Ciekawe Tematyarchiwum Geodetywiadomościnewsletterkontaktreklama
Najnowsze wydarzenia z dziedziny geodezji, nawigacji satelitarnej, GIS, katastru, teledetekcji, kartografii. Nowości rynkowe, technologiczne, prawne, wydawnicze. Konferencje, targi, administracja.
2013-08-07 | Geodezja, Firma, Przetargi

Geoplan na kolejowej jedynce

Do 2015 roku zrewitalizowany zostanie 125-kilometrowy odcinek linii kolejowej nr 1 pomiędzy Koluszkami i Częstochową. Skróci to czas przejazdu między tymi miastami o pół godziny. Koszt inwestycji to blisko 600 mln zł. Za jej obsługę geodezyjną odpowiada firma Geoplan.


Ilustracja: Geoplan na kolejowej jedynce

Rewitalizacja – w przeciwieństwie do modernizacji, która zakłada poprawę parametrów linii kolejowej i zwiększanie dopuszczalnej szybkości pociągów – jest odtworzeniem pierwotnego stanu linii kolejowej. W wielu miejscach w Polsce to najtańsza i najszybsza metoda doprowadzenia infrastruktury kolejowej do cywilizowanych warunków, podwyższenia bezpieczeństwa ruchu i likwidacji ograniczeń prędkości. Jest to szczególnie pożądane na intensywnie używanych liniach o znaczeniu regionalnym i ponadregionalnym, np. linii nr 1 pomiędzy Warszawą i Katowicami, nazywana dawniej koleją warszawsko-wiedeńską. Na odcinku między Koluszkami i Częstochową jest to główna trasa kolejowa łącząca województwa łódzkie i śląskie.

Początkowo po odcinku tym pociągi osobowe mogły poruszać się z prędkością 120 km/h, a towarowe – 100 km/h. Dziś w wielu miejscach muszą zwalniać do zaledwie 50 km/h. Na pokonanie całego odcinka składy regionalne potrzebują 2 godzin 20 minut, a składy TLK – 1 godziny 50 minut. PKP PLK S.A. zdecydowały się na rewitalizację tego odcinka, co umożliwi skrócenie czasu podróży o 30 minut i zwiększy bezpieczeństwo pasażerów oraz komfort podróży.

Zwycięzcą przetargu na te prace zostało konsorcjum firm: Przedsiębiorstwo Robót Inżynierskich „Pol-Aqua”, Dragados, Vias y Construcciones, Electren. Umowę podpisano 16 kwietnia. W jej ramach wykonawca ma 150 dni na opracowanie dokumentacji projektowej i 730 dni na wykonanie prac budowlanych. Cała inwestycja obejmuje wymianę dwóch torów na łącznej długości ponad 158 km, wymianę ok. 83 km sieci trakcyjnej, remont 51 obiektów inżynieryjnych (30 mostów, 5 wiaduktów, 15 przepustów, 1 muru oporowego) i 24 przejazdów kolejowych, wymianę 142 rozjazdów oraz przebudowę 43 peronów na stacjach i przystankach osobowych: Rokiciny, Baby, Moszczenica, Jarosty, Piotrków Trybunalski, Milejów, Gorzkowice, Gorzędów, Kamieńsk, Dobryszyce, Radomsko, Bobry, Teklinów, Jacków, Kłomnice, Rzerzęczyce, Rudniki i Aniołów. Inwestycja ubiega się o unijne finansowanie w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko.

W przedsięwzięciu uczestniczy przedsiębiorstwo geodezyjne Geoplan ze Zgierza. Marcin Jankowski, dyrektor ds. kontraktów kolejowych Geoplanu informuje, że firma współpracuje z głównym wykonawcą jako podwykonawca na całym rewitalizowanym odcinku. – Będziemy kompleksowo obsługiwać geodezyjnie całą inwestycję w zakresie wymiany układu torowego, sieci trakcyjnej i systemu sterowania ruchem. W związku z etapowaniem rewitalizacji na placu budowy pracować będzie około 30 osób podzielonych na 2- lub 3-osobowe zespoły pomiarowe.

Od dokładności pomiarów geodetów z Geoplanu zależy poprawne wykonanie tak ważnych aspektów, jak geometria toru i jego podbicie. Na słupach trakcyjnych założona zostanie precyzyjna osnowa, która posłuży także jako punkt odniesienia do prac regulacyjnych przy torach.

Firma ze Zgierza ma już bogate doświadczenie związane z modernizacją i remontami infrastruktury kolejowej. Uczestniczyła m.in. w modernizacji Centralnej Magistrali Kolejowej do parametrów szybkiej kolei. Jej specjaliści są na czasie ze wszelkimi technologicznymi nowinkami ułatwiającymi i przyspieszającymi prace nad poprawą stanu linii kolejowych. Geoplan jako pierwszy w Polsce przetestował na dużą skalę technologię wózków pomiarowych GEDO CE, które prowadzone po torach, odczytują parametry związane z geometrią toru. Marcin Jankowski zapowiada, że przy rewitalizacji linii Koluszki-Częstochowa Geoplan także będzie pionierem, stosując system GEDO CE 2.0, który wszedł na rynek w tym roku.

Geoplan z siedzibą w Zgierzu powstał w 1998 r. i obecnie zatrudnia ponad 70 osób. Właścicielem firmy jest inż. Andrzej Kwiatkowski. Przedsiębiorstwo współpracowało przy największych inwestycjach drogowych i kolejowych ostatnich lat na terenie całej Polski, a obecnie otwiera się także na europejskie rynki. Poza projektami kolejowymi w portfolio Geoplanu znajdują się m.in. geodezyjna obsługa budów odcinków autostrad A1, A2, A4, dróg ekspresowych S7 i S8 oraz remontów linii kolejowych nr 4 i 540 (Łódź Widzew – Łódź Chojny) czy inwestycji takich jak Centrum Dydaktyki Nowych Mediów PWSFTviT w Łodzi, Centrum Dystrybucyjne IKEA w Jarostach czy Aquapark w Kutnie.

Źródło: Geoplan


«« powrót

Udostępnij:
udostępnij na Facebook
   

KOMENTARZE Komentarze są wyłącznie opiniami osób je zamieszczających i nie odzwierciedlają stanowiska redakcji Geoforum. Zabrania się zamieszczania linków i adresów stron internetowych, reklam oraz tekstów wulgarnych, oszczerczych, rasistowskich, szerzących nienawiść, zawierających groźby i innych, które mogą być sprzeczne z prawem. W przypadku niezachowania powyższych reguł oraz elementarnych zasad kultury wypowiedzi administrator zastrzega sobie prawo do kasowania całych wpisów. Użytkownik portalu Geoforum.pl ponosi wyłączną odpowiedzialność za zamieszczane przez siebie komentarze, w szczególności jest odpowiedzialny za ewentualne naruszenie praw lub dóbr osób trzecich oraz szkody wynikłe z tego tytułu.



zobacz też:

Geoplan nominowany do tytułu lidera nowoczesnych technologii

Jako pierwsza firma geodezyjna w Polsce Geoplan ze Zgierza może się pochwalić nominacją...

Dron kartuje niedokończoną autostradę

Wznowione zostały prace budowlane na nieukończonym fragmencie autostrady A1 pomiędzy Kowalem i Toruniem. Za...

Dotacje na innowacyjne pomiary kolei

Firma Geoplan ze Zgierza otrzyma blisko 665 tys. zł ze środków łódzkiego Regionalnego Programu Operacyjnego na...


wiadomości

EU-MAXNET Sp. z o.o.
WARSZAWA

Przedstawiciel firm GINTEC, SPHEREFIX, SANDING, FJDynamics oraz HEMISPHERE GNSS. Firma MAXNET Lech Wereszczyński oferuje szeroką gamę profesjonalnych urządzeń/systemów pozycjonowania GNSS firm GINTEC, SPHEREFIX, SANDING, FJDynamics oraz HEMISPHERE...

Centrum Serwisowe NaviGate
KRAKÓW

Centrum Serwisowe NaviGate wykonuje serwis odbiorników GNSS, kontrolerów, niwelatorów i tachimetrów marki Trimble, Spectra Geospatial, Nikon, Sokkia, Leica, Topcon, CHC, Geomax oraz dronów i sensorów marki DJI Enterprise. Naszym Klientom zapewniamy...
    poprzedni miesiąc następny miesiąc
ponwtśroczwpiąsobnie
123456
78910111213
14151617181920
21222324252627
282930
strzałka w dółnadchodzące wydarzenia
2025-04-07 | ON-LINE
Otwarte seminarium nt. wykorzystania danych Copernicus
Centrum Badań Kosmicznych PAN oraz Instytut Geodezji i Kartografii zapraszają na seminarium on-line...
więcej
2025-04-14 | WARSZAWA oraz ONLINE
Wykorzystanie wieloźródłowych danych przestrzennych oraz metod wizualizacji wyników pomiarów
„Wykorzystanie wieloźródłowych danych przestrzennych oraz metod wizualizacji wyników pomiarów...
więcej
2025-04-14 | ON-LINE
Zieleń w planowaniu przestrzennym i procesie rewitalizacji - uwarunkowania prawne
Spotkanie przeznaczone jest dla przedstawicieli gmin z terenu całego kraju. Program webinarium:...
więcej
2025-04-25 | POZNAŃ
Geograficzne aspekty badań nad krajobrazem, turystyką i rekreacją oraz planowaniem przestrzennym
Konferencja naukowa pt. Geograficzne aspekty badań nad krajobrazem, turystyką, rekreacją oraz...
więcej
2025-04-28 | KRAKÓW
XIX Ogólnopolska Konferencja Studentów Geodezji 2025
W dniach 28–29 kwietnia 2025 r. na Uniwersytecie Rolniczym im. Hugona Kołłątaja w Krakowie...
więcej
2025-05-12 | WARSZAWA oraz ONLINE
Automatyczne generowanie map z BDOT10k; w porównaniu do generowania z OpenStreetMap
„Automatyczne generowanie map z BDOT10k; w porównaniu do generowania z OpenStreetMap”...
więcej
strzałka w dół zobacz pozostałe
Ewolucja OSM od 2006 do 2018 roku
play thumbnail
czy wiesz, że...
strzałka w dół Czy wiesz, że...
prof. Józef Wędzony z AGH był jednym z inicjatorów „Konkursu wiedzy geodezyjnej i kartograficznej”?
następny
strzałka w dółGeoludzie
Jerzy Fellmann (1922-2009)

Jerzy Fellmann (1922-2009)
Urodził się w 1922 roku. Był absolwentem liceum w Kościanie, które ukończył w 1945 r. Studia na Wydziale Geodezyjnym Politechniki Warszawskiej ukończył w 1950 r. Już w czasie studiów został asystentem na tym wydziale. Pracował w Katedrze Pomiarów...
więcej

strzałka w dółGeodaty
1791-1793
Francuski hydrograf i kartograf Charles-Francois Beautemps-Beaupre (1766-1854) sporządza, przy pomocy ikonometru, mapę topograficzną wyspy Santa Cruz i wybrzeża Tasmanii.
następny

© 2023 - 2025 Geo-System Sp. z o.o.

O nas

Geoforum.pl jest portalem internetowym i obszernym kompendium wiedzy na tematy związane z geodezją, kartografią, katastrem, GIS-em, fotogrametrią i teledetekcją, nawigacją satelitarną itp.

Historia

Portal Geoforum.pl został uruchomiony przez redakcję miesięcznika GEODETA w 2005 r. i był prowadzony do 2023 r. przez Geodeta Sp. z o.o.
Od 2 maja 2023 roku serwis prowadzony jest przez Geo-System Sp. z o.o.

Reklama

Zapraszamy do kontaktu na adres
redakcji: geoforum@geoforum.pl

Kontakt

Redaktor prowadzący:
Damian Czekaj
Sekretarz redakcji:
Oliwia Horbaczewska
geoforum@geoforum.pl
prześlij newsa

facebook twitter linkedIn Instagram RSS

RODO
polityka prywatności
mapa strony
kontakt
reklama