|2015-07-03|
Geodezja, GIS, Mapy, Prawo, Instytucje
O monitoringu INSPIRE i samorządach na Radzie IIP
Zagadnienia związane z corocznym monitorowaniem INSPIRE oraz stanowisko Konwentu Marszałków RP w sprawie Infrastruktury Informacji Przestrzennej były głównym tematem XVII posiedzenia Rady Infrastruktury Informacji Przestrzennej, które odbyło się 24 czerwca w siedzibie Głównego Urzędu Geodezji i Kartografii.
Wyniki i postępy prac w ramach corocznego monitoringu wdrażania infrastruktury informacji przestrzennej przedstawiła Ewa Surma z Biura Współpracy Zagranicznej GUGiK. Monitoring jest zobowiązaniem bazującym na analizach ilościowych wykazu zbiorów i usług danych przestrzennych. Proces ten oparty jest na 8 ogólnych i 25 szczegółowych wskaźnikach w zakresie komponentów technicznych INSPIRE: metadane, interoperacyjność zbiorów i usług oraz usługi danych przestrzennych.
W roku 2014 nastąpiła zdecydowana poprawa wskaźników dotyczących istnienia i zgodności metadanych, które osiągnęły blisko stuprocentowy poziom. Bardzo dobry wynik osiągnął również wskaźnik dotyczący dostępności metadanych w ramach usługi wyszukiwania (98,8%). Intensyfikacji działań wymaga zwiększenie dostępności zbiorów danych przestrzennych w ramach usługi przeglądania i wyszukiwania – tutaj wskaźnik nie przekracza 30%. Natomiast osiągnięciem wartym podkreślenia jest wykazanie w monitoringu za 2014 r., zgodności ze specyfikacją zbiorów z Aneksu III INSPIRE (o rok wcześniej, niż przewiduje mapa drogowej INSPIRE Komisji Europejskiej).
Podczas prezentacji przedstawione zostały również nowe narzędzia zarówno do przeglądania tegorocznych wyników monitorowania w formacie XML (dostępne tu) oraz narzędzie Europejskiej Agencji Środowiska umożliwiające wizualizację raportowanych wskaźników przez wszystkie kraje Unii Europejskiej oraz kraje EFTA (dostępne tu).
W trakcie drugiej części posiedzenia Krzysztof Mączewski – przewodniczący Zespołu Porozumiewawczego Regionalnych Systemów Informacji Przestrzennej, przedstawił propozycję stanowiska wypracowanego przez Zespół oraz zaaprobowanego przez Konwent Marszałków Województw RP. Stanowisko zakłada między innymi potrzebę umocowania prawnego regionalnej infrastruktury informacji przestrzennej jako jednego z zadań na poziomie samorządu województwa oraz zwiększenie aktywności organów wiodących w zakresie organizacji i koordynacji działań związanych z tworzeniem i utrzymywaniem IIP celem poszerzenia zbiorów i usług danych przestrzennych na poziomie regionalnym i lokalnym.
Jak podkreślał przewodniczący Rady prof. Jerzy Gaździcki stanowisko bardzo dobrze oddaje potrzeby i ambicje samorządów terytorialnych. W nowej perspektywie finansowej samorządy dysponują dużymi środkami, które będą mogły być w dużej mierze spożytkowane na systemy informacji przestrzennej. W trakcie dyskusji dotyczącej tego zagadnienia zwrócono uwagę na potrzebę zapewnienia ładu informacyjnego w zbiorach danych na każdym szczeblu regionalnym oraz uporządkowania adresów i standardów dotyczących geokodowania.
W trakcie obrad Rady przyjęto uchwałę o zmianie standardu treści programu budowy, utrzymania i użytkowania infrastruktury informacji przestrzennej.Wszystkie prezentacje przedstawione podczas posiedzenia są dostępne na stronie RIIP.
Źródło: GUGiK
|