2024-07-04 |
Teledetekcja, Sprzęt, Software
Nowe usługi w Krajowym Systemie Informacji Dronowej
30 czerwca br. w Krajowym Systemie Informacji Dronowej uruchomiono nowe usługi dotyczące bezzałogowych statków powietrznych (BSP) w ramach projektu realizowanego przez PAŻP we współpracy z Urzędem Lotnictwa Cywilnego oraz Ministerstwem Infrastruktury.
|
|
|
|
|
„Zaawansowane loty bezzałogowych statków powietrznych na szeroką skalę – Kreator misji KSID” pozwala na planowanie lotów BSP na obszarze całego kraju i umożliwia składanie planów misji VLOS i BVLOS. Wspiera użytkownika w określaniu misji zgodnie z obowiązującymi przepisami, w tym dostarcza informacji o wymaganiach związanych z istniejącymi ograniczeniami w przestrzeni powietrznej. Aby zacząć korzystać z systemu, konieczne jest zrealizowane szkolenia on-line dotyczącego planowania misji.
Przy okazji wdrożenia tej usługi wprowadzone zostały zmiany związane z planowaniem misji BVLOS. Wybrane plany, niewymagające manualnej weryfikacji, planowane za pośrednictwem kreatora, będą mogły być składane na minimum 6 godzin przed planowaną datą realizacji, zamiast obecnie obowiązującego wymogu 72 godz. Natomiast plany misji BVLOS wymagające weryfikacji manualnej będą mogły być składane w nowym narzędziu również ze znacznie krótszym niż obecnie wyprzedzeniem. Bezpiecznym wyprzedzeniem czasowym dla takiego planu misji jest złożenie go na 24 godz. przed planowaną datą realizacji, o ile pomiędzy złożeniem a realizacją wystąpi jeden dzień roboczy.
Usługa „Zaawansowane loty bezzałogowych statków powietrznych na szeroką skalę – Trzy obszary DTM” umożliwia planowanie i wspiera realizację różnego rodzaju lotów BSP, w tym zaawansowanych operacji. Dostępna jest na trzech lokalizacjach, w wybranych obszarach gmin: Nadarzyn i Lesznowola – „DTM Nadarzyn”, Lublin i Jastków – „DTM Lublin”, oraz Gliwice, Pilchowice i Sośnicowice (GZM) – „DTM Gliwice”. Usługa stanowi innowacyjne środowisko technologiczne zapewniające m.in. wykrywanie kolizyjności oraz konfliktów planów misji z innymi złożonymi misjami. Wspiera również użytkownika w realizacji misji, zapewniając w czasie rzeczywistym monitoring trajektorii lotu niektórych BSP względem aktywowanego obszaru misji, dostarcza informacji o położeniu innego ruchu wyposażonego w urządzenia nadające informacje o lokalizacji, danych meteorologicznych czy informacji o stałych i tymczasowych lokalnych potencjalnych skupiskach ludności. Zapewnia również narzędzie SUP DTM Autonomia do koordynacji planów misji oraz na poziomie taktycznym do monitorowania sytuacji operacyjnej.
Usługa e-SORA (Ocena ryzyka operacji BSP) wspiera dwie strony procesu związanego z uzyskiwaniem zezwoleń na operacje w kategorii szczególnej. Z jednej strony pomaga użytkownikom związanym z rynkiem BSP (operatorzy, wnioskodawcy) w przeprowadzaniu procesu oceny ryzyka operacyjnego metodologią SORA oraz w uzupełnianiu dokumentacji niezbędnej do uzyskania zezwolenia na operację w kategorii szczególnej. Z drugiej strony dostarcza rozwiązania wspierające pracowników Urzędu Lotnictwa Cywilnego w przeprowadzaniu analizy i interpretacji ryzyka wnioskowanej operacji, poprzez dostarczanie precyzyjnych, dokładnych danych pochodzących z rzetelnych źródeł.
Źródło: PANSA
|