|2013-11-16|
GNSS, Mapy, Firma
Rynek nawigacji wciąż się kurczy
W III kwartale br. zarówno TomTom, Garmin, jak i Nokia HERE zanotowały spadek przychodów.
fot. TomTom
|
|
|
|
|
|
Holenderski TomTom znów zanotował spadek sprzedaży. W III kwartale przychody skurczyły się względem analogicznego okresu ubiegłego roku o 11% do 242 mln euro. Jakby tego było mało, o połowę spadły zyski – z 22 do 11 mln euro. Te kiepskie wyniki władze firmy tłumaczą m.in. kurczącym się rynkiem na osobiste urządzenia nawigacyjne (PND). Jak napisano w raporcie, zapotrzebowanie na ten sprzęt spadło w Europie o 15%, a w Ameryce Północnej – o 28%.
Powodów do radości nie ma także Nokia. Jak pisze w swoim raporcie, jej dział HERE odpowiedzialny za rozwiązania kartograficzne i lokalizacyjne wypracował w III kwartale br. 211 mln dol. przychodów, czyli o 1/5 mniej niż rok wcześniej. Optymistycznym akcentem jest natomiast poprawa sprzedaży rozwiązań nawigacyjnych zintegrowanych z samochodami (in-vehicle navigation) – w badanym okresie sprzedano ich 2,6 mln szt., czyli o pół miliona więcej niż przed rokiem.
Najmniejszy spadek przychodów (o 4% do 644 mln dol.) zanotował amerykański Garmin. W podziale na rynki najgorzej sytuacja wygląda w dziale rozwiązań samochodowych i turystycznych, które skurczyły się odpowiednio o 16% i 4%. Z kolei wartość sprzedaży urządzeń lotniczych, sportowych i morskich wzrosła odpowiednio o: 15%, 25% i 24%. Dobrą wiadomością jest także wzrost zysków – ze 140 do 188 mln dol.
JK
|