|2008-01-20|
Geodezja, Firma, Prawo, Instytucje, Kataster
Polska Geodezja Komercyjna pisze do ministra Schetyny
Polska Geodezja Komercyjna (Krajowy Związek Pracodawców Firm Geodezyjno-Kartograficznych) wystąpiła do Grzegorza Schetyny, ministra spraw wewnętrznych i administracji, o wydanie wiążącej interpretacji zapisów rozporządzenia (z 19 lutego 2004 r.) w sprawie wysokości opłat za czynności geodezyjne i kartograficzne oraz udzielanie informacji, a także wykonywanie wyrysów i wypisów z operatu ewidencyjnego w punktach dotyczących naliczania opłat związanych z modernizacją ewidencji gruntów i budynków.
1. Według PGK, mimo iż rozporządzenie obowiązuje już cztery lata, samorządy stosują różne zasady przy ustalaniu wysokości opłat za te same czynności. Pracodawcy podnieśli, że rozporządzenie to w punkcie 9.9 tabeli nr 3 jest niezgodne z ustawą Prawo geodezyjne i kartograficzne oraz rozporządzeniem w sprawie ewidencji gruntów i budynków z 2001 roku. Jak bowiem dowodzą, w art. 26 ustawy Pgik zapisano, że minister właściwy ds. architektury i budownictwa określi szczegółowe zasady wymiany danych ewidencyjnych, co też znalazło odbicie w rozporządzeniu MRRiB z 29 marca 2001 r. w sprawie ewidencji gruntów i budynków, w którym w art. 51.2 zapisano, że: wymiana danych ewidencyjnych pomiędzy ewidencją a innymi ewidencjami i rejestrami publicznymi, a także udostępnianie danych ewidencyjnych w postaci plików komputerowych odbywa się według szczegółowych zasad określonych w załączniku nr 4 do rozporządzenia. Z kolei w wymienionym załączniku napisano, że dane ewidencyjne przekazuje się w postaci komputerowych plików ASCII sformatowanych zgodnie ze standardem formatu wymiany danych ewidencyjnych, zwanym dalej SWDE, określonym w części IV załącznika. Tym samym, według Polskiej Geodezji Komercyjnej, w rozporządzeniu tym jednoznacznie zdefiniowano, że standardem wymiany danych ewidencyjnych jest SWDE.
2. Jak podnosi PGK, wydane 19 lutego 2004 r. rozporządzenie ministra infrastruktury w sprawie wysokości opłat za czynności geodezyjne i kartograficzne oraz udzielanie informacji, a także za wykonywanie wyrysów i wypisów z operatu ewidencyjnego jest niezgodne z obowiązującymi przepisami. Reguluje ono bowiem materię ustawową, co jest sprzeczne z istotą przepisu wykonawczego (rozliczenia opłat, sposoby i terminy rozliczenia, wysokości stawek to, jak pisze PGK, „kwestie stricte ustawowe”). Poza tym rozporządzenie to narusza zasady techniki legislacyjnej, gdyż całą treść przenosi do załączników.
3. Kwestionując wspomnianą wyżej tabelę nr 3 rozporządzenia o opłatach z 2004 r., PGK wskazuje, że punkt 2 tabeli mówi, że w przypadku modernizacji ewidencji gruntów i budynków opłata wynosi 5 zł za każdą działkę oraz 3 zł za każdy budynek, a do opłaty tej stosowany jest współczynnik 0,01, gdy jest to opracowanie polegające na zamianie nośnika informacji ewidencji gruntów i budynków. Z kolei w punkcie 9.9 odnoszącym się do wspomnianej tabeli napisano, że do czasu ustalenia ogólnie obowiązujących standardów technicznych numerycznego przekazywania do zasobów wyników wykonania prac geodezyjnych i kartograficznych, w przypadku przekazywania przez wykonawcę dokumentacji wynikowej opracowanej w formie zbiorów komputerowych, pozwalających na automatyczne uzupełnianie bazy danych, których format jest zgodny ze standardem ustalonym i ogłoszonym w formie pisemnej przez właściwy miejscowo organ prowadzący zasób w drodze obwieszczenia, wysokość opłat ustala się, stosując współczynnik 0,5. Znajduje się to w wyraźnej sprzeczności z rozporządzeniem o ewidencji gruntów i budynków z 2001 roku, w którym przecież zdefiniowano odpowiedni standard.
4. W swym piśmie do ministra spraw wewnętrznych i administracji Polska Geodezja Komercyjna stawia pytanie: Czy mając ustalony w 2001 r. standard przekazywania danych do zasobu, można w 2008 r. ciągle żądać od wykonawcy dowolnego środowiska programowego? A jeżeli tak, to czy 7 lat nie jest wystarczającym czasem do obwieszczenia własnego standardu? Jak pisze dalej PGK, znane są jej przypadki żądania (przez zamawiającego) środowiska programowego, które nie jest dostępne komercyjnie w obrocie wolnorynkowym (np. system EWID). Według Polskiej Geodezji Komercyjnej, jeśli wykonawca zmuszany jest do wykonywania opracowań w środowisku programowym niezgodnym z obowiązującymi przepisami, na zakupienie którego musi ponieść znaczne nakłady finansowe [...], nie może ponosić konsekwencji w postaci opłat naliczanych niezgodnie z obowiązującymi w tym zakresie przepisami. W 2004 roku stanowisko PGK podzielił ówczesny Główny Geodeta Kraju, który w piśmie z 16 stycznia stwierdził, że jeśli wykonawca przekazuje dane w formacie innym niż SWDE, opłata za dane z zasobu powinna być naliczana ze współczynnikiem 0,5.
5. Jak podnoszą Pracodawcy, w przypadku gdy modernizacja wykonywana jest na większych obszarach, na których ewidencja jest prowadzona w różnych systemach informatycznych, naliczenie opłat według wspomnianej tabeli nr 3 jest – według zamawiających te prace samorządów – usprawiedliwione. Jak dowodzi PGK, treść pkt 9.9 odnosząca się do tabeli nr 3 kwestionowanego rozporządzenia pozostaje martwa z przyczyn leżących po stronie poszczególnych biur i wydziałów geodezji, gdyż w celu pozyskiwania większych kwot na utrzymanie powołanych zakładów gospodarczych organy te nie są zainteresowane ogłoszeniem standardów, bo to w sposób zasadniczy zmniejszyłoby ich wpływy.
6. Polska Geodezja Komercyjna postuluje zatem wydanie wiążącej interpretacji w zakresie stosowania punktu 2 tabeli nr 3, (załącznika nr 1 do rozporządzenia ministra infrastruktury z 19 lutego 2004 r.) poprzez wskazanie że: ? w przypadku, gdy dane ewidencyjne prowadzone są w innych formatach niż format SWDE, opłata obliczona z uwzględnieniem współczynnika 0,01 dotyczy tylko i wyłącznie zmodernizowanej ilości działek i budynków w ramach opracowania. Natomiast w zakresie punktu nr 9.9 do tabeli nr 3 postuluje dodanie zapisu: ? w przypadku zaniechania ustalenia do 30 czerwca 2008 r. obowiązujących standardów technicznych numerycznego przekazywania do zasobów wyników wykonania prac geodezyjnych ustalona opłata wyliczona zostanie przy uwzględnieniu współczynnika 0,01.
Przy okazji swego wystąpienia PGK poinformowała ministra o tym, że swego czasu zwracała się do właściwego ministra o uznanie ewidencji gruntów i budynków za rejestr publiczny. Wskazują na to odpowiednie artykuły ustawy Prawo geodezyjne i kartograficzne oraz ustawy o informatyzacji działalności podmiotów realizujących zadania publiczne. Pismo Pracodawców pozostało jednak bez odpowiedzi.
Więcej o opłatach za czynności geodezyjne w marcowym numerze GEODETY.
JP
|