|2020-07-21|
GNSS
Nowa europejska technologia lokalizuje zakłócenia GNSS w czasie rzeczywistym
Celowe i przypadkowe zakłócanie sygnałów nawigacji satelitarnej staje się coraz poważniejszym problemem. Dzięki wspartemu przez ESA projektowi GIDAS walka z tym zjawiskiem powinna stać się skuteczniejsza.
Stacja raportująca GIDAS
|
|
Interfejs użytkownika systemu
|
|
|
|
|
Szacuje się, że liczba użytkowanych odbiorników GNSS zrównała się już z liczbą mieszkańców naszej planety, technologię tę traktujemy zatem jako coś powszechnego i łatwo dostępnego. Mało kto zdaje sobie jednak sprawę z jej wrażliwości na zakłócanie. – To tylko kwestia użycia odpowiedniej mocy – wyjaśnia Andreas Lesch z austriackiej firmy OHB Digital Solutions. – Sygnał nawigacyjny posiada moc odpowiadającą 60-watowej żarówce świecącej z odległości 23 222 km, można więc go łatwo zakłócić silniejszym sygnałem, czy to celowo, czy przypadkowo. Można też nadać zafałszowany sygnał, co określa się mianem spoofingu – dodaje.
Zakłócanie nawigacji satelitarnej wcale nie jest trudne. Wystarczy nabyć w internecie niewielkie urządzenie kosztujące kilkaset euro, którego zasięg sięga nawet kilkudziesięciu metrów. Wprawdzie używanie tego typu sprzętu jest nielegalne, ale badania wykazały, że w gęsto zaludnionych obszarach notuje się użycie nawet 3-4 takich zestawów na godzinę. Jak pokazał przypadek z amerykańskiego Newark, taki sprzęt potrafi nawet doprowadzić do paraliżu dużego lotniska.
Istotnym orężem w walce z tym zjawiskiem ma być opracowany przez firmę OHB Digital Solutions system GIDAS (GNSS Interference Detection and Analysis System), który właśnie wchodzi do użytku w pierwszych lokalizacjach. Składa się on nie tylko z urządzeń wykrywających zakłócanie i spoofing, ale także z infrastruktury telekomunikacyjnej i bazodanowej oraz graficznego interfejsu użytkownika. W podstawowej wersji, z jednym odbiornikiem monitorującym, GIDAS jest w stanie wykrywać w czasie rzeczywistym zakłócanie oraz wskazać kierunek, z którego nadawany jest sygnał. Przy minimum trzech odbiornikach możliwe jest już wskazanie dokładnej lokalizacji źródła zakłócania. Jak przekonują twórcy systemu, dzięki temu, że rozwiązanie cechuje skalowalność, może ono objąć zarówno pojedyncze lotnisko czy port, jak i całe miasto bądź region.
System GIDAS został opracowany przy wsparciu Europejskiej Agencji Kosmicznej w ramach programu Navigation Innovation and Support Programme (NAVISP).
Źródło: ESA, JK
|