W marcu tego roku miesięcznik GEODETA opublikował raport na temat płac w geodezji w 2011 roku. Podstawą dla materiału pokazującego zarobki w części „administracja geodezyjna” były informacje nadesłane przez odpowiednie urzędy. Redakcja zwróciła się do urzędów w trybie ustawy o dostępie do informacji publicznej. W wykazie opublikowanym przez GEODETĘ zabrakło geodety miasta stołecznego Warszawy. Prezydent miasta odmówiła bowiem udostępnienia informacji na temat wysokości zarobków brutto geodety miasta za 2011 r.
Jednym z argumentów, na który powoływali się prawnicy miejscy, było to, że geodeta m.st. Warszawy nie ma upoważnienia prezydenta miasta do wydawania decyzji administracyjnych i według nich nie jest on osobą pełniącą funkcje publiczne.
Z tą argumentacją nie zgodziła się redakcja GEODETY, która wniosła do Samorządowego Kolegium Odwoławczego odwołanie, w którym wnioskowała o: uchylenie decyzji, umorzenie postępowania i nakazanie organowi wykonania wniosku.
Według redakcji odmowa podania zarobków geodety m.st. Warszawy stanowiła rażące naruszenie prawa, pełnienie funkcji publicznej nie polega bowiem tylko na możliwości wydawania decyzji, jak twierdziła prezydent Warszawy.
Samorządowe Kolegium Odwoławcze w decyzji z 23 października br. stwierdziło, że odwołanie jest zasadne. Jak czytamy w uzasadnieniu:
„W niniejszej sprawie nie ma bowiem zastosowania przepis art. 5 ust 2 ustawy o dostępie do informacji publicznej, który stanowi: >>prawo do informacji publicznej podlega ograniczeniu ze względu na prywatność osoby fizycznej lub tajemnicę przedsiębiorcy. Ograniczenie to nie dotyczy informacji o osobach pełniących funkcje publiczne, mających związek z pełnieniem tych funkcji, w tym o warunkach powierzenia i wykonywania funkcji, oraz przypadku, gdy osoba fizyczna lub przedsiębiorca rezygnują z przysługującego im prawa<<.Z powyższego jednoznacznie wynika, iż prawo do informacji publicznej doznaje ograniczenia ze względu na >>prywatność osoby fizycznej lub tajemnicę przedsiębiorstwa<>o osobach pełniących funkcje publiczne, mających związek z pełnieniem tych funkcji...<<.W niniejszej sprawie nie ulega wątpliwości, iż w świetle zapisów art. 6a ust. 1 pkt 2 lit. b) ustawy z dnia 17 maja 1989 r. Prawo geodezyjne i kartograficzne, geodeta powiatowy a w niniejszej sprawie miejski [...] będzie osobą mającą związek z pełnieniem funkcji publicznej. Funkcję tę bowiem w m.st. Warszawie niewątpliwie pełni Prezydent m.st. Warszawy. Geodeta miejski (powiatowy) jest natomiast zgodnie z ww. przepisem podmiotem, przy pomocy którego wykonywane są zadania z zakresu geodezji ciążące jako zadania zlecone na Prezydencie m.st. Warszawy (staroście)”.Dlatego – zdaniem Kolegium – prezydent m.st. Warszawy nie miała podstaw do wydania decyzji odmawiającej udostępnienia GEODECIE informacji o wysokości zarobków geodety miasta.
Samorządowe Kolegium Odwoławcze umorzyło sprawę, decyzja jest ostateczna, może być jednak zaskarżona w ciągu 30 dni do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, gdyby była niezgodna z prawem.
O całej sprawie wkrótce więcej w GEODECIE.Decyzja SKO