|2011-06-17|
Geodezja, GIS, Instytucje, Kataster
Postępy w "Projekcie mazowieckim"
Zadanie opracowania Zintegrowanego Systemu Danych Georeferencyjnych i Mapy Zasadniczej przeznaczonego do zarządzania danymi na poziomie powiatowym wchodzi w końcowy etap realizacji. System jest wdrażany w Starostowie Powiatowym w Piasecznie oraz w Urzędzie Miasta Płocka.
Jednocześnie opracowywany jest System Zarządzania Bazą Danych Obiektów Topograficznych (SZBDOT), który następnie wdrożony zostanie w Departamencie Geodezji i Kartografii Urzędu Marszałkowskiego Województwa Mazowieckiego w Warszawie.
Idea funkcjonowania obu systemów bazuje na mechanizmach modelowania danych, architekturze SOA, Szynie Procesów Biznesowych (ESB) oraz usługach sieciowych WMS/WFS/WCS/CSW. Założenia budowy systemów uwzględniają uniwersalność i niezależność aplikacji, możliwość jej skutecznego dzielenia, rozbudowywania, wdrażania całości lub wybranych elementów oraz zapewnienie komunikacji z innymi systemami. Komunikacja będzie się opierać na rozwiązaniach informatycznych wykorzystujących zestandaryzowane na poziomie światowym usługi przestrzenne, a stosowanym językiem wymiany danych przestrzennych będzie GML.
Zakończenie tej części prac ma nastąpić do 30 czerwca 2011 r. Z uwagi na innowacyjny charakter zastosowanych rozwiązań przeprowadzone zostaną wstępne testy funkcjonalne obu systemów w celu osiągnięcia jak najlepszej jakości finalnego produktu. Po zakończeniu procedury odbioru planuje się przeprowadzenie kilkunastu cykli szkoleniowych adresowanych do przedstawicieli administracji publicznej poziomu powiatowego, wojewódzkiego całego kraju oraz szczebla centralnego służby geodezyjnej i kartograficznej z zakresu dostępu a także możliwości wykorzystania zaprojektowanych funkcjonalności opracowanych aplikacji. O terminach szkoleń Urząd Marszałkowski będzie informować na stronach: www.geointegracja.pl oraz www.mazovia.pl.
Jak ponadto informuje mazowiecki Departament Geodezji i Kartografii, zakończono już realizację zadania polegającego na utworzeniu dla powiatu piaseczyńskiego oraz Płocka cyfrowych zbiorów danych: ewidencji gruntów i budynków, geodezyjnej ewidencji sieci uzbrojenia terenu, rejestru cen i wartości nieruchomości oraz obiektów topograficznych objętych zakresem treści mapy zasadniczej. Łącznie w trakcie realizacji zadań zeskanowano prawie 6400 map w postaci papierowej i pierworysów na blachachdla obu lokalizacji. Uzyskane cyfrowe zbiory danych zostaną zaimportowane do tworzonego w ramach innego zamówienia Zintegrowanego Systemu Danych Georeferencyjnych i Mapy Zasadniczej, przeznaczonego do zarządzania danymi na poziomie powiatowym.
Źródło: Geointegracja.pl
|