|2012-07-19|
Geodezja, Edukacja, Instytucje, Imprezy
Trzeba szkolić permanentnie
Aby podnieść jakość wiedzy i kwalifikacji urzędników odpowiedzialnych za prowadzenie oraz udostępnianie informacji przestrzennej na wszystkich poziomach administracji przeszkolono 4 tys. osób. Merytorycznie przygotowano też 240 ekspertów z tego zakresu.
Odbyło się to wszystko w ramach realizowanego przez GUGiK projektu pn. „Edukacyjne wsparcie procesu wdrażania dyrektywy INSPIRE w administracji samorządowej w kontekście podniesienia jakości usług i efektywności działania”. Projekt podsumowano na dzisiejszej (19 lipca) konferencji zorganizowanej w Warszawie przez Główny Urząd Geodezji i Kartografii. Ogólne statystyki projektu przedstawiła kierująca nim dr Ewa Wysocka (szczegóły poniżej).
– Budowa INSPIRE jest przedsięwzięciem bardzo złożonym zarówno pod względem organizacyjnym, naukowym, ekonomicznym, jak i szczególnie skomplikowanym technicznie i prawnie – podkreślił w swoim wystąpieniu główny geodeta kraju Kazimierz Bujakowski. – Proces wdrażania dyrektywy INSPIRE w aspekcie technicznym i prawnym nie został jeszcze zakończony. Niezbędnym warunkiem powodzenia tego procesu jest opracowanie i wdrożenie odpowiednich aktów prawnych na poziomie unijnym w postaci rozporządzeń i decyzji – dodał. Kazimierz Bujakowski podkreślił, że w pracach międzynarodowych zespołów przygotowujących poszczególne przepisy wykonawcze pracują również eksperci z Polski.
W kontekście omawianego projektu GGK zwrócił też uwagę, że obecnie, ale i w przyszłości szczególnie istotne jest właściwe kształcenie i doskonalenie ekspertów, ale może jeszcze bardziej konieczne jest przekazywanie wiedzy decydentom, którzy mają być bezpośrednimi beneficjentami możliwości stwarzanych przez infrastrukturę informacji przestrzennej.
W ramach spotkania zastępca GGK Jacek Jarząbek przedstawił stan obecny i perspektywy procesu wdrażania dyrektywy INSPIRE. Pracownicy GUGiK mówili o szkoleniach przeprowadzanych czy planowanych w ramach realizacji takich projektów, jak: „Georeferencyjna Baza Danych Obiektów Topograficznych (GBDOT) wraz z krajowym systemem zarządzania” (planowane szkolenia dla służby geodezyjnej i kartograficznej różnych szczebli oraz użytkowników), TERYT 2 (planowane szkolenia z zakresu aplikacji do prowadzenia EMUA) czy Geoportal 2 (w planach m.in. szkolenia z zakresu modułu SDI). Z kolei o roli geoinformacji w kształtowaniu kompetencji zawodowych młodzieży i projekcie zrealizowanym w tym zakresie przez UNEP/GRID-Warszawa mówiła Elżbieta Wołoszyńska.
Biorący udział w dyskusji zainicjowanej przez dyrektora Instytutu Geodezji i Kartografii dr. Marka Baranowskiego podkreślali konieczność permanentnej edukacji w zakresie geodezji i kartografii, apelowano o wypracowanie stałych form kształcenia administracji publicznej. Natomiast GGK poinformował o pomyśle zaproszenia do udziału w szkoleniach przedstawicieli MEN, MNiSW, kuratorów, nauczycieli, którzy uczą geografii w szkołach średnich (a może i podstawowych) po to, żeby edukacja związana z umiejętnością wykorzystania, czytania i interpretowania map była podjęta możliwie wcześnie. Z kolei na 17-18 września zapowiedział forum poświęcone kształceniu i doskonaleniu w dziedzinie geodezji i kartografii w szkołach wyższych. GUGiK chciałby zainicjować nim dyskusję na temat kształcenia na tym poziomie, poddać ocenie obecne programy nauczania zarówno w uczelniach publicznych, jak i niepublicznych oraz zasygnalizować potrzeby w tym zakresie ze strony wykonawstwa, administracji i in. instytucji.
Podczas ostatniej sesji przewidziano prezentacje przykładów wykorzystania informacji przestrzennej do celów zarządzania (m.in. budowa gminnej infrastruktury SIP w Zakrzówku, SIP powiatu cieszyńskiego czy małopolska IIP w realizacji zadań publicznych, Karkonosze w INSPIRE, e-zasób a współpraca podmiotów publicznych czy budowa regionalnych i lokalnych węzłow IIP z wykorzystaniem środków UE).
W spotkaniu wzięło udział ok. 150 osób, w tym m.in. przewodniczący Rady Infrastruktury Informacji Przestrzennej prof. Jerzy Gaździcki, przewodniczący Państwowej Rady Geodezyjnej i Kartograficznej prof. Bogdan Ney (mentor konferencji w sprawach dotyczących informacji przestrzennej stosowanej do celów planowania przestrzennego) oraz prof. Stanisław Białousz z PW zaangażowany merytorycznie w realizację projektu (jest redaktorem naukowym wydanych podręczników), nie zabrakło też przedstawicieli innych ośrodków uczelnianych w Polsce, ale także przedstawicieli geodezyjnej administracji na poziomie województw (geodeci województw i wojewódzcy inspektorzy nadzoru gik), którzy dzień wcześniej uczestniczyli w spotkaniu roboczym z GGK.
Statystyki dotyczące projektu:
Czas trwania: 2009-12
• Szkolenia podstawowe: · ponad 4 tys. uczestników (głównie pracownicy administracji samorządowej) · 30 godzin szkoleniowych (2 sesje po 2 dni) · 5 grup tematycznych
• Szkolenia dedykowane, organizowane między innymi we współpracy z: · Głównym Urzędem Statystycznym · Narodowym Instytutem Dziedzictwa · Państwową Strażą Pożarną · wojewódzkimi zarządami melioracji i urządzeń wodnych · Głównym Inspektoratem Sanitarnym
• Szkolenia eksperckie: · 240 uczestników (głównie pracownicy administracji poziomu centralnego i wojewódzkiego) · 130 godzin szkoleniowych (6 sesji po 2 lub 3 dni) · możliwość uzyskania Certyfikatu Konsultanta ds. INSPIRE
Organizatorem szkoleń było konsorcjum w składzie: OPEGIEKA Elbląg, Centrum UNEP/GRID-Warszawa oraz Instytut Geodezji i Kartografii z Warszawy. Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki.
AW
|