|2018-04-26|
Geodezja, GIS, Teledetekcja, Prawo
MI modyfikuje przepisy ws. lotów dronem poza zasięgiem wzroku
Ministerstwo Infrastruktury opublikowało drugą wersję projektu rozporządzenia, które ma regulować loty bezzałogowymi statkami powietrznymi poza zasięgiem wzroku (BVLOS).
Szerzej o pierwszym projekcie rozporządzenia ws. BVLOS pisaliśmy w styczniu. Przypomnijmy, że z punktu widzenia misji fotogrametrycznych realizowanych przy użyciu UAV kluczowy był zapis, że loty BVLOS można wykonywać do wysokości nie większej niż 120 m nad poziomem terenu (AGL) i przy widzialności nie mniejszej niż 5 km. W przypadku lotów realizowanych automatycznie maksymalna wysokość wynosi 50 metrów AGL lub do 10 m nad najwyższą przeszkodą znajdującą się w promieniu 100 m od miejsca wykonywania lotu.
W odniesieniu do tych przepisów nie brakowało opinii, że choć są pionierskie w skali światowej, to dla geodezji będą miały niewielkie znaczenie. Naloty fotogrametryczne są bowiem z reguły realizowane na wyższym pułapie. W trakcie konsultacji społecznych zgłoszono więc postulat podwyższenia pułapu na lotów automatycznych.
Odpowiedzialne za projekt Ministerstwo Infrastruktury odmówiło jednak wprowadzenia tej zmiany. „Lot automatyczny w konsultowanym projekcie odnosi się do lotów cyklicznych, odbywających się nad stałym obszarem, realizowanych w trybie automatycznym od startu do lądowania, głównie w celach związanych z monitorowaniem zakładów przemysłowych i z możliwością wykonania lotu większą liczbą BSP przez jednego operatora. Loty te będą realizowane na małych wysokościach przy niskim ryzyku napotkania innego ruchu lotniczego” – tłumaczy MI. Warto jednak odnotować, że wg drugiego projektu rozporządzenia loty automatyczne będą mogły być realizowane 50 m (a nie 10 m jak w pierwszej wersji) nad najwyższą przeszkodą.
Jednocześnie w nowym projekcie doprecyzowano definicję lotu automatycznego. Jest to: „operacja lotnicza odbywająca się cyklicznie, na stałej trasie lub obszarze, w której bezzałogowy statek powietrzny w sposób automatyczny realizuje start i lądowanie w wyznaczonym miejscu oraz lot po zaprogramowanej trasie z zachowaniem możliwości niezwłocznego przejęcia zdalnego sterowania bezzałogowym statkiem powietrznym lub podjęcia innych działań na wypadek wystąpienia sytuacji niebezpiecznej”.
W drugiej wersji projekt dopuszcza ponadto realizowanie lotów BVLOS w celach rekreacyjnych i sportowych. Reguluje również loty dronem w trybie z widokiem z pierwszej osoby (FPV).
Projekt rozporządzenia (wersja z 17 kwietnia 2018 r.) Raport z konsultacji
JK
|