Ciekawe Tematyarchiwum Geodetywiadomościnewsletterkontaktreklama
Najnowsze wydarzenia z dziedziny geodezji, nawigacji satelitarnej, GIS, katastru, teledetekcji, kartografii. Nowości rynkowe, technologiczne, prawne, wydawnicze. Konferencje, targi, administracja.
|2018-05-11| GIS, Teledetekcja

Wypadek auta Ubera: LiDAR bez winy

Po głośnym śmiertelnym potrąceniu rowerzystki przez autonomiczny pojazd Ubera pojawiły się spekulacje, że powodem wypadku mogło być wadliwe działanie skanera laserowego. Dochodzenie wykluczyło jednak tę hipotezę.


Wypadek auta Ubera: LiDAR bez winy

Przypomnijmy, że kobieta została potrącona przez autonomiczne Volvo 19 marca na przedmieściach Phoenix w stanie Arizona, gdy w niedozwolonym miejscu przechodziła z rowerem przez jezdnię. Samochód uderzył w nią bez hamowania z prędkością około 60 km/h. W wyniku odniesionych obrażeń kobieta zmarła po przewiezieniu do szpitala.

W związku z tym, że pojazd w ogóle nie zwolnił przed kobietą, pojawiły się podejrzenia, że sensory odpowiedzialne za analizowanie otoczenia nie zauważyły przeszkody. Jako że wypadek zdarzył się po zachodzie słońca na słabo świetlonej ulicy, rowerzystkę z powodzeniem powinny wykryć zainstalowane na pojeździe skanery laserowe. Czy faktycznie w tym tkwi problem? To zasugerowała agencja Reutera, zwracając uwagę, że autonomiczne Volvo miało tylko jeden skaner, co znacznie ograniczało pole widzenia systemu. Sam producent LiDAR-ów dla autonomicznych aut, firma Velodyne, przyznał, że Uber powinien zainstalować ich więcej. Co ciekawe, wcześniej testowany przez Ubera Ford Fusion miał aż siedem skanerów.

Jak informuje portal „The Information”, który dotarł do wyników śledztwa Ubera, nie to było jednak przyczyną tego tragicznego wypadku. LiDAR działał prawidłowo – problemem okazały się za to algorytmy odpowiedzialne za analizę danych. W toku testowania pojazdu autonomicznego inżynierowie Ubera zauważyli, że system niejednokrotnie interpretuje nieistotne obiekty (takie jak np. przelatująca przed samochodem torebka foliowa) jako zagrożenie, inicjując nagłe hamowanie pojazdu. Zdecydowano się więc tak przeprogramować ten pojazd, aby tego typu sytuacje traktować jako fałszywy alarm. Okazuje się, że według doniesień „The Information” rowerzystka przechodząca przez jezdnię została właśnie potraktowana jako fałszywy alarm, stąd samochód przed nią nie wyhamował.

Dodajmy, że w tym tygodniu Uber zadeklarował, iż za kilka miesięcy wznowi testy swoich autonomicznych aut. Nastąpi to jednak dopiero po zakończeniu śledztwa prowadzonego przez Narodową Radę Bezpieczeństwa Transportu.

JK


«« powrót

Udostępnij:    

KOMENTARZE Komentarze są wyłącznie opiniami osób je zamieszczających i nie odzwierciedlają stanowiska redakcji Geoforum. Zabrania się zamieszczania linków i adresów stron internetowych, reklam oraz tekstów wulgarnych, oszczerczych, rasistowskich, szerzących nienawiść, zawierających groźby i innych, które mogą być sprzeczne z prawem. W przypadku niezachowania powyższych reguł oraz elementarnych zasad kultury wypowiedzi administrator zastrzega sobie prawo do kasowania całych wpisów. Użytkownik portalu Geoforum.pl ponosi wyłączną odpowiedzialność za zamieszczane przez siebie komentarze, w szczególności jest odpowiedzialny za ewentualne naruszenie praw lub dóbr osób trzecich oraz szkody wynikłe z tego tytułu.

ładowanie komentarzy



zobacz też:



wiadomości

słowo kluczowe
kategoria
rok
archiwum
Lidar odkrywa zapomniane ślady w puszczy
play thumbnail
czy wiesz, że...
© 2023 - 2024 Geo-System Sp. z o.o.

O nas

Geoforum.pl jest portalem internetowym i obszernym kompendium wiedzy na tematy związane z geodezją, kartografią, katastrem, GIS-em, fotogrametrią i teledetekcją, nawigacją satelitarną itp.

Historia

Portal Geoforum.pl został uruchomiony przez redakcję miesięcznika GEODETA w 2005 r. i był prowadzony do 2023 r. przez Geodeta Sp. z o.o.
Od 2 maja 2023 roku serwis prowadzony jest przez Geo-System Sp. z o.o.

Reklama

Zapraszamy do kontaktu na adres
redakcji:

Kontakt

Redaktor prowadzący:
Damian Czekaj
Sekretarz redakcji:
Oliwia Horbaczewska
[email]
prześlij newsa

facebook twitter linkedIn Instagram RSS

RODO
polityka prywatności
mapa strony
kontakt
reklama