Ciekawe Tematyarchiwum Geodetywiadomościnewsletterkontaktreklama
Najnowsze wydarzenia z dziedziny geodezji, nawigacji satelitarnej, GIS, katastru, teledetekcji, kartografii. Nowości rynkowe, technologiczne, prawne, wydawnicze. Konferencje, targi, administracja.
2018-05-11 | GIS, Teledetekcja

Wypadek auta Ubera: LiDAR bez winy

Po głośnym śmiertelnym potrąceniu rowerzystki przez autonomiczny pojazd Ubera pojawiły się spekulacje, że powodem wypadku mogło być wadliwe działanie skanera laserowego. Dochodzenie wykluczyło jednak tę hipotezę.


Ilustracja: Wypadek auta Ubera: LiDAR bez winy

Przypomnijmy, że kobieta została potrącona przez autonomiczne Volvo 19 marca na przedmieściach Phoenix w stanie Arizona, gdy w niedozwolonym miejscu przechodziła z rowerem przez jezdnię. Samochód uderzył w nią bez hamowania z prędkością około 60 km/h. W wyniku odniesionych obrażeń kobieta zmarła po przewiezieniu do szpitala.

W związku z tym, że pojazd w ogóle nie zwolnił przed kobietą, pojawiły się podejrzenia, że sensory odpowiedzialne za analizowanie otoczenia nie zauważyły przeszkody. Jako że wypadek zdarzył się po zachodzie słońca na słabo świetlonej ulicy, rowerzystkę z powodzeniem powinny wykryć zainstalowane na pojeździe skanery laserowe. Czy faktycznie w tym tkwi problem? To zasugerowała agencja Reutera, zwracając uwagę, że autonomiczne Volvo miało tylko jeden skaner, co znacznie ograniczało pole widzenia systemu. Sam producent LiDAR-ów dla autonomicznych aut, firma Velodyne, przyznał, że Uber powinien zainstalować ich więcej. Co ciekawe, wcześniej testowany przez Ubera Ford Fusion miał aż siedem skanerów.

Jak informuje portal „The Information”, który dotarł do wyników śledztwa Ubera, nie to było jednak przyczyną tego tragicznego wypadku. LiDAR działał prawidłowo – problemem okazały się za to algorytmy odpowiedzialne za analizę danych. W toku testowania pojazdu autonomicznego inżynierowie Ubera zauważyli, że system niejednokrotnie interpretuje nieistotne obiekty (takie jak np. przelatująca przed samochodem torebka foliowa) jako zagrożenie, inicjując nagłe hamowanie pojazdu. Zdecydowano się więc tak przeprogramować ten pojazd, aby tego typu sytuacje traktować jako fałszywy alarm. Okazuje się, że według doniesień „The Information” rowerzystka przechodząca przez jezdnię została właśnie potraktowana jako fałszywy alarm, stąd samochód przed nią nie wyhamował.

Dodajmy, że w tym tygodniu Uber zadeklarował, iż za kilka miesięcy wznowi testy swoich autonomicznych aut. Nastąpi to jednak dopiero po zakończeniu śledztwa prowadzonego przez Narodową Radę Bezpieczeństwa Transportu.

JK


«« powrót

Udostępnij:
udostępnij na Facebook
   

KOMENTARZE Komentarze są wyłącznie opiniami osób je zamieszczających i nie odzwierciedlają stanowiska redakcji Geoforum. Zabrania się zamieszczania linków i adresów stron internetowych, reklam oraz tekstów wulgarnych, oszczerczych, rasistowskich, szerzących nienawiść, zawierających groźby i innych, które mogą być sprzeczne z prawem. W przypadku niezachowania powyższych reguł oraz elementarnych zasad kultury wypowiedzi administrator zastrzega sobie prawo do kasowania całych wpisów. Użytkownik portalu Geoforum.pl ponosi wyłączną odpowiedzialność za zamieszczane przez siebie komentarze, w szczególności jest odpowiedzialny za ewentualne naruszenie praw lub dóbr osób trzecich oraz szkody wynikłe z tego tytułu.



zobacz też:

Mobilny skaning Jaworzna wspomoże pojazdy autonomiczne

W Jaworznie przeprowadzono pilotażowy mobilny skaning miasta. Pozyskana w ten sposób chmura...


wiadomości

EU-MAXNET Sp. z o.o.
WARSZAWA

Przedstawiciel firm GINTEC, SPHEREFIX, SANDING, FJDynamics oraz HEMISPHERE GNSS. Firma MAXNET Lech Wereszczyński oferuje szeroką gamę profesjonalnych urządzeń/systemów pozycjonowania GNSS firm GINTEC, SPHEREFIX, SANDING, FJDynamics oraz HEMISPHERE...

Centrum Serwisowe NaviGate
KRAKÓW

Centrum Serwisowe NaviGate wykonuje serwis odbiorników GNSS, kontrolerów, niwelatorów i tachimetrów marki Trimble, Spectra Geospatial, Nikon, Sokkia, Leica, Topcon, CHC, Geomax oraz dronów i sensorów marki DJI Enterprise. Naszym Klientom zapewniamy...
    poprzedni miesiąc następny miesiąc
ponwtśroczwpiąsobnie
123456
78910111213
14151617181920
21222324252627
282930
strzałka w dółnadchodzące wydarzenia
2025-04-25 | POZNAŃ
Geograficzne aspekty badań nad krajobrazem, turystyką i rekreacją oraz planowaniem przestrzennym
Konferencja naukowa pt. Geograficzne aspekty badań nad krajobrazem, turystyką, rekreacją oraz...
więcej
2025-04-28 | KRAKÓW
XIX Ogólnopolska Konferencja Studentów Geodezji 2025
W dniach 28–29 kwietnia 2025 r. na Uniwersytecie Rolniczym im. Hugona Kołłątaja w Krakowie...
więcej
2025-05-12 | WARSZAWA oraz ONLINE
Automatyczne generowanie map z BDOT10k; w porównaniu do generowania z OpenStreetMap
„Automatyczne generowanie map z BDOT10k; w porównaniu do generowania z OpenStreetMap”...
więcej
2025-05-14 | JANÓW LUBELSKI
VIII Konferencja Naukowo-Techniczna pn. "Kierunki rozwoju i innowacje w geodezji i kartografii"
Tematyka konferencji: • nowoczesne techniki i technologie pomiarowe, • wykorzystanie...
więcej
2025-05-14 | DĘBLIN
NC2025 - Rola nawigacji w transporcie lotniczym, morskim i lądowym
Celem konferencji będzie wymiana doświadczeń, prezentacja wyników badań własnych oraz najnowszych...
więcej
2025-05-19 | POZNAŃ
Człowiek w przestrzeni: działalność, efekty i perspektywy
Konferencja ma na celu rozpowszechnienie i popularyzację studenckich osiągnięć z zakresu geografii...
więcej
strzałka w dół zobacz pozostałe
Kolorowe wideo z orbity
play thumbnail
czy wiesz, że...
strzałka w dół Czy wiesz, że
producent skanerów ? firma FARO ? nazywał się najpierw Res-Tech?
następny
strzałka w dółGeoludzie
Tycho Brahe (1546-1601)

Tycho  Brahe  (1546-1601)
Ten wybitny duński astronom urodził się 14 grudnia 1546 roku w szlacheckiej rodzinie w posiadłości Knutstrup w Skanii (dzisiaj teren Szwecji). Nauki pobierał najpierw na uniwersytetach w Kopenhadze i Lipsku, a następnie w Wittenbergu, Rostocku...
więcej

strzałka w dółGeodaty
1946
Na Wydziale Geologiczno-Mierniczym Akademii Górniczej w Krakowie (później Akademia Górniczo-Hutnicza) powstaje Oddział Miernictwa Górniczego.
następny

© 2023 - 2025 Geo-System Sp. z o.o.

O nas

Geoforum.pl jest portalem internetowym i obszernym kompendium wiedzy na tematy związane z geodezją, kartografią, katastrem, GIS-em, fotogrametrią i teledetekcją, nawigacją satelitarną itp.

Historia

Portal Geoforum.pl został uruchomiony przez redakcję miesięcznika GEODETA w 2005 r. i był prowadzony do 2023 r. przez Geodeta Sp. z o.o.
Od 2 maja 2023 roku serwis prowadzony jest przez Geo-System Sp. z o.o.

Reklama

Zapraszamy do kontaktu na adres
redakcji: geoforum@geoforum.pl

Kontakt

Redaktor prowadzący:
Damian Czekaj
Sekretarz redakcji:
Oliwia Horbaczewska
geoforum@geoforum.pl
prześlij newsa

facebook twitter linkedIn Instagram RSS

RODO
polityka prywatności
mapa strony
kontakt
reklama

v2