Oba rozwiązania są efektami realizacji II edycji minigrantów ufundowanych przez Fundację im. Anny Pasek. Tematem przewodnim tego konkursu stypendialnego jest promocja geoinformacji i wykorzystujących ją badań wśród młodzieży i nauczycieli szkół ponadpodstawowych. Cel ten ma być realizowany poprzez zaproponowanie przez uczestników pakietu edukacyjnego stanowiącego zintegrowany zbiór danych geograficznych i opisowych, a także multimediów lub innych cyfrowych materiałów edukacyjnych. Na ich bazie nagrodzone zespoły przygotowują wizualizacje w serwisie ArcGIS Online, które mają stanowić wsparcie dla uczniów i nauczycieli.
W II edycji tego konkursu nagrodzono dwa zespoły. Pierwszy tworzą studentki I roku studiów magisterskich z Instytutu Nauk o Ziemi Wydziału Nauk Przyrodniczych Uniwersytetu Śląskiego w Katowicach. Wspólnie z Fundacją im. Anny Pasek przygotowały one aplikację pt. „Geocaching jako nowoczesna forma nauki poprzez zabawę w odkrywanie krain zoogeograficznych świata”. Jest to gra terenowa, która pomoże uczniom w łatwy i przyjemny sposób zdobyć wiedzę z treści przyrodniczych związanych z krainami zoogeograficznymi świata oraz poszerzyć wiedzę z zakresu nawigacji satelitarnej oraz narzędzi GPS.
Drugi nagrodzony zespół tworzą studenci kierunku geologia stosowana na Wydziale Geologii Uniwersytetu Warszawskiego oraz reprezentanci Kolegium Międzywydziałowych Indywidualnych Studiów Matematyczno-Przyrodniczych. Wspólnie z Fundacją przygotowali oni aplikację pod nazwą „Od sandru do shapefile”. Jest to scenariusz lekcji o geomorfologii czwartorzędu, zlodowaceniach Polski i technologiach GIS-owych kierowany do uczniów szkół średnich. Na stronie tej można znaleźć materiały przygotowujące do interpretacji geomorfologii oraz wprowadzające w tematykę GIS. Realizacja części praktycznej pozwoli na zapoznanie się z oprogramowaniem ArcGIS Pro i postawienie pierwszych kroków w środowisku GIS.