|2014-02-19|
Geodezja, Przetargi
Poseł Ryszard Kalisz pyta o EMUiA
Znamy już treść odpowiedzi podsekretarza stanu w MAC Magdaleny Młochowskiej na pytanie posła Ryszarda Kalisza w sprawie przetargów na EMUiA. Jak poinformowało Geoforum.pl Biuro Prasowe Kancelarii Sejmu, odpowiedź zostanie ogłoszona jutro (20 lutego) podczas 61. posiedzenia niższej izby parlamentu.
Poseł pytał m.in. (zapytanie 6025), czy przetargi dotyczące: • rozbudowy systemów i aplikacji, • aktualizacji i weryfikacji baz danych ewidencji miejscowości, ulic i adresów, • szkolenia specjalistycznego z zakresu korzystania z aplikacji EMUiA oraz z oprogramowania modułu SD, miały służyć naprawieniu aplikacji i zrealizowaniu funkcjonalności, która została opracowana w 2012 r.
Jak odpowiada podsekretarz stanu w Ministerstwie Administracji i Cyfryzacji Magdalena Młochowska, zgodnie z informacjami uzyskanymi od głównego geodety kraju przetargi te nie mają na celu naprawy i zrealizowania funkcjonalności opracowanej w 2012 r. aplikacji, lecz stanowią kontynuację i rozszerzenie wcześniejszych działań realizowanych przez GGK.
Głównym założeniem przy opracowywaniu aplikacji było stworzenie narzędzia spełniającego podstawowe wymogi umożliwiające pracę z danymi przestrzennymi oraz realizację obowiązków wynikających z przepisów obowiązującego prawa. Po spełnieniu powyższych wymogów oraz w związku ze zgłaszanymi potrzebami dalszego wsparcia gmin przy utworzeniu kompletnego rejestru adresowego GUGiK skoncentrował swoje działania m.in. na zaktualizowaniu danych adresowych w gminach i rozbudowie aplikacji o dodatkowe funkcjonalności i moduły przydatne z punktu widzenia użytkownika. Wynikiem tych działań będzie podniesienie jakości danych adresowych i efektywności ich wykorzystania przez użytkowników końcowych.
Minister Młochowska przekonuje też, że aplikacja jest użyteczna i zapewnia realizację zadań zgodnie z przepisami prawa, co potwierdza znaczna liczba gmin, którym ją bezpłatnie udostępniono (od października 2012 r. do chwili obecnej ponad 1400 zainteresowanym gminom).
Poseł pytał też, czy w ramach przygotowania procedury przetargowej dochowano wszelkiej staranności, aby należycie zagwarantować zasadę nieograniczonego charakteru przetargów.
Minister podkreśla, że w ramach przygotowania procedury przetargowej GUGiK dochował wszelkiej staranności, aby należycie zagwarantować zasadę nieograniczonego charakteru przetargów. W tym celu określono jednoznacznie kryteria udziału w postępowaniach, które były adekwatne i proporcjonalne do realizowanych zamówień. Spełnienie postulatu m.in. równego traktowania wykonawców i uczciwej konkurencji podkreśla fakt złożenia 36 ofert na aktualizację i weryfikację bazy danych ewidencji miejscowości, ulic i adresów przez wykonawców z branży geodezyjnej i kartograficznej – zarówno firm tzw. małych, jak i dużych. Zdaniem minister Młochowskiej wszystkie działania GUGiK, począwszy od koncepcji poprzez realizację do osiągniętych celów i rezultatów, są przedmiotem wnikliwych kontroli, ocen oraz audytów. W przypadku zamówienia na rozbudowę systemów i aplikacji oferty złożyło 4 wykonawców, przy czym najkorzystniejsza okazała się oferta wykonawcy niebędącego autorem pierwotnej wersji oprogramowania, co świadczy o otwartości wypracowanych produktów, bez uzależniania się od jednego podmiotu czy technologii – przekonuje dalej minister.
Poseł Kalisz wyraził również obawę, czy z związku z ww. przetargami istnieje ryzyko poniesienia negatywnych skutków finansowych przez Polskę. Jego zdaniem zastrzeżenia budzą informacje, jakie podała „Rzeczpospolita” w artykule z 16 grudnia 2013 r. „Wstrzymane euro z Unii za infoaferę”, w którym informowano, że rozliczanie faktur z Brukselą za 7. oś Programu Operacyjnego „Innowacyjna gospodarka”, z którego m.in. finansowana jest informatyzacja geodezji, zostało wstrzymane z powodu toczącego się śledztwa w sprawie tzw. infoafery.
W ocenie GGK – pisze minister – takie ryzyko w odniesieniu do przetargów, o których mowa w zapytaniu poselskim, nie istnieje. Wszystkie działania GUGiK wykonywane są zgodnie z przepisami prawa oraz z zachowaniem należytej staranności. Przetargi prowadzone są w trybach konkurencyjnych, bez ograniczania dostępu czy określania konkretnej technologii. Co do zasady dopuszczane są rozwiązania równoważne, a liczba wykonawców ubiegających się o zamówienia potwierdza powyższe i gwarantuje zgodność prowadzonych działań z zasadami określonymi w przepisach, m.in. w ustawie Prawo zamówień publicznych oraz ustawie o finansach publicznych.
Już wcześniej w Sejmie pojawiały się pytania związane z EMUiA. Na przykład w marcu 2012 r. poseł Mirosław Pawlak pytał (interpelacja nr 2927) o kwestie dotyczące prowadzenia baz danych jako podstawy do tworzenia infrastruktury informacji przestrzennej. Wówczas w odpowiedzi sekretarz stanu w MAC Włodzimierz Karpiński informował m.in., że projekt TERYT 2 jest w trakcie realizacji, która przebiega zgodnie z przyjętym w projekcie harmonogramem. I dalej, że w ramach realizacji projektu wykonano dotąd m.in.: • zasilenie bazy danymi adresowymi (w trakcie realizacji); • budowę i utrzymanie systemu teleinformatycznego, w tym: – budowę systemu do zarządzania państwowym rejestrem granic i powierzchni jednostek podziałów terytorialnych kraju (odbywa się implementacja systemu, trwają przygotowania do testowania i odbioru systemu), – budowę i wdrożenie w gminach rozwiązań związanych z prowadzeniem rejestrów adresowych, tj. aplikacji do prowadzenia ewidencji miejscowości, ulic i adresów (opracowano prototyp aplikacji, trwają przygotowania do testowania wersji produkcyjnej aplikacji i wdrożenia jej w gminach).
Oprac. AW
|