|2016-07-14|
Geodezja, GIS, Mapy, Prawo, Kataster
Ruszyły konsultacje Programu Zintegrowanej Informatyzacji Państwa
Ministerstwo Cyfryzacji rozpoczęło konsultacje społeczne dotyczące Programu Zintegrowanej Informatyzacji Państwa (PZIP). Potrwają one do 25 lipca br.
W programie resort cyfryzacji wskazuje cele, jakie powinny zostać osiągnięte i sposoby ich realizacji, proponuje także sposoby monitorowania efektywności podejmowanych działań. Przypomina również, że pierwsza edycja PZIP miała miejsce w roku 2014. Program został przyjęty przez rząd 8 stycznia 2014 r. Opisywał stan e-usług publicznych w kraju i wskazywał, w jaki sposób zbudować spójny system skoncentrowany na potrzebach obywateli. Sformułowanemu na nowo PZIP obecnie towarzyszy dokument zawierający konkretne propozycje rozwiązań „Strategia Informatyzacji Państwa. Plan Działań Ministra Cyfryzacji”.
Jak czytamy w udostępnionych dokumentach, Program Zintegrowanej Informatyzacji Państwa to strategiczny dokument opisujący działania rządu zmierzające do dostarczenia społeczeństwu w perspektywie 2020 r. wysokiej jakości elektronicznych usług publicznych. Celem programu jest stworzenie spójnego, logicznego i sprawnego systemu informacyjnego państwa, dostarczającego e-usługi na poziomie krajowym i europejskim w sposób efektywny pod względem jakości i kosztów. Program ma zapewnić współpracę istniejących oraz nowych systemów teleinformatycznych administracji publicznej, eliminując jednocześnie powielające się dotychczas funkcjonalności. Wypełnienie celów PZIP mierzone będzie odsetkiem obywateli i przedsiębiorców korzystających z e-usług administracji publicznej oraz poziomem satysfakcji użytkowników.
W dokumencie dotyczącym finansowania programu czytamy, że priorytetowe obszary do realizacji e-usług wyodrębniono po dokonaniu weryfikacji zgłoszonych przedsięwzięć pod względem ich zgodności z celami PZIP, stopniem przygotowania do realizacji oraz poprawności założeń projektowych. Realizacja wyselekcjonowanych na tym etapie projektów zapewniających dostęp do większości e-usług publicznych rekomendowanych przez PZIP wymagać będzie nakładów finansowych w wysokości około 5 mld zł, w tym 80% na budowę systemów dostarczających e-usługi dla obywateli i przedsiębiorców, a pozostałe 20% tej kwoty przeznaczone zostanie na sfinansowanie niezbędnego uzupełnienia szeroko rozumianej infrastruktury teleinformatycznej. Źródłami finansowania PZIP mają być: krajowe i unijne środki publiczne w ramach 2. osi PO Polska Cyfrowa (ok. 1,1 mld euro) oraz krajowe i unijne środki publiczne zaangażowane na poziomie regionalnym (szacunkowa kwota to ok. 1,8 mld euro).
W katalogu rekomendowanych w PZIP e-usług publicznych do wdrożenia na poziomie centralnym znalazły się (podobnie jak w dokumencie z 2014 r.) m.in. prezentacja i udostępnienie danych przestrzennych oraz usług krajowej infrastruktury informacji przestrzennej zdefiniowane jako: • udostępnienie usług danych przestrzennych, w tym usługa przeglądania, wyszukiwania, pobierania i przekształcania danych przestrzennych (usługi dostępne również w standardzie INSPIRE), w tym wyszukiwanie zbiorów i usług na podstawie metadanych; • dostęp, poprzez usługi przeglądania, wyszukiwania, pobierania i przekształcania, do danych państwowego zasobu geodezyjnego i kartograficznego (np. Rejestr osnów, Państwowy Rejestr Granic i powierzchni jednostek podziałów terytorialnych kraju (PRG) wraz z adresami i ich lokalizacją przestrzenną, Baza Danych Obiektów Topograficznych (BDOT) i Ogólnogeograficznych (BDOO), Państwowy Rejestr Nazw Geograficznych (PRNG), ortofotomapa, numeryczny model terenu (NMT) i pokrycia terenu (NMPT), krajowa baza danych geodezyjnej ewidencji sieci uzbrojenia terenu (K-GESUT), rejestry wchodzące w skład Zintegrowanego Systemu Informacji o Nieruchomościach (ZSiN)); • dostęp, poprzez usługi przeglądania, wyszukiwania, pobierania i przekształcania, do danych przestrzennych z rejestrów krajowej infrastruktury informacji przestrzennej prowadzonych przez organy administracji inne niż służba geodezyjna i kartograficzna; • zgłaszanie i obsługa błędów dotyczących m. in. danych przestrzennych poprzez usługę udostępnioną przez geoportal.gov.pl – wrysowanie lokalizacji przestrzennej błędu, również z wykorzystaniem urządzeń mobilnych; • usługi związane z hostingiem węzłów infrastruktury informacji przestrzennej na rzecz podmiotów zewnętrznych oraz realizacja usług chmury obliczeniowej dla analiz przestrzennych; • usługa harmonizacji zbiorów danych przestrzennych do struktury zgodnej ze specyfikacjami danych INSPIRE; • usługa zarządzania metadanymi poprzez centralny serwer katalogowy – tworzenie, edytowanie, walidowanie publikacja metadanych dotyczących danych przestrzennych i usług; • dostęp do środowiska analitycznego bazującego na systemach i danych państwowego zasobu geodezyjnego i kartograficznego oraz danych i usługach infrastruktury informacji przestrzennej z wykorzystaniem modułu analitycznego Uniwersalnego Modułu Mapowego, • usługa udostępniania informacji o środowisku naturalnym, w tym również o zjawiskach meteorologicznych i hydrologicznych oraz zagrożeniach hydrometeorologicznych.
PZIP zakłada, iż usługi ujęte w katalogu zostaną udostępnione przez organy administracji publicznej na poziomie centralnym, a ich realizacja przez obywateli i przedsiębiorców możliwa będzie bez względu na miejsce inicjowania załatwienia danej sprawy na terenie kraju, a niektórych z nich także transgranicznie. W tym celu – jak deklaruje resort cyfryzacji – nastąpi przebudowa i dostosowanie do wymagań rejestrów i systemów ewidencyjnych i zapewnienie ich referencyjności. Zmodernizowane zostaną sposoby pozyskiwania danych do rejestrów, zintegrowany obieg danych dotyczących obywatela od urodzenia do śmierci oraz zbudowane interfejsy wymiany danych pozwalające innym systemom na komunikację z systemami rejestrowymi.
Ponieważ „Program Zintegrowanej Informatyzacji Państwa” po dwóch latach obowiązywania nie spełnił swojej „integracyjnej” i operacyjnej roli – czytamy z kolei w „Strategii Informatyzacji Państwa...” – poddany został ewaluacji, zaktualizowany i uzupełniony o konkretne działania, projekty oraz produkty (opisane w tym dokumencie oraz załącznikach), jakie zostaną udostępnione w ramach budowy przez Ministerstwo Cyfryzacji spójnej Architektury Informacyjnej Państwa (AIP). Projekty informatyczne planowane przez instytucje publiczne będą mogły ubiegać się o finansowanie, w szczególności w ramach działań Programu Operacyjnego Polska Cyfrowa (POPC), tylko przy założeniu, że będą zgodne z opisanym w Strategii modelem AIP.
AW
|