|2013-02-22|
GNSS, Mapy, Sprzęt, Firma
Rynek nawigacji w dół w 2012 roku
Dla dwóch największych firm z branży nawigacyjnej ubiegły rok nie był najlepszy – wynika z raportów finansowych Garmina i TomToma.
fot, TomTom
|
|
|
|
|
|
Amerykańska spółka Garmin osiągnęła w zeszłym roku sprzedaż na poziomie 2,72 mld dolarów, co w porównaniu z rokiem 2011 oznacza spadek o 2%. Dużo bardziej dotkliwy jest za to spadek przychodów za IV kwartał – aż o 16% do 769 mld dol.
Za pogorszenie wyników sprzedaży odpowiada przede wszystkim dział rozwiązań samochodowych i mobilnych, który w 2012 roku skurczył się o 6%. Wciąż przynosi on spółce około połowę przychodów. O tyle samo procent zmalała także sprzedaż urządzeń morskich. Wzrosły za to przychody z rozwiązań sportowych, turystycznych i lotniczych. W podziale regionalnym spadki sprzedaży – jak zwykle – notują najbardziej intratne rynki amerykański i EMEA (Europa, Bliski Wschód, Afryka). Rośnie za to sprzedaż Garmina w Azji i Australii. Mimo spadającej sprzedaży Garmin nie dość, że zakończył rok na plusie (542 mln dol.), to w porównaniu z rokiem 2011 zwiększył zysk netto o ponad 20 mln dol.
Przychody spadły także w holenderskiej firmie TomTom. W 2011 r. wyniosły 1,27 mld euro, a w 2012 r. – 1,05 mld euro. Optymistycznym akcentem jest wyjście spółki na plus. Rok 2011 zakończyła ona 439 mln euro pod kreską, a w ubiegłym roku osiągnęła 129 mln euro zysku netto.
W tym roku spółka spodziewa się spadku popytu na urządzenia samochodowe, co jest związane z malejącą sprzedażą samochodów. Ma za to wzrosnąć wartość sprzedaży rozwiązań biznesowych.
Przy okazji w raporcie finansowym firma chwali się, że w IV kwartale 2012 roku TomTom przekroczył 50% udziału w europejskim rynku urządzeń nawigacyjnych (PND).
JK
|