|2024-12-12|
Geodezja, Ludzie, Instytucje
Ministerstwo skontrolowało IGiK po skargach byłych pracowników
Udało nam się dotrzeć do sprawozdania z kontroli Ministerstwa Rozwoju i Technologii przeprowadzonej w Instytucie Geodezji i Kartografii.
Siedziba IGiK i pierwsza strona sprawozdania z kontroli
|
|
|
|
|
|
Przedmiotem kontroli, rozpoczętej 12 czerwca br., była weryfikacja informacji podnoszonych w skargach złożonych przez byłych pracowników na działalność dyrektora IGiK w okresie od 2 lipca 2023 r. do 31 maja 2024 r., dotyczących: 1) trybu powołania sekretarza naukowego, 2) zatrudnienia rzecznika prasowego i doradców podległych dyrektorowi IGiK niezgodnie ze statutem i regulaminem organizacyjnym, 3) nieuzasadnionych kosztów wyjazdów służbowych dyrektora Instytutu oraz sekretarza naukowego, 4) sposobu zarządzania IGiK, w szczególności pozbawienia Rady Naukowej możliwości funkcjonowania, zwolnienia kierowników dwóch Centrów, łamania przepisów ustawy o instytutach badawczych oraz nieprzestrzegania regulaminu organizacyjnego IGiK. Ponadto weryfikacji poddano stanowisko dyrektora IGiK.
Jak czytamy w sprawozdaniu, w toku kontroli ustalono, że zarzuty podnoszone w złożonych przez byłych pracowników Instytutu skargach w znaczącej części były bezzasadne, jednakże niektóre z nich zostały potwierdzone. Ustalono, że przyjęte w Instytucie procedury nie regulują sposobu prowadzenia naborów na stanowiska administracyjne/obsługowe. W zakresie kontrolowanych naborów stwierdzono nieprawidłowości polegające na zatrudnieniu osób niespełniających wymagań postawionych w ogłoszeniach oraz rozstrzygnięciu naboru przed upływem terminu składania ofert. Ponadto w ocenie zespołu kontrolerów za nieprawidłowe należy uznać zatrudnienie sekretarza naukowego bez przeprowadzenia transparentnego naboru oraz bez zasięgnięcia opinii Rady Naukowej.
Ustalono, że skala wyjazdów dyrektora w porównaniu do skali skontrolowanych wyjazdów kierowników komórek organizacyjnych była znacząco większa. Dyrektor IGiK w ciągu roku odbył łącznie 34 podróże służbowe, z czego 6 zagranicznych, natomiast sekretarz naukowy w ciągu 11 miesięcy odbył 10 podróży służbowych, z czego 3 podróże zagraniczne. Łączny koszt tych wyjazdów wyniósł 107 395,53 zł. Jednak nie stwierdzono, żeby odbywane wyjazdy były niezasadne.
Tabela obrazuje koszty poniesione przez Instytut w związku z realizacją podroży służbowych odbytych w okresie od 1 stycznia 2023 r. do 30 czerwca 2024 r.
Ponadto zespół kontrolujący zwrócił uwagę na wyjazd służbowy sekretarza naukowego do Stanów Zjednoczonych, na który została udzielona zaliczka w kwocie 13 tys. zł i który miał miejsce już po rozwiązaniu z sekretarzem stosunku pracy, podczas okresu wypowiedzenia.
Dalej ze sprawozdania dowiadujemy się, że nie znalazł potwierdzenia zarzut w zakresie braku ciągłości działania w Centrum Geodezji i Geodynamiki oraz w Centrum Geomatyki Stosowanej w związku z rozwiązaniem stosunku pracy z ich kierownikami. Ustalono, że dyrektor IGiK wskazał osoby do pełnienia obowiązków kierowników ww. jednostek organizacyjnych, a projekty tam prowadzone są kontynuowane. Wątpliwości kontrolerów wzbudził natomiast fakt, że do dnia zakończenia kontroli dyrektor nie rozpoczął procedury konkursowej w celu obsadzenia stanowisk kierowników ww. centrów.
W związku z ustaleniami kontroli zalecono: 1) Opracować i wdrożyć procedury regulujące przejrzysty i konkurencyjny sposób prowadzenia naborów na stanowiska administracyjne/obsługowe. 2) Zapewnić zgodność regulaminu organizacyjnego, w tym schematu organizacyjnego, z faktyczną strukturą istniejącą w IGiK. 3) W najbliższym możliwym czasie ogłosić konkursy na stanowiska kierowników Centrum Geomatyki Stosowanej oraz Centrum Geodezji i Geodynamiki. 4) Uaktualnić regulacje wewnętrzne tak, aby przywołane w ich treści komórki organizacyjne znajdowały się w aktualnej strukturze organizacyjnej Instytutu. 5) Dochowywać należytej staranności przy sporządzaniu dokumentacji związanej z wyjazdami służbowymi oraz wzmocnić nadzór nad przestrzeganiem regulacji wewnętrznych dotyczących wyjazdów służbowych tak, aby w dokumentacji precyzyjnie był wskazywany cel wyjazdu, zadania wyjeżdżającego, dokumenty były akceptowane przez właściwe osoby i były sporządzane sprawozdania z delegacji zagranicznych. 6) Ustalać system zastępstw i delegować uprawnienia tak, aby w przypadku jednoczesnej nieobecności dyrektora oraz osoby go zastępującej był wyznaczany pracownik do podejmowania decyzji zarządczych dotyczących Instytutu. 7) Podjąć działania zmierzające do uzupełnienia składu ilościowego Rady Naukowej, w taki sposób, aby był on zgodny z § 7 statutu.
PEŁNA TREŚĆ SPRAWOZDANIA Z KONTROLI, którą otrzymaliśmy z MRiT w trybie dostępu do informacji publicznej
• O sekretarzu naukowym IGiK na Geoforum.pl
Przypomnijmy, że w ostatnich kilkunastu miesiącach Adam Baryłka – sekretarz naukowy IGiK przez większość okresu objętego kontrolą – był „bohaterem” kilku artykułów Geoforum.pl. Zwracaliśmy w nich uwagę, że kiedy Adam Baryłka 1 sierpnia 2023 r. obejmował stanowisko sekretarza, piastował równocześnie funkcję dyrektora Departamentu Architektury, Budownictwa i Geodezji (DAB) MRiT, czyli jednostki nadzorującej instytut. Zdaniem prof. Jana Kryńskiego, byłego pracownika IGiK, sytuacja ta stanowiła „oczywisty konflikt interesu” (pisaliśmy o tym TUTAJ). Następnie sprawę naświetliliśmy jeszcze w dwóch artykułach: TUTAJ i TUTAJ.
Ostatecznie w obu tych jednostkach – i w ministerstwie, i w instytucie – Adam Baryłka nie zagrzał długo miejsca. Stanowisko dyrektora DAB stracił w kwietniu br., a sekretarza naukowego IGiK – z końcem września br.
Teraz z treści sprawozdania z kontroli dowiadujemy się, że minister rozwoju i technologii 31 maja br. zwrócił się do dyrektora IGiK z prośbą o odwołanie Adama Baryłki z funkcji sekretarza naukowego. Było to spowodowane „brakiem rekomendacji ministra do pełnienia przez tę osobę innych funkcji w strukturze Instytutu”. Jest to o tyle zastanawiające, że przed objęciem stanowiska sekretarza „na zatrudnienie w IGiK dyr. Adama Baryłki została wydana oficjalna zgoda przez Dyrektor Generalną MRiT”.
Źródło: MRiT, DC
|