Ciekawe Tematyarchiwum Geodetywiadomościnewsletterkontaktreklama
Najnowsze wydarzenia z dziedziny geodezji, nawigacji satelitarnej, GIS, katastru, teledetekcji, kartografii. Nowości rynkowe, technologiczne, prawne, wydawnicze. Konferencje, targi, administracja.
blog
|2013-11-28| Geodezja, Teledetekcja, Sprzęt, Firma, Software

O produktywnej kamerze A3 Edge

Czy da się wykonać zdjęcia lotnicze i ortofotomapę całej Polski w trzy miesiące z wykorzystaniem tylko jednego systemu fotogrametrycznego? Podczas wczorajszego (27 listopada) seminarium na Politechnice Warszawskiej przedstawiciel izraelskiej firmy VisionMap przekonywał, że dzięki rozwiązaniu A3 Edge jest to możliwe.


O produktywnej kamerze A3 Edge

Kluczem do wysokiej produktywności tego sytemu jest kamera lotnicza z wychylającymi się na boki dwoma obiektywami, które wykonują zdjęcia lotnicze z prędkością 16 ramek na sekundę. Po złożeniu zdjęć z jednego wychylenia powstaje obraz o wielkości aż 718 Mpx. Dzięki takiemu rozwiązaniu – przekonywał na Politechnice Warszawskiej Jurij Raizman, główny naukowiec w VisionMap – samolot może wykonywać obrazy w tej samej rozdzielczości co maszyna z konkurencyjną kamerą, ale lecąc od niej nawet 2-3 razy wyżej! A wyższy pułap oznacza znacznie szerszą ścieżkę zbierania danych, czyli krótszy lot.

Jak wyliczał Jurij Raizman, wykonanie zdjęć lotniczych dla całej Polski w rozdzielczości 21 cm z wykorzystaniem systemu A3 Edge wymagałoby około 72 godzin nalotów. Licząc, że jedna misja trwa 5 godzin, naloty trwałyby nieco ponad dwa tygodnie (zakładając oczywiście sprzyjającą pogodę).

Ale skoro kamera A3 Egde zbiera tak ogromne ilości danych, to jak je sprawnie przetworzyć? Rozwiązaniem są: dedykowane oprogramowanie A3 LightSpeed oraz „naziemny system przetwarzania”, czyli specjalny hardware. W zautomatyzowany sposób dokonują one aerotriangulacji oraz generowania modeli terenu i ortofotomapy. Co ciekawe, dzięki wysokiemu wzajemnemu pokryciu zdjęć w procesie tym nie są wymagane ani fotopunkty, ani dane z inercyjnej jednostki pomiarowej (IMU) – wystarczy GPS. W ciągu doby A3 LightSpeed może wygenerować ortofotomapę w rozdzielczości 20 cm dla 4 tys. km kw.

Dzięki ruchomym obiektywom system A3 Egde sprawdza się nie tylko przy projektach wielkoobszarowych, ale także w kartowaniu miast. Może bowiem wykonywać zdjęcia ukośne służące później do tworzenia trójwymiarowych modeli zabudowy. Jak przekonywał Jurij Raizman, także i w tego typu projektach system A3 Egde wyróżnia znacznie większa produktywność niż u konkurencji.

Takie elementy, jak ruchome obiektywy, wysoki pułap nalotu czy brak konieczności użycia IMU i fotopunktów, rodzą wątpliwości, czy rozwiązanie to jest w stanie zagwarantować wysoką jakość danych. Przedstawiciel VisionMap rozwiewał jednak te wątpliwości, prezentując wyniki badań przeprowadzonych przez naukowców z Uniwersytetu w Stuttgarcie. Wykazały one, że średni błąd ortofotomapy wygenerowanej przez ten system nie przekraczał jej rozdzielczości. Potwierdzeniem klasy tego systemu może być także to, że przez 3 lata sprzedano już 30 zestawów A3 oraz nowszych, zaprezentowanych w tym roku A3 Edge.

Seminarium z udziałem Jurija Raizmana na Politechnice Warszawskiej wzbudziło spore zainteresowanie. W szczelnie wypełnionej sali znaleźli się nie tylko studenci i pracownicy naukowi PW, ale także goście z innych uczelni oraz przedstawiciele urzędów centralnych i firm z branży geodezyjnej.

Więcej o systemie A3 Egde w styczniowym wydaniu miesięcznika GEODETA

Jerzy Królikowski


«« powrót

Udostępnij:    

KOMENTARZE Komentarze są wyłącznie opiniami osób je zamieszczających i nie odzwierciedlają stanowiska redakcji Geoforum. Zabrania się zamieszczania linków i adresów stron internetowych, reklam oraz tekstów wulgarnych, oszczerczych, rasistowskich, szerzących nienawiść, zawierających groźby i innych, które mogą być sprzeczne z prawem. W przypadku niezachowania powyższych reguł oraz elementarnych zasad kultury wypowiedzi administrator zastrzega sobie prawo do kasowania całych wpisów. Użytkownik portalu Geoforum.pl ponosi wyłączną odpowiedzialność za zamieszczane przez siebie komentarze, w szczególności jest odpowiedzialny za ewentualne naruszenie praw lub dóbr osób trzecich oraz szkody wynikłe z tego tytułu.

ładowanie komentarzy



zobacz też:



wiadomości

słowo kluczowe
kategoria
rok
archiwum
Wielodrożność a Galileo
czy wiesz, że...
© 2023 - 2024 Geo-System Sp. z o.o.

O nas

Geoforum.pl jest portalem internetowym i obszernym kompendium wiedzy na tematy związane z geodezją, kartografią, katastrem, GIS-em, fotogrametrią i teledetekcją, nawigacją satelitarną itp.

Historia

Portal Geoforum.pl został uruchomiony przez redakcję miesięcznika GEODETA w 2005 r. i był prowadzony do 2023 r. przez Geodeta Sp. z o.o.
Od 2 maja 2023 roku serwis prowadzony jest przez Geo-System Sp. z o.o.

Reklama

Zapraszamy do kontaktu na adres
redakcji:

Kontakt

Redaktor prowadzący:
Damian Czekaj
Sekretarz redakcji:
Oliwia Horbaczewska
prześlij newsa

facebook twitter linkedIn Instagram RSS