|2022-02-04|
GIS
Przyznano minigranty za pomysły na wykorzystanie geoinformacji w szkołach
Fundacja im. Anny Pasek ogłosiła zwycięzców II edycji konkursu na minigranty dla młodych naukowców, którzy w swych badaniach i działaniach twórczo wykorzystują narzędzia i techniki geoinformacji. W tym roku narodzono dwa projekty, a jeden otrzymał wyróżnienie.
Fragment pracy nagrodzonej w ubiegłym roku
|
|
Zespół z Uniwersytetu Śląskiego
|
|
Zespół z UW
|
|
Zespół z AGH
|
|
|
Nauka poprzez grę terenową
Pierwsi zwycięzcy to żeński zespół w składzie: Izabela Hołyś, Dominika Tuzimek oraz Monika Woszczyna. Jego opiekunem naukowym jest dr Agnieszka Piechota. Grupę tworzą studentki I roku studiów magisterskich z Instytutu Nauk o Ziemi Wydziału Nauk Przyrodniczych Uniwersytetu Śląskiego w Katowicach. Choć kształcą się one na różnych kierunkach (tj. geografia, GIS i turystyka), to łączy je zainteresowanie w zakresie geograficznych systemów informacyjnych, a pasję tę poszerzają dzięki członkostwu w Studenckim Kole Naukowym GIS. Swoistą tradycją w SKN stało się promowanie gry terenowej geocaching, która była inspiracją do opracowania nagrodzonego projektu o nazwie „Geocaching jako nowoczesna forma nauki poprzez zabawę w odkrywanie krain zoogeograficznych świata”.
Projekt polega na poszukiwaniu przez graczy ukrytych skarbów (skrzynek, tzw. cache’y) na podstawie współrzędnych geograficznych, korzystając z urządzeń GPS lub smartfonów. W tym przypadku zlokalizowane one będą w ogrodach zoologicznych w Polsce, należących do Europejskiego Stowarzyszenia Ogrodów Zoologicznych i Akwariów (EAZA). Ukryte skrzynki będą znajdować się w pobliżu wybiegów dla zwierząt z różnych krain zoogeograficznych, a tam znajdziemy informacje o zwierzętach oraz tematyczne gry i zadania. Z zakresu technologii GIS-owych zostanie stworzona mapa tematyczna krain zoogeograficznych oraz stref oświetlenia Ziemi.
Celem projektu jest propagowanie gry terenowej jako nowoczesnej formy nauki poprzez zabawę, którą można wykorzystać w szkołach ponadpodstawowych. Ponadto poszerzona zostanie wiedza uczniów zarówno z zakresu nawigacji satelitarnej oraz narzędzi GPS, jak i treści przyrodniczych związanych z krainami zoogeograficznymi.
Gdzie sięgały lądolody?
Drugi zwycięski zespół tworzą Małgorzata Lenartowicz i Eryk Szumański – studenci kierunku geologia stosowana na Wydziale Geologii Uniwersytetu Warszawskiego oraz reprezentanci Kolegium Międzywydziałowych Indywidualnych Studiów Matematyczno-Przyrodniczych.
W ramach ich nagrodzonego projektu mają powstać materiały dydaktyczne do poprowadzenia ćwiczeń o tematyce zlodowaceń na terenie Polski dla uczniów szkół ponadpodstawowych. Połączenie wiedzy o ważnym elemencie środowiska naturalnego naszego kraju, czyli czwartorzędowej geologii, oraz umiejętności posługiwania się oprogramowaniem GIS może otworzyć nowe spojrzenie na lekcje geografii.
We wprowadzaniu geoinformacji do szkół studencki duet widzi duży potencjał na uatrakcyjnienie zagadnień z podstawy programowej oraz rozwoju kompetencji technicznych i analitycznych wśród uczniów. Pracom tego zespołu bacznie będzie się przyglądał opiekun naukowy dr Daniel Zaszewski.
Uświadamiać zmiany klimatu
W tej edycji konkursu zdecydowano się również przyznać wyróżnienie. Otrzymał je zespół studentów Akademii Górniczo-Hutniczej w składzie Angelika Tarnawa i Jakub Staszel. Celem zgłoszonego projektu jest popularyzacja oraz zwiększenie świadomości społeczeństwa na temat suszy (a także innych konsekwencji zmian klimatu) oraz krytyczności dostępu do tego typu danych. Opiekunem pracy jest dr inż. Michał Lupa.
Na czym polega konkurs?
Tematem przewodnim konkursu stypendialnego na minigranty jest promocja geoinformacji i badań ją wykorzystujących wśród młodzieży i nauczycieli szkół ponadpodstawowych. Cel ten ma być realizowany poprzez zaproponowanie przez uczestników pakietu edukacyjnego stanowiącego zintegrowany zbiór danych geograficznych i opisowych, a także multimediów lub innych cyfrowych materiałów edukacyjnych. Na ich bazie nagrodzone zespoły przygotują wizualizacje w serwisie ArcGIS Online, które mają stanowić wsparcie dla uczniów i nauczycieli.
Na realizację tego zadania zwycięskie drużyny otrzymają łącznie 25 tys. zł. Kwotę tę będzie można przeznaczyć nie tylko na pokrycie kosztów pracy, ale również zakup niezbędnych danych i aparatury czy opłaty za korzystanie z zewnętrznych serwisów internetowych.
Partnerami i organizatorami konkursu są Fundacja im. Anny Pasek oraz Esri Polska. Sponsorami głównymi jest firma PW Pasek oraz Katowicka Specjalna Strefa Ekonomiczna.
JK
|