|2018-11-06|
Geodezja, Mapy, Teledetekcja, Prawo, Edukacja
MIiR odpowiada na petycję ws. zdobywania uprawnień bez egzaminu
Wiceminister inwestycji i rozwoju ustosunkował się do postulatów dotyczących zdobywania uprawnień zawodowych w dziedzinie geodezji i kartografii w trybie bez egzaminu.
Przypomnijmy, że zgodnie z regulacjami obowiązującymi od 2014 roku do uzyskania uprawnień w zakresach 3, 6 i 7 (a więc: geodezyjne pomiary podstawowe, redakcja map oraz fotogrametria i teledetekcja) niepotrzebny jest państwowy egzamin – wystarczy ukończenie studiów o określonym w przepisach programie nauczania.
Grupa absolwentów podkreśla jednak, że w praktyce efekty obowiązywania tych przepisów są odwrotne od zamierzonych. Od 2014 r. w trybie bez egzaminu uprawnienia zawodowe w jednym z tych trzech zakresów zdobyły tylko dwie osoby, przy czym stosowne wnioski złożono 34 razy. W ich ocenie przyczyną jest przede wszystkim nieprawidłowe interpretowanie przepisów przez głównego geodetę kraju, który prowadzi postępowania kwalifikacyjne. Ten wzywa bowiem osoby ubiegające się o uprawnienia w trybie bez egzaminu do przedłożenia dokumentów, których ci, którzy rozpoczęli studia przed wejściem w życie deregulacji, przedstawić nie mogą. Na pozytywne rozstrzygnięcie nie wpływa nawet to, że osoba zainteresowana dodatkowo ukończyła studia podyplomowe, których program jest zgodny z wymaganiami rozporządzenia wprowadzającego deregulację w geodezji i kartografii.
W związku z tymi nieprawidłowościami autorzy petycji zwrócili się do MIiR o wprowadzenie stosownych zmian w prawie, a także o przeprowadzenie w GUGiK-u kontroli dotyczącej nadawania uprawnień zawodowych.
MIiR odpowiada: zmiany będą, kontroli nie będzie
Po blisko pół roku od wystosowania pierwszych petycji w tej sprawie MIiR wreszcie przesłało odpowiedź. Wiceminister inwestycji i rozwoju Artur Soboń zwraca uwagę, że 2 października opublikowano do konsultacji projekt nowelizacji rozporządzenia ws. uprawnień, a zawarte w nim propozycje przewidują m.in. zmiany w zakresie problemów podnoszonych w petycji.
Minister ma tu zapewne na myśli § 17 ust. 7, zgodnie z którym „źródłem informacji stanowiących podstawę do przeprowadzenia przez komisję kwalifikacyjną weryfikacji programu kształcenia osób, mogą być także inne dokumenty wskazujące efekty kształcenia, o których mowa w załączniku nr 3 do rozporządzenia, i liczbę godzin przeznaczonych dla uzyskania tych efektów, potwierdzone przez kierownika podstawowej jednostki organizacyjnej uczelni, jeżeli przepisy obowiązujące w dacie uzyskania przez osobę zainteresowaną wykształcenia umożliwiającego ubieganie się o nabycie uprawnień zawodowych nie przewidywały wydawania dokumentów wymienionych w ust. 6”. Jak już jednak pisaliśmy, w toku konsultacji tego rozporządzenia nie zabrakło opinii, że takie brzmienie proponowanego przepisu w praktyce nie rozwiąże problemu podniesionego w petycjach.
Artur Soboń odniósł się także do postulatu, by MIiR przeprowadziło kontrolę realizowanych przez GGK postępowań ws. nadawania uprawnień. W pokrętnej odpowiedzi resort stwierdza jednak, że takiej kontroli przeprowadzić nie może. Jak bowiem czytamy, „zgodnie z art. 19 ustawy – Kodeks postępowania administracyjnego, organy administracji publicznej zobowiązane są przestrzegać z urzędu swojej właściwości rzeczowej i miejscowej. Ponadto, organy administracji publicznej orzekające w sprawach indywidualnych posiadają samodzielność orzeczniczą w ramach przyznanej przepisami prawa właściwości. Oznacza to, że organ prowadzący postępowanie administracyjne samodzielnie podejmuje działania prowadzące do załatwienia sprawy. Dlatego też poszczególne organy administracji publicznej mogą zajmować stanowisko w tych sprawach tylko wtedy, gdy występują jako organy rzeczowo i instancyjnie właściwe. Natomiast w sytuacji, gdy organ administracji publicznej nie występuje w sprawie jako właściwy w toku postępowania odwoławczego lub nadzwyczajnego nie może merytorycznie oceniać postępowania administracyjnego prowadzonego przez organ właściwy, ustaleń poczynionych w jego toku, jak również zapadłego w jego wyniku rozstrzygnięcia administracyjnego”.
JK
|