wiadomościksięgarniaprenumeratareklamakontaktRODOpolityka prywatnościnewsletter
Najnowsze wydarzenia z dziedziny geodezji, nawigacji satelitarnej, GIS, katastru, teledetekcji, kartografii. Nowości rynkowe, technologiczne, prawne, wydawnicze. Konferencje, targi, administracja.
blog
|2007-03-27| Prawo, Przetargi, Instytucje, Kataster

Jednoznaczna interpretacji UZP w sprawie udziału zakładów budżetowych w zamówieniach publicznych



Urząd Zamówień Publicznych po ponad roku odpowiedział na pytanie w sprawie interpretacji przepisów ustawy Prawo zamówień publicznych w zakresie udzielania zamówień na dostawy, usługi i roboty budowlane zakładom budżetowym.

6 marca 2006 roku Geodezyjna Izba Gospodarcza w Warszawie poprosiła prezesa UZP o odpowiedź na pytanie dotyczące uczestniczenia komunalnych zakładów budżetowych w postępowaniach o udzielenie zamówienia publicznego. W piśmie z 16 marca br., skierowanym do GIG, Zbigniew Kłoda, dyrektor Departamentu Prawnego UZP pisze m.in.

„Pomimo braku jednoznacznego zapisu w tym przedmiocie, ustawa Prawo zamówień Publicznych nie ma zastosowania do udzielania zamówień na dostawy, usługi lub roboty budowlane:
- zakładom budżetowym przez jednostki samorządu terytorialnego, które te zakłady utworzyły
- pomiędzy jednostkami organizacyjnymi (czyli np. zakładami budżetowymi) danej jednostki samorządu terytorialnego.
Powyższe wynika przede wszystkim z samej definicji legalnej zamówienia publicznego, zawartej w art. 2 pkt 13 ustawy. Zgodnie z tymi przepisem, przez zamówienia publiczne należy rozumieć umowy odpłatne zawierane między zamawiającym a wykonawcą, których przedmiotem są usługi, dostawy lub roboty budowlane. Przepis art. 2 pkt 13 ustawy ma fundamentalne znaczenie, wskazuje oto bowiem, iż z zamówieniem publicznym, a tym samym z obowiązkiem stosowania procedur ustawy, mamy do czynienia tylko i wyłącznie w sytuacji, gdy prowadzi ona do zawarcia umowy, a więc czynności prawnej o charakterze dwustronnym (pomiędzy zamawiającym i wykonawcą). Jednym z koniecznych elementów stosunku cywilnoprawnego powstałego na skutek zawarcia umowy (w świetle art. 14 ustawy za taki należy uznać umowę o zamówienie publiczne) jest występowanie co najmniej dwóch podmiotów tworzących dwie strony. Warunkiem koniecznym bycia podmiotem stosunku prawnego jest posiadanie zdolności prawnej (czyli zdolności do tego, aby być podmiotem praw i obowiązków).

Z występowaniem co najmniej dwóch podmiotów nie będziemy mieli do czynienia w sytuacji udzielania zamówienia zakładom budżetowym przez jednostki samorządu terytorialnego, które te zakłady utworzyły oraz pomiędzy dwoma jednostkami organizacyjnymi danej jednostki samorządu terytorialnego. W takim przypadku jedynym podmiotem prawa będzie dana jednostka samorządu terytorialnego, która występuje poprzez swojej jednostki organizacyjnej. Powyższe wyklucza możliwość, iż mamy tutaj do czynienia z zamówieniem publicznym w rozumieniu art. 2 pkt 13 ustawy Prawo zamówień publicznych."

Wcześniej, stanowisko Urzędu Zamówień Publicznych podzieliło Ministerstwo Finansów, które w piśmie do UZP z 14 grudnia 2005 r. stwierdziło, "iż powierzenie przez jednostkę samorządu terytorialnego wykonywania usług - z zakresu gospodarki komunalnej - utworzonemu przez nią zakładowi budżetowemu nie podlega procedurom ustawy z dnia 29 stycznia 2004 r. - Prawo zamówień publicznych" oraz, że analiza przepisów i wyjaśnienia UZP prowadzą do wniosku, iż "nie jest możliwe uczestnictwo zakładów budżetowych w przetargach o zamówienie publiczne organizowanych przez inne jednostki sektora finansów publicznych. W takim przypadku zakład budżetowy nie realizowałby bowiem zadań do jakich został powołany."

[oba dokumenty można znaleźć w zakładce Do ściągnięcia]

Źródło: GIG


«« powrót

dodaj komentarz

KOMENTARZE Komentarze są wyłącznie opiniami osób je zamieszczających i nie odzwierciedlają stanowiska redakcji Geoforum. Zabrania się zamieszczania linków i adresów stron internetowych, reklam oraz tekstów wulgarnych, oszczerczych, rasistowskich, szerzących nienawiść, zawierających groźby i innych, które mogą być sprzeczne z prawem. W przypadku niezachowania powyższych reguł oraz elementarnych zasad kultury wypowiedzi administrator zastrzega sobie prawo do kasowania całych wpisów. Użytkownik portalu Geoforum.pl ponosi wyłączną odpowiedzialność za zamieszczane przez siebie komentarze, w szczególności jest odpowiedzialny za ewentualne naruszenie praw lub dóbr osób trzecich oraz szkody wynikłe z tego tytułu.

komentarze news_pl



zobacz też:



wiadomości

słowo kluczowe
kategoria
rok
archiwum
Zwycięski projekt studentów AGH
czy wiesz, że...
© 2005-2020 Geodeta Sp. z o.o.
created by BRTSOFT

O nas

  • Właścicielem portalu Geoforum.pl jest Geodeta Sp. z o.o., wydawca miesięcznika GEODETA oraz serwisu egeodeta24.pl
  • Geoforum.pl jest portalem internetowym i obszernym kompendium wiedzy na tematy związane z geodezją, kartografią, katastrem, GIS-em, fotogrametrią i teledetekcją, nawigacją satelitarną itp. Od 2005 roku na bieżąco dostarcza informacji z powyższych dziedzin i umożliwia ich komentowanie.
  • GEODETA (Magazyn Geoinformacyjny) ukazuje się od czerwca 1995 roku i jest największym oraz najbardziej popularnym polskim miesięcznikiem prezentującym aktualne zagadnienia z zakresu: geodezji, kartografii, katastru, GIS-u, fotogrametrii i teledetekcji, nawigacji satelitarnej itp.
  • GEODETA cyfrowy to elektroniczna wersja tradycyjnego wydania miesięcznika. W serwisie egeodeta24.pl można zamawiać zarówno prenumeratę, jak i pojedynczne wydania

Zespół redakcyjny

  • Katarzyna Pakuła-Kwiecińska (redaktor naczelny)
  • Anna Wardziak (sekretarz redakcji)
  • Jerzy Przywara
  • Bożena Baranek (szefowa Działu Prenumeraty)
  • Jerzy Królikowski (redaktor prowadzący Geoforum.pl)
  • Damian Czekaj
  • Bogdan Grzechnik

Kontakt

Geodeta Sp. z o.o.
02-541 Warszawa,
ul. Narbutta 40/20
tel. (22) 849-41-63, 646-87-44
redakcja@geoforum.pl
prześlij newsa

Prenumerata
prenumerata@geoforum.pl
b.baranek@geoforum.pl
Reklama
k.kwiecinska@geoforum.pl

facebook twitter linkedIn Instagram RSS