Ciekawe Tematyarchiwum Geodetywiadomościnewsletterkontaktreklama
Najnowsze wydarzenia z dziedziny geodezji, nawigacji satelitarnej, GIS, katastru, teledetekcji, kartografii. Nowości rynkowe, technologiczne, prawne, wydawnicze. Konferencje, targi, administracja.
2013-10-18 | Edukacja, Imprezy

Co dalej z kształceniem geodetów?

Polski system kształcenia geodetów i kartografów jest chory, wymaga działań uzdrawiających – te zdecydowane słowa do uczestników II Forum „Kształcenie i doskonalenie zawodowe geodetów i kartografów” (Warszawa, 17 października) skierował prof. Jerzy Gaździcki.


Ilustracja: Co dalej z kształceniem geodetów?

– Nie mamy jednak pełnego obrazu tego stanu, nie stać nas w związku z tym na diagnozę, nie mamy żadnych wizji co do przyszłości – kontynuował profesor. – Za ten stan rzeczy wszyscy jako środowisko geodetów i kartografów jesteśmy odpowiedzialni. Nikt za nas nie wprowadzi rozsądnych zmian – apelował profesor Gaździcki.
W ramach dyskusji na temat systemu szkolnictwa wyższego w dziedzinie geodezji i kartografii, którą zapoczątkowano podczas ubiegłorocznego Forum, zwracano uwagę na konieczność dostosowania programów kształcenia do potrzeb gospodarki i administracji, próbowano przeprowadzić analizę stanu zatrudnienia absolwentów.

Choć Prawo o szkolnictwie wyższym zobowiązuje uczelnie do monitorowania losów absolwentów, to podejmowane próby w większości kończą się fiaskiem, gdyż brakuje pieniędzy na rzetelne prowadzenie analiz w tym kierunku, a absolwenci połowicznie zainteresowani są wypełnianiem ankiet. Cząstkowe wyniki takich badań przedstawił podczas Forum dr hab. Radosław Wiśniewski. Na przykład wśród nowych absolwentów UWM 60 proc. odpowiedziało na ankietę. Na umowę o pracę zatrudnionych jest 64 proc. z nich, przy czym 50 proc. to umowy na 1-6 mies., ale ponad 50 proc. pracuje za minimalne wynagrodzenie. Wypełnianiem ankiet nie są też zainteresowane szkoły wyższe, o czym przekonali się również autorzy analizy obecnego stanu kształcenia.

Od kilku lat mamy ok. 4,5 tys. miejsc na studiach inżynierskich na kierunku geodezja i kartografia, według szacunków wykładowców kończy je ok. 60 proc., a zatem na rynek rocznie wypuszczanych jest ok. 2-2,5 tys. absolwentów. Ilość jednak nie przeradza się w jakość. Pogorszenie jakości kształcenia widać choćby w wynikach egzaminów na uprawnienia zawodowe. Pracodawcy narzekają na brak przygotowania praktycznego absolwentów. Współpraca uczelni z biznesem w tym zakresie w zasadzie nie istnieje.
Zwracano też uwagę na niedostateczne przygotowanie absolwentów z zakresu prawa (a jest to podstawa pracy geodety), niewystarczające przygotowanie ich do pracy w zakresie 2 (brak zajęć obejmujących negocjacje z właścicielami) oraz brak umiejętności w posługiwaniu się materiałami otrzymywanymi z ośrodka dokumentacji geodezyjnej i kartograficznej.

Sytuacja na rynku jest dramatyczna, na co zwracał uwagę m.in. prezes Polskiej Geodezji Komercyjnej Waldemar Klocek. Należy w związku z tym racjonalnie podejść do kształcenia, do liczby studentów. Zdaniem pracodawców nieinformowanie przez uczelnie kandydatów na studia geodezyjne, że nie uzyskają pracy w zawodzie, jest nieuczciwe. Proponowano podjęcie starań, aby GGK mógł limitować liczbę przyjęć na studia (podobnie, jak robi to minister zdrowia w odniesieniu do przyszłych medyków). Według Kazimierza Bujakowskiego wydaje się to nierealne, gdyż tego typu zmiany wymagałyby zapisów ustawowych.
Proponowano, by na uczelniach zatrudniać praktyków, a z kolei kadra naukowa uczelni powinna pracować równocześnie w biznesie, i to w dużych firmach (np. na umowę o dzieło). Dr hab. Dariusz Gotlib (PW) sugerował przygotowanie absolwentów w taki sposób, żeby trafiali nie tylko na rynek ściśle geodezyjny. Specjaliści od informacji przestrzennej są bowiem niezbędni na rynku informatycznym, nawigacyjnym czy w bankowości. A to otwiera nowe możliwości.

Przedstawiciele uczelni zaprezentowali rekomendacje do zmian w programie studiów umożliwiające uzyskanie bez egzaminów uprawnień w zakresach 3, 6 i 7. Zdaniem dr hab. Joanny Bac-Bronowicz wypracowano kompromisowy zakres zagadnień (z jednej strony uwzględniając autonomię szkół, z drugiej dotychczasowe wymagania egzaminacyjne), co oznacza, że niektóre uczelnie będą musiały wprowadzić zmiany w programach nauczania.

Równocześnie zdaniem pracodawców w okresie od ubiegłorocznego forum uczelnie otrzeźwiały i zaczynają się pewne działania w dobrym kierunku. Przedstawiciele uczelni apelowali też, aby wszystkie strony (praktycy, uczelnie, urzędy) mogły być włączone w tworzenie (a nie tylko konsultowanie) strategii rozwoju kształcenia.

GGK zadeklarował ponowne ogłoszenie w najbliższym czasie przetargu na sporządzenie analizy na temat „Stanu i potrzeb kształcenia w geodezji i kartografii w powiązaniu z innymi dyscyplinami zajmującymi się informacją geoprzestrzenną w Polsce do roku 2020” (w postępowaniu ogłoszonym we wrześniu br. nie złożono żadnej oferty).

Organizatorem Forum był Główny Urząd Geodezji i Kartografii wraz z jego inicjatorami, tj. Geodezyjną Izbą Gospodarczą, Polską Geodezją Komercyjną, Stowarzyszeniem Geodetów Polskich i Stowarzyszeniem Kartografów Polskich.



Projekt rezolucji zaproponowanej przez prof. Jerzego Gaździckiego

Anna Wardziak


«« powrót

Udostępnij:
udostępnij na Facebook
   

KOMENTARZE Komentarze są wyłącznie opiniami osób je zamieszczających i nie odzwierciedlają stanowiska redakcji Geoforum. Zabrania się zamieszczania linków i adresów stron internetowych, reklam oraz tekstów wulgarnych, oszczerczych, rasistowskich, szerzących nienawiść, zawierających groźby i innych, które mogą być sprzeczne z prawem. W przypadku niezachowania powyższych reguł oraz elementarnych zasad kultury wypowiedzi administrator zastrzega sobie prawo do kasowania całych wpisów. Użytkownik portalu Geoforum.pl ponosi wyłączną odpowiedzialność za zamieszczane przez siebie komentarze, w szczególności jest odpowiedzialny za ewentualne naruszenie praw lub dóbr osób trzecich oraz szkody wynikłe z tego tytułu.

Konkluzja Fakt jest faktem że jak się oferuje inżynierowi PW po studiach (i to niezależnie od tego czy ma praktykę czy nie) najniższą krajową, to ...co tu dalej pisać ??? Po prostu totalne, głebokie dno ! A takie Forum o którym mowa w artykule to powinno się odbyć 15 lat wcześniej - ot co.
    2 
 7 
G...o P...a Jak mówi historia - najlepsza jest selekcja naturalna. Więc drodzy pracodawcy, zamiast się cieszyć że jest z czego wybierać to płaczecie i płaczecie. Niech ktoś mi pokaże uczelnię po której wychodzi "fachowiec" który jest od razu gotowy na wszystko, jest alfą i omegą. To są bednie pod publikę. Jak ktoś chce się czegoś nauczyć to i w szkółce niedzielnej się dobrze wyuczy. Siedzą stare ca..y i mędrkują zamiast się za robotę zabrać.
    4 
 6 
naprawianie świata zaczyna sie od siebie dobrym przykładem elementów "maszyny nadprodukcji" może być choć i baner na dole tej strony, reklamujący nasz kierunek na "uczelni" gdzie tytuł inż. dostaniesz za "obecność", tak więc jeśli chcemy zmieniać świat zacznijmy od siebie, rezygnując z paru złotych dla dobra ogółu.
    2 
 7 
... przez których pracodawcy piszą tak rozpaczliwe posty jak ten poniżej. Tu nic nie da drogi Panie m. Wróćmy do prawidłowych proporcji - niech rzemieślnicy realizują tuzinkowe prace. A specjaliści zajmują się trudnymi przypadkami. Tylko, żę tych specjalistów potrzebujemy kilku, a nie kilka tysięcy rocznie. Będzie jak z bańką nieruchomości pęknie i oczyści się rynek. Żałuję tylko naiwnej młodzieży, które dziadki leśne obiecują złote góry - z was moi drodzy tylko co setny będzie zarabiał na poziomie. A pozostałych 99 będzie nieprzystosowanych zarówno w kwestii oczekiwań finansowych (jakto! studia skończyłem) jak tez umiejętności (pracodawca oczekuje gotowych umiejętności, a nie robienia drugiego fakultetu przez dwa lata). Świat w dziwnym kierunku idzie, młodzi ludzie myślą, że rynek pracy składa się tylko z prezesów banków:)
    1 
 5 
ehh w założeniu studia maja uczyć ludzi myśleć. Studia nie są od produkcji tyczkowego. Pomiarowego gotowego do pracy to powinno technikum przygotować - wtedy wychodzi ze szkoły a jutro może mierzyć. Praktyka jest jednak taka, że na uczelniach jedynie sylwetka absolwenta na papierze pozostał zgodna z duchem studiów. Nie oszukujmy się, ktoś wymyślił, że wszyscy muszą mieć magistra, więc produkujemy tych magistrów. Nie wszyscy się nadają - to raz. Deprecjacja poziomów wykształcenia spowodowała wypaczenie oczekiwań przyszłych absolwentów studiów wyższych (którzy przecież chcą robić rzeczy nietuzinkowe, rozwiązywać problemy, a nie stać z tyczką za niewielkie pieniądze), którzy zderzają się z oczekiwaniem pracodawców. Z drugiej strony pracodawcy potrzebują 80% siły roboczej gotowej do roboty, a jedynie 20% ludzi potrafiących coś więcej. Mamy więc sytuację, że produkujemy pseudonaukańców (bo te 85% z nich się do tego nie nadaje)...
  
 7 
WSPÓŁPRACA Tylko w przypadku współpracy z uczelni z ministerstwami pracy i finansów, oraz wybiegi w kierunku pracodawców mogą zmienić stan rzeczy. Czcze gadanie i wymuszone konferencje nic nie dadzą. Zatrudniając absolwenta pracodawca powinien mieć ulgi za wprowadzanie go w świat zawodu - uczenie go praktycznego wykorzystania wiedzy teoretycznej. Zniżki ZUS przez 3 lata n a poziomie 70% od momentu skończenia szkoły mogły by spowodować że adepci zatrudniani by byli chętniej i na "biało", ponadto takie zniżki rekompensowały by koszta spowodowane przez nowicjusza, są to poprawki różnego rodzaju, są to szkody spowodowane nieumiejętnym posługiwaniem się powierzonym mieniem itp. Nie warto bardziej kształcić człowieka bez udowodnienia że może on być przydatny a nawet potrzebny. Potrzebne jest działanie w dużo szerszym aspekcie przy modernizacji przepisów o ZUS i PP.
  
 9 
ja tez wrocilbym do korzeni... socjalizm, uczciwy socjalizm, wszyscy po rowno -rzemieslinik tyle min-max. technk tyle min-max. inz - tyle min i max. itd. i to by funkcjonowalo. Reszta w rekach na wlasnej dzialalnosci
    8 
 3 
mamy takie czasy ze chciwosc zamyka oczy. kiedys inteligencja dzisiaj domniemuje ze splacaja kredyty na domy, mieszkania... takze nie podoba mi sie ten trend. a z wykladowcami jak z politykami- prawda jest ze jesli dostaliby tyle ile powinien dostac naukowiec to by nie szukal prac w wyzszej szkole gier i zabaw. pazernosc i chciwosc, chec posiadania... okropne czasy
    2 
 6 
@mroczne widmo Odwieczna zasada akademii mówi, że profesor może odejść, gdy wychowa sobie następcę. Jeśli następcy nie wychował - odejść POWINIEN.
  
 12 
Trochę za późno te konkluzje Mroczne Widmo - brawo za trafne spostrzeżenia.
  
 14 
Paniom i Panom już dziękujemy. Swoim dotychczasowym szkodnictem zniszczyliście to co było budowane prze kilkadziesiąt lat. Gdyby nie pazerność tzw "naukowców" firmujących kilkanaście szkółek wyższych, działających konkurencyjnie w stosunku do ich macierzystej uczelni nie doszłoby do takiej systuacji. Teraz przyszło nagłe obudzenie. Panie i Panowie powinniście rowy kopać, a nie uczyć geodezji. Bycie pracownikiem naukowym to nie tylko nauczanie, ale i dawanie przykładu kultury, moralności zarówno zawodowej jak i ludzkiej. Niestety nie sprawdziliście się, swoim zachowaniem zepsuliście kilkanaście roczników studentów. Teraz łapiecie się za głowę, co my zrobiliśmy. Wstyd, wstyd i jeszcze raz wstyd.
    1 
 37 



zobacz też:

Nie ma chętnych do ekspertyzy o kształceniu geodetów

Główny Urząd Geodezji i Kartografii unieważnił przetarg na sporządzenie analizy na temat...


wiadomości

GEOPRYZMAT
RASZYN

Instrumenty optyczne, GPS i skanery. Wyłączny dystrybutor marek Pentax i Kolida

GEOPRYZMAT
RASZYN

Serwis gwarancyjny i pogwarancyjny instrumentów firmy Pentax, Kolida i innych.
    poprzedni miesiąc następny miesiąc
ponwtśroczwpiąsobnie
123456
78910111213
14151617181920
21222324252627
282930
strzałka w dółnadchodzące wydarzenia
2025-04-14 | WARSZAWA oraz ONLINE
Wykorzystanie wieloźródłowych danych przestrzennych oraz metod wizualizacji wyników pomiarów
„Wykorzystanie wieloźródłowych danych przestrzennych oraz metod wizualizacji wyników pomiarów...
więcej
2025-04-14 | ON-LINE
Zieleń w planowaniu przestrzennym i procesie rewitalizacji - uwarunkowania prawne
Spotkanie przeznaczone jest dla przedstawicieli gmin z terenu całego kraju. Program webinarium:...
więcej
2025-04-25 | POZNAŃ
Geograficzne aspekty badań nad krajobrazem, turystyką i rekreacją oraz planowaniem przestrzennym
Konferencja naukowa pt. Geograficzne aspekty badań nad krajobrazem, turystyką, rekreacją oraz...
więcej
2025-04-28 | KRAKÓW
XIX Ogólnopolska Konferencja Studentów Geodezji 2025
W dniach 28–29 kwietnia 2025 r. na Uniwersytecie Rolniczym im. Hugona Kołłątaja w Krakowie...
więcej
2025-05-12 | WARSZAWA oraz ONLINE
Automatyczne generowanie map z BDOT10k; w porównaniu do generowania z OpenStreetMap
„Automatyczne generowanie map z BDOT10k; w porównaniu do generowania z OpenStreetMap”...
więcej
2025-05-14 | JANÓW LUBELSKI
VIII Konferencja Naukowo-Techniczna pn. "Kierunki rozwoju i innowacje w geodezji i kartografii"
Tematyka konferencji: • nowoczesne techniki i technologie pomiarowe, • wykorzystanie...
więcej
strzałka w dół zobacz pozostałe
Jak skanowano największy atlas świata
play thumbnail
czy wiesz, że...
strzałka w dół Czy wiesz, że...
CERN - Europejski Ośrodek Badań Jądrowych w Genewie powstał w 1954 roku?
następny
strzałka w dółGeoludzie
Jan Śniadecki (1756-1830)

Jan  Śniadecki  (1756-1830)
Urodził się w 29 sierpnia 1756 roku w Żninie k. Poznania w rodzinie piwowara i burmistrza tego miasta. Jego pierwszym nauczycielem był wikary kościoła farnego, w 1764 roku rozpoczął naukę w teologicznej szkole Lubrańskiego w Poznaniu. W latach...
więcej

strzałka w dółGeodaty
VI w.
Matematycy cywilizacji Majów stosują pozycyjny system liczbowy i używają zera.
następny

© 2023 - 2025 Geo-System Sp. z o.o.

O nas

Geoforum.pl jest portalem internetowym i obszernym kompendium wiedzy na tematy związane z geodezją, kartografią, katastrem, GIS-em, fotogrametrią i teledetekcją, nawigacją satelitarną itp.

Historia

Portal Geoforum.pl został uruchomiony przez redakcję miesięcznika GEODETA w 2005 r. i był prowadzony do 2023 r. przez Geodeta Sp. z o.o.
Od 2 maja 2023 roku serwis prowadzony jest przez Geo-System Sp. z o.o.

Reklama

Zapraszamy do kontaktu na adres
redakcji: geoforum@geoforum.pl

Kontakt

Redaktor prowadzący:
Damian Czekaj
Sekretarz redakcji:
Oliwia Horbaczewska
geoforum@geoforum.pl
prześlij newsa

facebook twitter linkedIn Instagram RSS

RODO
polityka prywatności
mapa strony
kontakt
reklama

v2