Ciekawe Tematyarchiwum Geodetywiadomościnewsletterkontaktreklama
Najnowsze wydarzenia z dziedziny geodezji, nawigacji satelitarnej, GIS, katastru, teledetekcji, kartografii. Nowości rynkowe, technologiczne, prawne, wydawnicze. Konferencje, targi, administracja.
blog
|2022-01-24| Teledetekcja, Sprzęt

Innowacyjny batymetryczny lidar opatentowany

Amerykańska firma Woolpert ogłosiła uzyskanie w Stanach Zjednoczonych patentu na swój innowacyjny lotniczy skaner laserowy przeznaczony zarówno do pomiarów topograficznych, jak i batymetrycznych.


Innowacyjny batymetryczny lidar opatentowany <br />
fot. USACE/JALBTCX
fot. USACE/JALBTCX

Na światowym rynku dostępnych jest już kilka modeli lidarów, które są w stanie mierzyć dno płytkich zbiorników wodnych – oferują je chociażby firmy Teledyne-Optech czy Riegl. Czym na tle ich rozwiązań wyróżnia się patent spółki Woolpert? Jak wyjaśniają jej przedstawiciele, opatentowany sensor pozwala latać wyżej niż konkurencyjne rozwiązania, co z kolei przekłada się na szerszą ścieżkę zbierania danych.

– Komercyjne batymetryczne systemy lidarowe muszą obecnie pracować na pułapach znacznie niższych niż skanery topograficzne – wyjaśnia główny naukowiec w formie Woolpert Nathan Hopper. – Zwiększenie pułapu operacyjnego do 10 tys. stóp [ponad 3000 metrów – red.] wiązało się z kilkoma wyzwaniami i wymagało od nas nowatorskiego podejścia – podkreśla.

Skaner wykorzystuje lasery o długości fal 532, 647 oraz 1,064 nm. Ich odbicia rejestrowane są przez odrębne detektory odpowiedzialne za pomiar głębokich zbiorników, płytkich zbiorników oraz lądu. W przypadku promieniowania podczerwonego lidar pracuje w trybie hybrydowym. Wiązka jest bowiem dzielona na dwie części, które analizowane są w trybie liniowym oraz Geigera.

Opatentowany skaner projektowano przede wszystkim z myślą o potrzebach Korpusu Inżynieryjny Armii Stanów Zjednoczonych, by umożliwić wydajniejsze i bardziej szczegółowe pomiary rozległych obszarów. Ale z zalet tego sensora będą mogli korzystać również komercyjni klienci firmy Woolpert. W ocenie spółki dane zbierane przez ten skaner znajdą zastosowanie chociażby w analizach erozji wybrzeży, ocenie skutków katastrof, pomiarach objętości, w badaniach osadów czy zapewnianiu bezpiecznej nawigacji.

JK


«« powrót

Udostępnij:    

KOMENTARZE Komentarze są wyłącznie opiniami osób je zamieszczających i nie odzwierciedlają stanowiska redakcji Geoforum. Zabrania się zamieszczania linków i adresów stron internetowych, reklam oraz tekstów wulgarnych, oszczerczych, rasistowskich, szerzących nienawiść, zawierających groźby i innych, które mogą być sprzeczne z prawem. W przypadku niezachowania powyższych reguł oraz elementarnych zasad kultury wypowiedzi administrator zastrzega sobie prawo do kasowania całych wpisów. Użytkownik portalu Geoforum.pl ponosi wyłączną odpowiedzialność za zamieszczane przez siebie komentarze, w szczególności jest odpowiedzialny za ewentualne naruszenie praw lub dóbr osób trzecich oraz szkody wynikłe z tego tytułu.

ładowanie komentarzy



zobacz też:



wiadomości

słowo kluczowe
kategoria
rok
archiwum
Jak skanowano największy atlas świata
czy wiesz, że...
© 2023 - 2024 Geo-System Sp. z o.o.

O nas

Geoforum.pl jest portalem internetowym i obszernym kompendium wiedzy na tematy związane z geodezją, kartografią, katastrem, GIS-em, fotogrametrią i teledetekcją, nawigacją satelitarną itp.

Historia

Portal Geoforum.pl został uruchomiony przez redakcję miesięcznika GEODETA w 2005 r. i był prowadzony do 2023 r. przez Geodeta Sp. z o.o.
Od 2 maja 2023 roku serwis prowadzony jest przez Geo-System Sp. z o.o.

Reklama

Zapraszamy do kontaktu na adres
redakcji:

Kontakt

Redaktor prowadzący:
Damian Czekaj
Sekretarz redakcji:
Oliwia Horbaczewska
prześlij newsa

facebook twitter linkedIn Instagram RSS