wiadomościprenumeratareklamaksięgarniakontaktRODOpolityka prywatnościnewsletter
Najnowsze wydarzenia z dziedziny geodezji, nawigacji satelitarnej, GIS, katastru, teledetekcji, kartografii. Nowości rynkowe, technologiczne, prawne, wydawnicze. Konferencje, targi, administracja.
blog
|2016-12-14| Geodezja, GIS, Teledetekcja, Firma

Dron pomaga na S8

Od 10 miesięcy Skanska prowadzi intensywne roboty budowlane na 13-kilometrowym odcinku krajowej „ósemki” między Wyszkowem a węzłem „Poręba”. W prace zaangażowany jest również dron tej firmy, który przeleciał nad terenem budowy już 300 km.


Dron pomaga na S8
Wykorzystywany przez Skanska wielowirnikowy system latający polskiej produkcji realizuje prace związane głównie z obliczeniami i inwentaryzacją terenu. Cyklicznie wykonuje również inwentaryzację fotograficzną i filmową budowy. – Technika, jaką wykorzystujemy, to głównie fotogrametria polegająca na robieniu pionowych zdjęć z odpowiednim pokryciem – mówi Tomasz Rylski, główny specjalista BIM, Skanska. – Na podstawie zdjęć jesteśmy w stanie w krótkim czasie wygenerować modele 3D terenu z dokładnością od 2 do 4 cm. Mając całą trasę w trójwymiarze, z łatwością możemy kontrolować wszystkie objętości robót ziemnych i materiałów sypkich, a także kontrolować geometrię elementów wykonywanych na budowanej trasie – dodaje główny specjalista BIM.

Przy budowie S8 Skanska korzysta z drona już od początkowego etapu projektu. Bezzałogowiec umożliwił generalnemu wykonawcy opracowanie ortofotomap, które posłużyły w fazie planowania przyszłej inwestycji. W kolejnym etapie dron pomocny był przy pomiarach stanu zerowego, gdzie wykorzystany został do weryfikacji ilości robót ziemnych w stosunku do przedmiarów. No i oczywiście w trakcie realizacji projektu stosowany jest do kontrolowania różnego rodzaju prac, w szczególności robót ziemnych. Skanska szacuje, że do tej pory jej dron przeleciał nad placem budowy S8 blisko 300 km.

– Użycie drona do tego rodzaju prac nie tylko znacząco poprawia wydajność, ale też daje szybką informację o stopniu zaawansowania naszych robót – mówi Tomasz Rylski ze Skanska. – Nalot takiej inwestycji jak S8 zajmuje około 5 godzin. Dla porównania pomiar klasyczny zajmuje około 6 dni roboczych. Podczas pomiaru klasycznego informacja rozciągnięta jest na kilka dni. W tym czasie codziennie z kopalni na budowę wyjeżdża do 13 tys. ton piasku. Pomiar klasyczny jest więc obarczony dużym błędem obliczeniowym – podkreśla główny specjalista BIM.

Technologia pracy z wielowirnikowymi systemami latającymi ma też swoje ograniczenia. Na całej długości obiektu trzeba wykonać fotopunkty, a to zajmuje czas. Również warunki pogodowe muszą być odpowiednie, by urządzenie mogło wzbić się w powietrze i bezpiecznie pracować. Praca z taką technologią nie jest tak łatwa, jak mogłoby się wydawać na pierwszy rzut oka. Wymaga pełnej koncentracji, sprawdzenia wielu list kontrolnych i startowych, także w trakcie lotów.

– Teoretycznie do nalotu jednego drona wystarczy jedna osoba. Zawsze jednak łatwiej gdy jest ktoś do pomocy, czy to przy wykonywaniu fotopunktów, obserwacji wskazań telemetrii, czy przy pakowaniu i rozpakowywaniu platformy na nowych stanowiskach – mówi Aleksander Szerner, menadżer wsparcia technicznego w firmie Skanska. – Dla nas niezwykle istotne jest zabezpieczenie przestrzeni powietrznej i zapewnienie zgodności z przepisami ruchu lotniczego. Bezpieczeństwo jest dla nas najważniejsze – podkreśla Aleksander Szerner.

Ciągła edukacja
W biurze budowy S8 Skanska organizuje też, wraz z przedstawicielami Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad (GDDKiA) oraz Ministerstwem Infrastruktury i Budownictwa, warsztaty dotyczące wykorzystania innowacyjnych metod w zarządzaniu informacją i realizacją inwestycji. Celem spotkań jest wymiana wiedzy i doświadczeń.

– Tworzymy przestrzeń do dyskusji eksperckiej na temat popularyzacji innowacyjnych technologii – mówi Aleksander Szerner. – Wykorzystanie nowych rozwiązań to ogromna szansa dla każdego kto uczestniczy w procesie inwestycyjnym: projektantów, inwestorów, firm wykonawczych i partnerów Biznesowych. Korzyści, jakie się z tym wiążą, to usprawnienie komunikacji pomiędzy uczestnikami procesu budowlanego w całym cyklu życia inwestycji, oszczędność czasu, wzrost efektywności naszych prac, a co za tym idzie redukcja kosztów, to także możliwość rozwoju, większe bezpieczeństwo i konkurencyjność – dodaje.

Źródło: Skanska


«« powrót

dodaj komentarz

KOMENTARZE Komentarze są wyłącznie opiniami osób je zamieszczających i nie odzwierciedlają stanowiska redakcji Geoforum. Zabrania się zamieszczania linków i adresów stron internetowych, reklam oraz tekstów wulgarnych, oszczerczych, rasistowskich, szerzących nienawiść, zawierających groźby i innych, które mogą być sprzeczne z prawem. W przypadku niezachowania powyższych reguł oraz elementarnych zasad kultury wypowiedzi administrator zastrzega sobie prawo do kasowania całych wpisów. Użytkownik portalu Geoforum.pl ponosi wyłączną odpowiedzialność za zamieszczane przez siebie komentarze, w szczególności jest odpowiedzialny za ewentualne naruszenie praw lub dóbr osób trzecich oraz szkody wynikłe z tego tytułu.

ładowanie komentarzy



zobacz też:



wiadomości

słowo kluczowe
kategoria
rok
archiwum
Radarowe filmy satelitów ICEYE
czy wiesz, że...
© 2005-2023 Geodeta Sp. z o.o.
created by BRTSOFT

O nas

  • Geoforum.pl jest portalem internetowym i obszernym kompendium wiedzy na tematy związane z geodezją, kartografią, katastrem, GIS-em, fotogrametrią i teledetekcją, nawigacją satelitarną itp. Od 2005 roku na bieżąco dostarcza informacji z powyższych dziedzin i umożliwia ich komentowanie.

Zespół redakcyjny

  • Katarzyna Pakuła-Kwiecińska (redaktor naczelny)
  • Jerzy Królikowski (redaktor prowadzący Geoforum.pl)
  • Damian Czekaj (sekretarz redakcji)
  • Jerzy Przywara
  • Anna Wardziak
  • Bogdan Grzechnik

Kontakt

geoforum@geoforum.pl
prześlij newsa


Reklama
reklama@geoforum.pl

facebook twitter linkedIn Instagram RSS