Celem tego dokumentu jest stworzenie spójnego, logicznego i sprawnego systemu informacyjnego państwa dostarczającego e-usługi na poziomie krajowym i europejskim, w sposób efektywny pod względem jakości i kosztów. Program ma zapewnić współpracę istniejących oraz nowych systemów teleinformatycznych administracji publicznej, eliminując jednocześnie powielające się dotychczas funkcjonalności.
Jednym z ważniejszych założeń planu jest to, aby do wszystkich e-usług można było dostać się z jednego miejsca. Ma nim być udoskonalona elektroniczna Platforma Usług Administracji Publicznej (ePUAP). Profil zaufany ePUAP (rodzaj darmowego podpisu elektronicznego) będzie podstawowym sposobem weryfikowania tożsamości obywatela w kontaktach z administracją publiczną przez internet.
Wśród podstawowych usług, jakie mają być wdrożone na poziomie centralnym, w PZIP wymieniono m.in. prezentację i udostępnianie danych przestrzennych oraz usług krajowej infrastruktury informacji przestrzennej (IIP). Chodzi tu m.in. o:
• usługi danych przestrzennych, w tym przeglądania, wyszukiwania, pobierania i przekształcania;
• dostęp poprzez te usługi do danych państwowego zasobu geodezyjnego (PZGiK) oraz rejestrów IIP prowadzonych przez organy administracji inne niż służba geodezyjna i kartograficzna;
• usługę zamawiania i sprzedaży danych przestrzennych z wykorzystaniem e-PUAP;
• zgłaszanie i obsługę błędów dotyczących danych przestrzennych poprzez usługę udostępnioną przez Geoportal.gov.pl, również z wykorzystaniem urządzeń mobilnych;
• usługę zapewniającą przedsiębiorcom możliwość zgłoszenia realizacji prac geodezyjnych i kartograficznych oraz gotowości do przekazania efektu prac i przyjęcia danych do PZGiK;
• usługi związane z hostingiem węzłów IIP na rzecz podmiotów zewnętrznych oraz realizację usług chmury obliczeniowej dla analiz przestrzennych;
• usługa harmonizacji zbiorów danych przestrzennych do struktury zgodnej ze specyfikacjami danych INSPIRE;
• usługę zarządzania metadanymi poprzez centralny serwer katalogowy – tworzenie, edytowanie, walidowanie, publikację metadanych dotyczących danych przestrzennych i usług;
• dostęp do środowiska analitycznego bazującego na systemach i danych PZGiK oraz danych i usługach IIP z wykorzystaniem Uniwersalnego Modułu Mapowego;
• dostęp, poprzez usługi przeglądania, wyszukiwania, pobierania i przekształcania, do danych przestrzennych z rejestrów planów miejscowych prowadzonych przez wójta, burmistrza albo prezydenta miasta;
• usługa udostępniania informacji o środowisku naturalnym, w tym również o zjawiskach meteorologicznych i hydrologicznych oraz zagrożeniach hydrometeorologicznych.
W planie wymieniono również przykładowe przedsięwzięcia informatyczne przewidujące ponadresortowy model współpracy. Wśród 12 projektów są np.:
1) Budowa Zintegrowanego Systemu Informacji o Nieruchomościach, faza II – ma on m.in.: umożliwić notariuszom przekazywanie do ZSIN wyciągów z aktów notarialnych, automatyzując aktualizację baz EGiB i NKW; umożliwić dokonywanie transakcji kupna/sprzedaży nieruchomości poprzez synchronizację modeli danych pomiędzy EGiB i NKW, a także standaryzację struktury aktu notarialnego w postaci elektronicznej czy generowanie i przekazywanie zawiadomień o zmianach danych EGiB w postaci dokumentów elektronicznych do: sądów, organów podatkowych oraz ARiMR.
2) Centrum Analiz Przestrzennych Administracji Publicznej GUGIK – główne cele projektu to m.in.: zapewnienie dostępu do wysokiej jakości ustandaryzowanych danych i usług, a także zbioru predefiniowanych analiz przestrzennych.
W PZIP można również wypatrzyć kilka innych planowanych przedsięwzięć, mniej lub bardziej powiązanych z informacją przestrzenną. Dokument zakłada m.in. udostępnienie narzędzi do: analiz danych przestrzennych Głównego Urzędu Statystycznego, przeglądania danych o atrakcjach turystycznych i infrastrukturze noclegowej, wdrożenie serwisu do planowania podróży po Polsce czy rozwój inteligentnych systemów transportowych (ITS).
PZIP jest jednym z dokumentów wykonawczych dla Strategii Sprawne Państwo 2020. Ma ponadto odgrywać istotną rolę w planowaniu wydatków współfinansowanych przez Unię Europejską w perspektywie 2014-20.