|2021-11-09|
Geodezja, Edukacja
Studenci zadają pytania o kształcenie
Niedawno na Politechnice Warszawskiej odbył się panel dyskusyjny poświęcony kształceniu w zakresie geodezji i kartografii moderowany przez studentów WGiK PW. Rozmawiano m.in. o programach kształcenia i ich przystawaniu do współczesności, znaczeniu studiów w czasach nieograniczonego dostępu do informacji i najbliższej przyszłości uczelni. W listopadowym GEODECIE publikujemy obszerne fragmenty tej dyskusji.
Uczestnicy debaty w CZIiTT PW (fot. DC)
|
|
|
|
|
|
Przedstawiona tu debata stanowiÅ‚a część Forum „KsztaÅ‚cenie w zakresie geodezji i kartografii – dziÅ› i jutro”, które odbyÅ‚o siÄ™ w dniach 28 i 30 wrzeÅ›nia w Warszawie. Organizatorami wydarzenia byli: Konwent Dziekanów Wydziałów Geodezyjnych, GGK oraz WGiK PW.
Do udziaÅ‚u w panelu – moderowanym przez studentów PatrycjÄ™ PietrzkowskÄ… oraz Dominika WiÅ›niewskiego – zaproszeni zostali przedstawiciele różnych polskich uczelni, firm oraz administracji. Część z nich zgromadziÅ‚a siÄ™ w Centrum ZarzÄ…dzania Innowacjami i Transferem Technologii PW, część uczestniczyÅ‚a w dyskusji zdalnie przez internet. GÅ‚os chÄ™tnie zabieraÅ‚a też przysÅ‚uchujÄ…ca siÄ™ rozmowie publiczność.
• Wolność ksztaÅ‚towania programów
Pierwszą kwestią poruszoną przez studentów była autonomia uczelni w zakresie kreowania programów nauczania. Powoduje ona, że osoby, które ukończyły kierunek geodezja i kartografia na dwóch różnych uczelniach, mogą posiadać częściowo odmienne umiejętności. Jak zauważyli studenci, wiąże się to z koniecznością analizy różnych programów przy wyborze szkoły wyższej, a także może rodzić pewne trudności w sytuacji zmiany uczelni w trakcie trwania studiów.
Dr hab. inż. JANUSZ WALO, dziekan WGiK PW: Wolność ksztaÅ‚towania programów na uczelniach akademickich jest fundamentem pozwalajÄ…cym na rozwój dyscyplin i dziedzin zawodowych. Bez tego nie nadążylibyÅ›my za rozwojem technologii czy wyzwaniami współczesnego Å›wiata. Wolność ta, w koÅ„cu wprowadzona nie tak dawno, w moim odczuciu daÅ‚a pozytywne efekty. Korzystamy z niej również na naszym wydziale – utworzyliÅ›my nowy kierunek studiów, ksztaÅ‚tujemy programy w sposób najwÅ‚aÅ›ciwszy dla przyszÅ‚ego absolwenta. OczywiÅ›cie pewne aspekty można uznać za zagrożenie, ale sÄ… one ograniczane.
Mgr inż. ANDRZEJ KWITOWSKI, dyrektor ds. informatyki, e-administracji, GIS i katastru w holenderskiej firmie Akadis: Zgadzam się z panem dziekanem. Szkoły wyższe ze sobą konkurują. Jeśli dany uniwersytet nie przyjmie takiego programu, który pozwoli na kształcenie bardzo dobrych ekspertów, to kiedyś na tym straci. Oczywiście trzeba również mieć na uwadze, by uczelnia, która ma kształcić inżynierów, nie zaczęła nagle kształcić aktorów.
Dr hab. inż. DARIUSZ GOTLIB, prodziekan ds. rozwoju i współpracy z gospodarką WGiK PW: Ja też uważam, że autonomia jednostek, które są uczelniami akademickimi, badawczymi, absolutnie powinna być. Natomiast ewentualny chaos może być ograniczany przez inne mechanizmy, takie jak choćby współpraca między tymi jednostkami...
Pełna treść artykułu w listopadowym wydaniu miesięcznika GEODETA
Redakcja
|