Na podstawie analizy dokumentacji źródłowej oraz otrzymanych pisemnych wyjaśnień zespół z DKSiW MAC pozytywnie z nieprawidłowościami ocenił działalność finansową oraz organizację i jakość pracy, natomiast pozytywnie z uchybieniami – jakość zarządzania Instytutem Geodezji i Kartografii.
W wystąpieniu pokontrolnym MAC zaleca m.in.:
• dokonać na rzecz IGiK-u zwrotu kwoty wynikającej z zawartej umowy o dzieło nr 72/12 (umowa pomiędzy IGiK-iem reprezentowanym przez zastępcę dyrektora a Markiem Baranowskim, dyrektorem IGiK-u, której celem było opracowanie materiałów do projektu GEOPORTAL) w związku ze stwierdzeniem przez zespół kontrolny, że jest ona obejściem przepisów ustawy o wynagrodzeniu osób kierujących niektórymi podmiotami prawnymi, której celem jest ograniczenie wysokości wynagrodzenia oraz że nastąpiło zawarcie umowy „z samym sobą”,
• wzmóc kontrolę dokumentów dotyczących podróży służbowych oraz zobowiązać pracowników do prawidłowego wypełniania i rozliczania polecenia wyjazdu służbowego,
• uwzględnić w Regulaminie Organizacyjnym Instytutu samodzielne stanowiska wraz z określeniem ich podległości,
• przestrzegać zapisów kodeksu pracy przy zawieraniu z pracownikami umów o pracę (konieczność zawierania umów na czas nieokreślony zamiast kolejnych umów na czas określony),
• opracowywać roczny plan finansowy w sposób czytelny i zgodny z przepisami art. 18 ust. 11 ustawy o instytutach badawczych,
• przestrzegać zapisów art. 28 ust. 3 ustawy o instytutach badawczych dotyczących zakazu prowadzenia działalności konkurencyjnej.
Kontrolą objęto okres od 1 stycznia do 31 grudnia 2012 r. Inspekcję przeprowadzono w trybie zwykłym (była ujęta w planie kontroli do realizacji przez Departament Kontroli, Skarg i Wniosków MAC w 2013 r.) w dniach 9-24 października 2013 r.
Tekst wystąpienia pokontrolnego