|2017-06-12|
Geodezja, GIS, Edukacja
Prace o pomiarach torów i zanieczyszczeń nagrodzone
Aż dwie prace magisterskie absolwentów Wydziału Geodezji Górniczej i Inżynierii Środowiska AGH zostały nagrodzone I miejscem w konkursie prac dyplomowych organizowanym przez krakowski oddział Stowarzyszenia Inżynierów i Techników Komunikacji RP.
Ewelinę Skoczylas (absolwentkę geodezji i kartografii) nagrodzono w grupie tematycznej „Infrastruktura transportu” za pracę magisterską pt. „Geodezyjne układy geometryczne połączeń torów kolejowych z zastosowaniem rozjazdów zwyczajnych”, której promotorem był dr inż. Arkadiusz Kampczyk. Prezentuje ona wyniki przeprowadzonych przez autorkę badań nad geometrycznymi układami połączeń torów kolejowych z zastosowaniem rozjazdów zwyczajnych z uwzględnieniem założeń teoretycznych, praktycznych, badaniem literatury i regulacji prawnych. Badania te zawierają sześć zaprojektowanych przykładów różnego rodzaju połączeń torów kolejowych.
Autorka dokonała rozpoznania rynku branżowego w zakresie aplikacji eksperckich dopuszczonych do stosowania przez zarządcę narodowej sieci kolejowej. Ponadto opracowała, przetestowała i zaproponowała własny program o nazwie POŁĄCZENIA TORÓW. Napisała go w języku programowania C#, w środowisku programistycznym Visual Studio 2013, m.in. z uwzględnieniem metody bazy sztywnej wagonu oraz metody zmiany niedomiaru przechyłki oraz nagłej zmiany niedomiaru przechyłki. Aplikacja ta zarówno wpisuje się w grono programów eksperckich, jak i wspiera prowadzenie geodezyjnych analiz i ocen geometrycznych połączeń torów na rynku transportu szynowego.
Jak podkreśla promotor, Ewelina Skoczylas znakomicie przedstawiła i operowała terminologią praktyczno-inżynierską. Struktura pracy bardzo dobrze odpowiadała stawianemu celowi, zapewniając zastosowanie jej badań w praktyce z uwzględnieniem dużego stopnia trudności i złożoności techniczno-inżynierskiej. Na wysoką wartość pracy składało się zarówno sprawne autorskie uporządkowanie zarysowania tła teoretycznego, jak i konsekwentne zastosowanie stworzonego warsztatu metodologicznego w dobrze przeprowadzonych badań własnych. Operując bogatą terminologią techniczno-inżynierską, Ewelina Skoczylas wykazała się dużą wiedzą praktyczną i teoretyczną w zakresie zagadnień związanych z tematyką pracy. Aktualnie poszerza wiedzę z zakresu podjętej tematyki, zajmując się zagadnieniami geoinformatycznymi oraz dokonując współautorskiej publikacji w czasopiśmie „Przegląd Komunikacyjny” (4/2017).
Wśród laureatów tego konkursu są również Ewelina Bączek i Paulina Bździuch (absolwentki kierunku inżynieria środowiska). Zajęły one pierwsze miejsce w kategorii „Technologia transportu” za pracę magisterską pt. „Ocena zmian emisji zanieczyszczeń do powietrza z komunikacji miejskiej w Krakowie w latach 2010-2015 wraz z prognozą na rok 2025” (promotor dr inż Marek Bogacki).
Dotyczyła ona niezwykle ważnego, a zarazem trudnego problemu, jakim jest inwentaryzacja emisji zanieczyszczeń pyłowo-gazowych do powietrza z sektora transportu drogowego. Autorki skoncentrowały się na przeprowadzeniu kompleksowej inwentaryzacji emisji do powietrza z autobusów miejskich eksploatowanych na terenie Aglomeracji Krakowskiej w latach 2010-2015 oraz zaprognozowały w oparciu o trzy scenariusze rozwoju floty autobusów miejskich poziomy emisji w latach 2016-2025. Zinwentaryzowane w analizowanym okresie emisje 26 substancji wprowadzanych do powietrza przez autobusy miejskie poddały wnikliwej analizie, wskazując determinanty tej emisji oraz nakreślając optymalne kierunki rozwoju floty do roku 2025. Wyniki badań zostały bogato udokumentowane w formie map z rozkładami przestrzennymi emisji, diagramów z istniejącymi i przyszłymi trendami emisji oraz w formie tabel tematycznych.
Opierając się na analizie obliczonych w oprogramowaniu AutoCAD długości tras poszczególnych linii autobusowych (miejskich i pozamiejskich), oszacowano emisję roczną z autobusów zachodzącą w analizowanych latach we wszystkich gminach Aglomeracji Krakowskiej, którą następnie opracowano przy pomocy narzędzi GIS i przedstawiono w formie map emisji oraz histogramów.
Praca stanowi unikalne źródło informacji o ilościowej i jakościowej oraz przestrzennej strukturze emisji substancji do powietrza z floty autobusów komunikacji miejskiej. Oszacowane na podstawie rzeczywistych danych wartości wielkości emisji poszczególnych zanieczyszczeń pozwalają dostrzec istotność i wagę problemu, jakim jest szkodliwa dla zdrowia emisja z funkcjonujących flot pojazdów w miastach, nie tylko w Polsce ale i na świecie. Praca została już dwukrotnie nagrodzona. Zdobyła nagrodę I stopnia w Konkursie na najlepsze prace magisterskie z zakresu edukacji ekologicznej i ochrony środowiska organizowanego corocznie przez Małopolską Fundację Stypendialną SAPERE AUSO oraz otrzymała wyróżnienie w konkursie Diamenty AGH.
Był to już 44. „Konkurs na najlepsze prace dyplomowe I i II stopnia w dziedzinie transportu dla szkół wyższych Krakowa”. W ocenie prac brano pod uwagę m.in..: aktualność zagadnienia stanowiącego przedmiot pracy, możliwość praktycznego wykorzystania wyników badań, stopień trudności i złożoności technicznej poruszonego zagadnienia czy stopień przygotowania pracy do jej wdrożenia, nowatorstwo rozwiązań.
Źródło: AGH
|