Ciekawe Tematyarchiwum Geodetywiadomościnewsletterkontaktreklama
Najnowsze wydarzenia z dziedziny geodezji, nawigacji satelitarnej, GIS, katastru, teledetekcji, kartografii. Nowości rynkowe, technologiczne, prawne, wydawnicze. Konferencje, targi, administracja.
blog
|2011-05-20| Teledetekcja, Firma

Wyścig zbrojeń MGGP Aero: DMC II 230

Firma MGGP Aero z Tarnowa zakupiła drugą wielkoformatową lotniczą kamerę cyfrową. Tym razem wybór padł na DMC-II230 firmy Intergraph.


Wyścig zbrojeń MGGP Aero: DMC II 230

Decyzję o zakupie firma podjęła jeszcze w poprzednim roku, a przypieczętowano ją formalnie w styczniu. Nową kamerę DMC-II230, o numerze seryjnym 020, składano prawie 3 miesiące i po oblocie technicznym w Niemczech ostatecznie dostarczono na lotnisko w Rzeszowie. Tam została zainstalowana na pokładzie samolotu pod okiem inżyniera z firmy Intergraph. Krótkie szkolenie w zakresie obsługi kamery oraz obróbki zdjęć zwieńczyło proces adaptacji nowego urządzenia. Niemal identyczne procedury projektowania, realizacji oraz przetworzenia danych pomiędzy dwoma systemami kamer cyfrowych Intergraph pozwoliły wdrożyć DMC-II230 natychmiast do produkcji.

Jeśli wziąć pod uwagę, że wynikiem pracy obu kamer cyfrowych MGGP Aero jest zdjęcie, to pomimo dużej zgodności procesów technologicznych, stoi za nimi nieco inna filozofia. DMC-II230 jest obok DMC-II250 (indeks dolny oznacza ilość megapikseli matryc poszczególnych modeli) najnowszą propozycją firmy Intergraph w zakresie wielkoformatowych kamer lotniczych. Powstała na bazie kamery średnioformatowej RMK-D wzbogaconej ogromną, jednolitą matrycą panchromatyczną firmy Dalsa o rozmiarach 15 552 x 14 144 pikseli. Dla porównania wielki format zdjęć w przypadku DMC-I uzyskiwany był poprzez złożenie czterech obrazów panchromatycznych. Finalne zdjęcie z nowej kamery jest złożeniem pięciu obrazów (jednego panchromatycznego oraz czterech multispektralnych) zamiast ośmiu, jak w przypadku DMC-I (4 + 4). Zmniejszeniu uległ rozmiar piksela matrycy oraz ogniskowa – odpowiednio 5,6 μm zamiast 12 μm oraz 92 mm zamiast 100 mm. Wspomniane modyfikacje mają oczywiście swoje konsekwencje. I tak, zdjęcie wykonane nową kamerą pokrywa ponad dwukrotnie większy obszar (w przypadku porównania zdjęć o tej samej rozdzielczości terenowej), a jego kształt nawiązuje do klasycznych kamer analogowych i jest zbliżony do kwadratu. Dłuższa ramka zdjęcia w kierunku lotu zwiększająca bazę podłużną pozwala wykonać wysokorozdzielcze zdjęcia z pikselem 3 cm z wysokości 500 m w bezpiecznym dla załogi przedziale prędkości samolotu. Uzyskanie tej samej rozdzielczości terenowej zdjęć w przypadku obu kamer wymaga w przypadku DMC-II230 lotu na wyższym pułapie.

Funkcjonalność nowej kamery została poprawiona również w zakresie jej ogólnej budowy. Macierze dyskowe, w postaci dwóch dysków SSD, które w ostatnich wariantach kamer DMC-I były opcjonalne, w przypadku modeli DMC-II230 są już standardem. Starsze kamery bazowały na 3 ciężkich modułach FDS. Takie rozwiązanie pozwoliło znacznie zredukować wagę urządzenia o ponad 80 kg, jak również ograniczyć ilość kabli na pokładzie samolotu. Producent zadbał również o to, aby dwukrotnie większe obrazy zapisywane były z podobną prędkością, co w jej poprzednich wersjach. I tak, surowy obraz o wielkości ponad 800 megabajtów zapisywany jest w ciągu 2,3 sekundy.

Dokonana inwestycja uelastycznia ofertę firmy MGGP Aero w zakresie zdjęć lotniczych. Pierwsza kamera zakupiona w 2007 roku daje możliwość efektywnego pozyskiwania zdjęć w rozdzielczościach 10-50 cm, natomiast model DMC-II230 uzupełnia ją w zakresie zdjęć 3-25 cm.

Nowa inwestycja jest odpowiedzią firmy MGGP Aero na wzrost popularności opracowań fotolotniczych, tj. klasycznych ortofotomap i fotoplanów w wielu dziedzinach gospodarki.

źródło: MGGP Aero


«« powrót

Udostępnij:    

KOMENTARZE Komentarze są wyłącznie opiniami osób je zamieszczających i nie odzwierciedlają stanowiska redakcji Geoforum. Zabrania się zamieszczania linków i adresów stron internetowych, reklam oraz tekstów wulgarnych, oszczerczych, rasistowskich, szerzących nienawiść, zawierających groźby i innych, które mogą być sprzeczne z prawem. W przypadku niezachowania powyższych reguł oraz elementarnych zasad kultury wypowiedzi administrator zastrzega sobie prawo do kasowania całych wpisów. Użytkownik portalu Geoforum.pl ponosi wyłączną odpowiedzialność za zamieszczane przez siebie komentarze, w szczególności jest odpowiedzialny za ewentualne naruszenie praw lub dóbr osób trzecich oraz szkody wynikłe z tego tytułu.

ładowanie komentarzy



zobacz też:



wiadomości

słowo kluczowe
kategoria
rok
archiwum
Skanowanie szlaku kolejowego
czy wiesz, że...
© 2023 - 2024 Geo-System Sp. z o.o.

O nas

Geoforum.pl jest portalem internetowym i obszernym kompendium wiedzy na tematy związane z geodezją, kartografią, katastrem, GIS-em, fotogrametrią i teledetekcją, nawigacją satelitarną itp.

Historia

Portal Geoforum.pl został uruchomiony przez redakcję miesięcznika GEODETA w 2005 r. i był prowadzony do 2023 r. przez Geodeta Sp. z o.o.
Od 2 maja 2023 roku serwis prowadzony jest przez Geo-System Sp. z o.o.

Reklama

Zapraszamy do kontaktu na adres
redakcji:

Kontakt

Redaktor prowadzący:
Damian Czekaj
Sekretarz redakcji:
Oliwia Horbaczewska
prześlij newsa

facebook twitter linkedIn Instagram RSS