest więc uzależnianie wprowadzenia zmian w planie miejscowym od sfinansowania kosztów sporządzenia dokumentu przez podmioty zainteresowane zmianami lub wnioskujące o ich wprowadzenie. Powyższe stanowisko potwierdzają również orzeczenia sądów administracyjnych (WSA w Gdańsku z 29 października 2008 r. – sygn. II SA/Gd 799/07, WSA w Gorzowie Wielkopolskim z 4 lutego 2016 r. – sygn. II SA/Go 536/15).
Odrębnym zagadnieniem pozostaje natomiast pozyskiwanie przez gminę środków finansowych na realizację wykonywanych zadań. Przepisy ustawy o dochodach jednostek samorządu terytorialnego zaliczają do źródeł dochodów własnych gminy również darowizny na jej rzecz. Zatem środki przekazane w drodze darowizny mogą kształtować stronę dochodową budżetu gminy.