Ciekawe Tematyarchiwum Geodetywiadomościnewsletterkontaktreklama
Najnowsze wydarzenia z dziedziny geodezji, nawigacji satelitarnej, GIS, katastru, teledetekcji, kartografii. Nowości rynkowe, technologiczne, prawne, wydawnicze. Konferencje, targi, administracja.
2016-12-14 | Geodezja, GIS, Teledetekcja, Firma

Dron pomaga na S8

Od 10 miesięcy Skanska prowadzi intensywne roboty budowlane na 13-kilometrowym odcinku krajowej „ósemki” między Wyszkowem a węzłem „Poręba”. W prace zaangażowany jest również dron tej firmy, który przeleciał nad terenem budowy już 300 km.


Ilustracja: Dron pomaga na S8
Wykorzystywany przez Skanska wielowirnikowy system latający polskiej produkcji realizuje prace związane głównie z obliczeniami i inwentaryzacją terenu. Cyklicznie wykonuje również inwentaryzację fotograficzną i filmową budowy. – Technika, jaką wykorzystujemy, to głównie fotogrametria polegająca na robieniu pionowych zdjęć z odpowiednim pokryciem – mówi Tomasz Rylski, główny specjalista BIM, Skanska. – Na podstawie zdjęć jesteśmy w stanie w krótkim czasie wygenerować modele 3D terenu z dokładnością od 2 do 4 cm. Mając całą trasę w trójwymiarze, z łatwością możemy kontrolować wszystkie objętości robót ziemnych i materiałów sypkich, a także kontrolować geometrię elementów wykonywanych na budowanej trasie – dodaje główny specjalista BIM.

Przy budowie S8 Skanska korzysta z drona już od początkowego etapu projektu. Bezzałogowiec umożliwił generalnemu wykonawcy opracowanie ortofotomap, które posłużyły w fazie planowania przyszłej inwestycji. W kolejnym etapie dron pomocny był przy pomiarach stanu zerowego, gdzie wykorzystany został do weryfikacji ilości robót ziemnych w stosunku do przedmiarów. No i oczywiście w trakcie realizacji projektu stosowany jest do kontrolowania różnego rodzaju prac, w szczególności robót ziemnych. Skanska szacuje, że do tej pory jej dron przeleciał nad placem budowy S8 blisko 300 km.

– Użycie drona do tego rodzaju prac nie tylko znacząco poprawia wydajność, ale też daje szybką informację o stopniu zaawansowania naszych robót – mówi Tomasz Rylski ze Skanska. – Nalot takiej inwestycji jak S8 zajmuje około 5 godzin. Dla porównania pomiar klasyczny zajmuje około 6 dni roboczych. Podczas pomiaru klasycznego informacja rozciągnięta jest na kilka dni. W tym czasie codziennie z kopalni na budowę wyjeżdża do 13 tys. ton piasku. Pomiar klasyczny jest więc obarczony dużym błędem obliczeniowym – podkreśla główny specjalista BIM.

Technologia pracy z wielowirnikowymi systemami latającymi ma też swoje ograniczenia. Na całej długości obiektu trzeba wykonać fotopunkty, a to zajmuje czas. Również warunki pogodowe muszą być odpowiednie, by urządzenie mogło wzbić się w powietrze i bezpiecznie pracować. Praca z taką technologią nie jest tak łatwa, jak mogłoby się wydawać na pierwszy rzut oka. Wymaga pełnej koncentracji, sprawdzenia wielu list kontrolnych i startowych, także w trakcie lotów.

– Teoretycznie do nalotu jednego drona wystarczy jedna osoba. Zawsze jednak łatwiej gdy jest ktoś do pomocy, czy to przy wykonywaniu fotopunktów, obserwacji wskazań telemetrii, czy przy pakowaniu i rozpakowywaniu platformy na nowych stanowiskach – mówi Aleksander Szerner, menadżer wsparcia technicznego w firmie Skanska. – Dla nas niezwykle istotne jest zabezpieczenie przestrzeni powietrznej i zapewnienie zgodności z przepisami ruchu lotniczego. Bezpieczeństwo jest dla nas najważniejsze – podkreśla Aleksander Szerner.

Ciągła edukacja
W biurze budowy S8 Skanska organizuje też, wraz z przedstawicielami Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad (GDDKiA) oraz Ministerstwem Infrastruktury i Budownictwa, warsztaty dotyczące wykorzystania innowacyjnych metod w zarządzaniu informacją i realizacją inwestycji. Celem spotkań jest wymiana wiedzy i doświadczeń.

– Tworzymy przestrzeń do dyskusji eksperckiej na temat popularyzacji innowacyjnych technologii – mówi Aleksander Szerner. – Wykorzystanie nowych rozwiązań to ogromna szansa dla każdego kto uczestniczy w procesie inwestycyjnym: projektantów, inwestorów, firm wykonawczych i partnerów Biznesowych. Korzyści, jakie się z tym wiążą, to usprawnienie komunikacji pomiędzy uczestnikami procesu budowlanego w całym cyklu życia inwestycji, oszczędność czasu, wzrost efektywności naszych prac, a co za tym idzie redukcja kosztów, to także możliwość rozwoju, większe bezpieczeństwo i konkurencyjność – dodaje.

Źródło: Skanska


«« powrót

Udostępnij:
udostępnij na Facebook
   

KOMENTARZE Komentarze są wyłącznie opiniami osób je zamieszczających i nie odzwierciedlają stanowiska redakcji Geoforum. Zabrania się zamieszczania linków i adresów stron internetowych, reklam oraz tekstów wulgarnych, oszczerczych, rasistowskich, szerzących nienawiść, zawierających groźby i innych, które mogą być sprzeczne z prawem. W przypadku niezachowania powyższych reguł oraz elementarnych zasad kultury wypowiedzi administrator zastrzega sobie prawo do kasowania całych wpisów. Użytkownik portalu Geoforum.pl ponosi wyłączną odpowiedzialność za zamieszczane przez siebie komentarze, w szczególności jest odpowiedzialny za ewentualne naruszenie praw lub dóbr osób trzecich oraz szkody wynikłe z tego tytułu.

ładowanie komentarzy



zobacz też:



wiadomości

Podnoszenie mostu na budowie Świątyni Opatrzności Bożej
play thumbnail
czy wiesz, że...
© 2023 - 2025 Geo-System Sp. z o.o.

O nas

Geoforum.pl jest portalem internetowym i obszernym kompendium wiedzy na tematy związane z geodezją, kartografią, katastrem, GIS-em, fotogrametrią i teledetekcją, nawigacją satelitarną itp.

Historia

Portal Geoforum.pl został uruchomiony przez redakcję miesięcznika GEODETA w 2005 r. i był prowadzony do 2023 r. przez Geodeta Sp. z o.o.
Od 2 maja 2023 roku serwis prowadzony jest przez Geo-System Sp. z o.o.

Reklama

Zapraszamy do kontaktu na adres
redakcji:

Kontakt

Redaktor prowadzący:
Damian Czekaj
Sekretarz redakcji:
Oliwia Horbaczewska
[email]
prześlij newsa

facebook twitter linkedIn Instagram RSS

RODO
polityka prywatności
mapa strony
kontakt
reklama