|2022-01-18|
Teledetekcja
Kiedy Sentinel-1B wznowi pozyskiwanie danych?
Europejski satelita radarowy Sentinel-1B jest źródłem zobrazowań radarowych w wielu istotnych zastosowaniach, jednak od 23 grudnia ubiegłego roku nie pozyskuje już danych. Czy jest szansa, że powróci do normalnej pracy?
Odpowiedź na to pytanie jest o tyle istotna, że Sentinel-1B nie jest jedynie jednym z wielu satelitów radarowych na orbicie. Wyróżnia go bowiem bardzo szerokie grono użytkowników, a to zasługa tego, że gromadzone przez niego dane są dostępne za darmo. Co więcej, stanowią one podstawę wielu usług wspólnotowego systemu obserwacji środowiska Copernicus. Wprawdzie jego brat bliźniak, Sentinel-1A, wciąż pracuje bez zakłóceń, to problemy z aparatem 1B istotnie wpływają na częstotliwość pozyskiwania zobrazowań.
W komunikacie z 25 grudnia ubiegłego roku, który opublikowano na stronie Copernicusa, poinformowano, że z dniem 23 grudnia satelita zaprzestał pozyskiwania danych, co może potrwać około 2 tygodni. W opublikowanej wczoraj (17 stycznia) wiadomości portalu EuropeanSpaceflight.com menedżer misji Sentinel-1 Pierre Potin wyjaśnia jednak, że usterki wciąż nie udało się usunąć.
Jak tłumaczy, przyczyną problemów jest usterka podsystemu odpowiedzialnego za zasilanie radaru. W pozostałym zakresie aparat działa bez zarzutów, co oznacza m.in., że nie istnieje ryzyko jego niekontrolowanej deorbitacji czy kolizji z innymi obiektami w kosmosie.
Europejska Agencja Kosmiczna wspólnie z Komisją Europejską podejmują działania, by przywrócić aparat do pełnej sprawności. Na razie trudno jednak zagwarantować sukces. Jeśli jednak się to uda, wykonywanie zobrazowań powinno zostać przywrócone z efektem natychmiastowym.
Brak danych z Sentinela-1B w usługach Copernicusa na razie jest częściowo kompensowany przez zobrazowania z misji wspierających (Copernicus Contributing Missions), ale tylko w niezbędnym zakresie. ESA rozważa ponadto takie przeprogramowanie aparatu 1A, by zminimalizować konsekwencje braku danych z radaru 1B.
Jeśli jednak nie uda się ponownie uruchomić sensorów Sentinela-1B, jego wszystkie obowiązki będzie w stanie przejąć dopiero satelita 1C, którego start możliwy jest najwcześniej na początku 2023 roku. Aparat ten jest w dużej mierze kopią instrumentów 1A i 1B, choć wyróżnia go nieco lepszy radar oraz moduł Automatic Identification System (AIS) do śledzenia ruchu statków.
JK
|