Ciekawe Tematyarchiwum Geodetywiadomościnewsletterkontaktreklama
Najnowsze wydarzenia z dziedziny geodezji, nawigacji satelitarnej, GIS, katastru, teledetekcji, kartografii. Nowości rynkowe, technologiczne, prawne, wydawnicze. Konferencje, targi, administracja.
blog
|2018-04-26| Geodezja, GIS, Teledetekcja, Prawo

MI modyfikuje przepisy ws. lotów dronem poza zasięgiem wzroku

Ministerstwo Infrastruktury opublikowało drugą wersję projektu rozporządzenia, które ma regulować loty bezzałogowymi statkami powietrznymi poza zasięgiem wzroku (BVLOS).


MI modyfikuje przepisy ws. lotów dronem poza zasięgiem wzroku

Szerzej o pierwszym projekcie rozporządzenia ws. BVLOS pisaliśmy w styczniu. Przypomnijmy, że z punktu widzenia misji fotogrametrycznych realizowanych przy użyciu UAV kluczowy był zapis, że loty BVLOS można wykonywać do wysokości nie większej niż 120 m nad poziomem terenu (AGL) i przy widzialności nie mniejszej niż 5 km. W przypadku lotów realizowanych automatycznie maksymalna wysokość wynosi 50 metrów AGL lub do 10 m nad najwyższą przeszkodą znajdującą się w promieniu 100 m od miejsca wykonywania lotu.

W odniesieniu do tych przepisów nie brakowało opinii, że choć są pionierskie w skali światowej, to dla geodezji będą miały niewielkie znaczenie. Naloty fotogrametryczne są bowiem z reguły realizowane na wyższym pułapie. W trakcie konsultacji społecznych zgłoszono więc postulat podwyższenia pułapu na lotów automatycznych.

Odpowiedzialne za projekt Ministerstwo Infrastruktury odmówiło jednak wprowadzenia tej zmiany. „Lot automatyczny w konsultowanym projekcie odnosi się do lotów cyklicznych, odbywających się nad stałym obszarem, realizowanych w trybie automatycznym od startu do lądowania, głównie w celach związanych z monitorowaniem zakładów przemysłowych i z możliwością wykonania lotu większą liczbą BSP przez jednego operatora. Loty te będą realizowane na małych wysokościach przy niskim ryzyku napotkania innego ruchu lotniczego” – tłumaczy MI. Warto jednak odnotować, że wg drugiego projektu rozporządzenia loty automatyczne będą mogły być realizowane 50 m (a nie 10 m jak w pierwszej wersji) nad najwyższą przeszkodą.

Jednocześnie w nowym projekcie doprecyzowano definicję lotu automatycznego. Jest to: „operacja lotnicza odbywająca się cyklicznie, na stałej trasie lub obszarze, w której bezzałogowy statek powietrzny w sposób automatyczny realizuje start i lądowanie w wyznaczonym miejscu oraz lot po zaprogramowanej trasie z zachowaniem możliwości niezwłocznego przejęcia zdalnego sterowania bezzałogowym statkiem powietrznym lub podjęcia innych działań na wypadek wystąpienia sytuacji niebezpiecznej”.

W drugiej wersji projekt dopuszcza ponadto realizowanie lotów BVLOS w celach rekreacyjnych i sportowych. Reguluje również loty dronem w trybie z widokiem z pierwszej osoby (FPV).

Projekt rozporządzenia (wersja z 17 kwietnia 2018 r.)
Raport z konsultacji

Aktualne zestawienie geodezyjnych dronów oraz aplikacji do przetwarzania zdjęć do chmury punktów i modeli 3D można znaleźć w bezpłatnym niezbędniku DRONY DLA GEODETY

JK


«« powrót

Udostępnij:    

dodaj komentarz

KOMENTARZE Komentarze są wyłącznie opiniami osób je zamieszczających i nie odzwierciedlają stanowiska redakcji Geoforum. Zabrania się zamieszczania linków i adresów stron internetowych, reklam oraz tekstów wulgarnych, oszczerczych, rasistowskich, szerzących nienawiść, zawierających groźby i innych, które mogą być sprzeczne z prawem. W przypadku niezachowania powyższych reguł oraz elementarnych zasad kultury wypowiedzi administrator zastrzega sobie prawo do kasowania całych wpisów. Użytkownik portalu Geoforum.pl ponosi wyłączną odpowiedzialność za zamieszczane przez siebie komentarze, w szczególności jest odpowiedzialny za ewentualne naruszenie praw lub dóbr osób trzecich oraz szkody wynikłe z tego tytułu.

ładowanie komentarzy



zobacz też:



wiadomości

słowo kluczowe
kategoria
rok
archiwum
Wpływ aplikacji lokalizacyjnych na korki
czy wiesz, że...
© 2023 - 2024 Geo-System Sp. z o.o.

O nas

Geoforum.pl jest portalem internetowym i obszernym kompendium wiedzy na tematy związane z geodezją, kartografią, katastrem, GIS-em, fotogrametrią i teledetekcją, nawigacją satelitarną itp.

Historia

Portal Geoforum.pl został uruchomiony przez redakcję miesięcznika GEODETA w 2005 r. i był prowadzony do 2023 r. przez Geodeta Sp. z o.o.
Od 2 maja 2023 roku serwis prowadzony jest przez Geo-System Sp. z o.o.

Reklama

Zapraszamy do kontaktu na adres
redakcji:

Kontakt

Redaktor prowadzący:
Damian Czekaj
Sekretarz redakcji:
Oliwia Horbaczewska
prześlij newsa

facebook twitter linkedIn Instagram RSS