|2007-03-27|
Prawo, Przetargi, Instytucje, Kataster
Jednoznaczna interpretacji UZP w sprawie udziału zakładów budżetowych w zamówieniach publicznych
Urząd Zamówień Publicznych po ponad roku odpowiedział na pytanie w sprawie interpretacji przepisów ustawy Prawo zamówień publicznych w zakresie udzielania zamówień na dostawy, usługi i roboty budowlane zakładom budżetowym.
6 marca 2006 roku Geodezyjna Izba Gospodarcza w Warszawie poprosiła prezesa UZP o odpowiedź na pytanie dotyczące uczestniczenia komunalnych zakładów budżetowych w postępowaniach o udzielenie zamówienia publicznego. W piśmie z 16 marca br., skierowanym do GIG, Zbigniew Kłoda, dyrektor Departamentu Prawnego UZP pisze m.in.
„Pomimo braku jednoznacznego zapisu w tym przedmiocie, ustawa Prawo zamówień Publicznych nie ma zastosowania do udzielania zamówień na dostawy, usługi lub roboty budowlane: - zakładom budżetowym przez jednostki samorządu terytorialnego, które te zakłady utworzyły - pomiędzy jednostkami organizacyjnymi (czyli np. zakładami budżetowymi) danej jednostki samorządu terytorialnego. Powyższe wynika przede wszystkim z samej definicji legalnej zamówienia publicznego, zawartej w art. 2 pkt 13 ustawy. Zgodnie z tymi przepisem, przez zamówienia publiczne należy rozumieć umowy odpłatne zawierane między zamawiającym a wykonawcą, których przedmiotem są usługi, dostawy lub roboty budowlane. Przepis art. 2 pkt 13 ustawy ma fundamentalne znaczenie, wskazuje oto bowiem, iż z zamówieniem publicznym, a tym samym z obowiązkiem stosowania procedur ustawy, mamy do czynienia tylko i wyłącznie w sytuacji, gdy prowadzi ona do zawarcia umowy, a więc czynności prawnej o charakterze dwustronnym (pomiędzy zamawiającym i wykonawcą). Jednym z koniecznych elementów stosunku cywilnoprawnego powstałego na skutek zawarcia umowy (w świetle art. 14 ustawy za taki należy uznać umowę o zamówienie publiczne) jest występowanie co najmniej dwóch podmiotów tworzących dwie strony. Warunkiem koniecznym bycia podmiotem stosunku prawnego jest posiadanie zdolności prawnej (czyli zdolności do tego, aby być podmiotem praw i obowiązków).
Z występowaniem co najmniej dwóch podmiotów nie będziemy mieli do czynienia w sytuacji udzielania zamówienia zakładom budżetowym przez jednostki samorządu terytorialnego, które te zakłady utworzyły oraz pomiędzy dwoma jednostkami organizacyjnymi danej jednostki samorządu terytorialnego. W takim przypadku jedynym podmiotem prawa będzie dana jednostka samorządu terytorialnego, która występuje poprzez swojej jednostki organizacyjnej. Powyższe wyklucza możliwość, iż mamy tutaj do czynienia z zamówieniem publicznym w rozumieniu art. 2 pkt 13 ustawy Prawo zamówień publicznych."
Wcześniej, stanowisko Urzędu Zamówień Publicznych podzieliło Ministerstwo Finansów, które w piśmie do UZP z 14 grudnia 2005 r. stwierdziło, "iż powierzenie przez jednostkę samorządu terytorialnego wykonywania usług - z zakresu gospodarki komunalnej - utworzonemu przez nią zakładowi budżetowemu nie podlega procedurom ustawy z dnia 29 stycznia 2004 r. - Prawo zamówień publicznych" oraz, że analiza przepisów i wyjaśnienia UZP prowadzą do wniosku, iż "nie jest możliwe uczestnictwo zakładów budżetowych w przetargach o zamówienie publiczne organizowanych przez inne jednostki sektora finansów publicznych. W takim przypadku zakład budżetowy nie realizowałby bowiem zadań do jakich został powołany."
[oba dokumenty można znaleźć w zakładce Do ściągnięcia]
Źródło: GIG
|