|2011-10-06|
Geodezja, Prawo, Instytucje
Zebranie Rady IIP
W siedzibie MSWiA odbyło się (5 października) posiedzenie Rady Infrastruktury Informacji Przestrzennej. W czasie spotkania przedstawiono projekt strategii harmonizacji zbiorów danych przestrzennych i testowanie projektów specyfikacji danych.
Główny geodeta kraju Jolanta Orlińska omówiła pokrótce cele harmonizacji zbiorów danych i interoperacyjności zbiorów i usług danych przestrzennych oraz stan prac nad rozporządzeniami do Prawa geodezyjnego i kartograficznego. Większość aktów wykonawczych jest już po uzgodnieniach międzyresortowych, konsultacjach społecznych i była przedmiotem obrad Komisji Wspólnej Rządu i Samorządu Terytorialnego.
W uzgodnieniach międzyresortowych są jeszcze rozporządzenia o bazie obiektów topograficznych oraz o zintegrowanym systemie informacji o nieruchomościach, natomiast na opinię KWRiST czeka projekt rozporządzenia dotyczącego GESUT. Z kolei na etapie rozpatrywania uwag zgłoszonych w fazie konsultacji jest rozporządzenie dotyczące systemu odniesień przestrzennych.
Dyrektor Instytutu Geodezji i Kartografii dr Marek Baranowski omówił strategię harmonizacji w ramach tworzenia infrastruktury informacji przestrzennej. Z przeprowadzonych analiz wynika, że mocnymi stronami budowy infrastruktury informacji przestrzennej w Polsce są: uchwalenie ustawy o IIP, zidentyfikowanie źródłowych zbiorów danych dla poszczególnych tematów (wymienionych w załączniku do dyrektywy INSPIRE), zapewnienie finansowania wdrożeń i prowadzenie szkoleń pracowników administracji publicznej. Słabymi punktami są natomiast: brak przepisów wykonawczych, nieokreślenie terminów realizacji większości zadań, nikły wpływ organów wiodących na instytucje dysponujące zbiorami danych, brak procedur związanych z integracją i harmonizacją oraz kontrolą jakości. Zagrożeniami dla procesu harmonizacji, i tym samym wdrażania IIP, są m.in.: krótki czas realizacji, słaba wiedza na temat harmonizacji wśród urzędników, znajomość tej tematyki tylko przez wąską grupę specjalistów, duża liczba nieskoordynowanych inicjatyw administracji publicznej, brak zapewnienia finansowania w perspektywie do 2019 roku.
Dr Baranowski przedstawił także przykłady zadań dla organów wiodących w I grupie tematycznej (takim jest m.in. GUGiK), które są niezbędne dla osiągnięcia harmonizacji. Zaliczył do nich: zapewnienie komunikacji pomiędzy organami administracji prowadzącymi zbiory danych przestrzennych, stworzenie systemu kontroli jakości i zapisanie terminarza realizacji poszczególnych zadań. Pomóc w tym powinny porozumienia zawierane pomiędzy organem wiodącym a organem administracji publicznej (prowadzącym dany zbiór/zbiory) dotyczące harmonizacji zbiorów danych i metadanych.
Dr Janusz Michalak (Uniwersytet Warszawski) przedstawił z kolei informacje na temat trwającego jeszcze testowania projektów specyfikacji danych II i III grupy tematycznej. Jak zaznaczył, prace te są o wiele trudniejsze niż w przypadku tematów I grupy z uwagi na większą złożoność modeli danych oraz dużą liczbę powiązań pomiędzy poszczególnymi tematami. Do tego dochodzi również brak wzorców i doświadczeń w tej dziedzinie, brak regulacji prawnych, które usunęłyby przeszkody natury kompetencyjnej oraz ograniczone środki finansowe na tego typu prace.
Rada przyjęła uchwałę, zgodnie z którą zaleca organom wiodącym dalsze prowadzenie prac związanych z testowaniem projektów II i III grupy tematycznej. Zgodnie z harmonogramem, do 21 października br. do Komisji Europejskiej zostaną przesłane wyniki dotychczasowych prac.
Obrady prowadził przewodniczący Rady Infrastruktury Informacji Przestrzennej prof. Jerzy Gaździcki. W spotkaniu uczestniczył minister spraw wewnętrznych i administracji Jerzy Miller.
Więcej informacji na stronie internetowej Rady IIP
Jerzy Przywara
|