Ciekawe Tematyarchiwum Geodetywiadomościnewsletterkontaktreklama
Najnowsze wydarzenia z dziedziny geodezji, nawigacji satelitarnej, GIS, katastru, teledetekcji, kartografii. Nowości rynkowe, technologiczne, prawne, wydawnicze. Konferencje, targi, administracja.
blog

Archiwum GEODETY


Internetowe Archiwum GEODETY jest ogólnodostępne i zawiera:
• wszystkie artykuły zamieszczone w miesięczniku GEODETA w latach 1995–2023 w postaci osobnych plików PDF;
• wszystkie wydania miesięcznika GEODETA z lat 1995–2023 w postaci plików PDF.
Pliki można ściągać do wykorzystania na własne potrzeby. Copyright GEODETA Sp. z o.o. i następcy prawni. Wszystkie prawa zastrzeżone łącznie z tłumaczeniami na języki obce.

W przypadku problemów z dostępem do internetowego Archiwum GEODETY prosimy o kontakt mailowy (geoforum@geoforum.pl)


1995199619971998199920002001
2002200320042005200620072008
2009201020112012201320142015
2016201720182019202020212022
2023
| Styczeń 2023, Nr 1 (332) |


• Plusy i minusy 2022 – doroczne podsumowanie wydarzeń w branży • Walka o wyeliminowanie stanu niepewności prawnej po scaleniu w Lipnicy Wielkiej • Drożej, ale nowocześniej – przegląd noworocznych zmian w prawie • Naukowcy z UWM badają przestrzeń miejską pod kątem przyjazności dla seniorów • Poznań wykorzystuje ...

powrót

Jerzy Królikowski

Demokratyczny, ale czy dokładny?

Analiza dokładności lotniczego skanera laserowego DJI Zenmuse L1. Zaprezentowany dwa lata temu przez firmę DJI lidar dla dronów L1 pozwolił uwierzyć, że skanowanie laserowe wreszcie stanie się dostępne także dla mniej zasobnych geodetów. Tylko czy sensor ten w ogóle sprawdza się w zastosowaniach geodezyjnych?

Dron DJI Matrice 300 RTK ze skanerem L1 (fot. DJI)
Dron DJI Matrice 300 RTK ze skanerem L1 (fot. DJI)

Jak zachwala DJI, chiński dronowy potentat, L1 demokratyzuje dostęp do lotniczego skanowania laserowego. (...) System ten mierzy 480 tys. pkt/s na dystansie do 450 metrów z deklarowaną dokładnością sięgającą 10 cm. Do tego wyposażony jest w kamerę 20 Mpx, która może być wykorzystana nie tylko do kolorowania chmury punktów, ale i do tworzenia ortofotomapy. System wyróżnia waga poniżej 1 kg, która przekłada się na dłuższy czas nalotu niż w wielu konkurencyjnych rozwiązaniach. Wspomnieć warto również o montażu skanera na gimbalu, co pozwala odchylić go od nadiru (właściwość przydatna chociażby w pomiarach linii energetycznych). (...)

Ale nie oszukujmy się – najważniejszą zaletą tego lidaru jest bezkonkurencyjna cena. Jego właścicielem można stać się już za nieco ponad 50 tys. zł. W stosunku do innych tego typu rozwiązań sprzed dwóch lat oznaczało to aż kilkukrotną przecenę (dziś różnice te nie są już tak wielkie).

Każe to zadać sobie pytanie, czy za tę niezwykle atrakcyjną ofertą nie kryje się drastyczna obniżka jakości danych pozyskiwanych przez L1? Jako że dwa lata po premierze skaner ten ma już spore grono użytkowników, którzy zrealizowali przy jego użyciu wiele praktycznych projektów, znalezienie rzetelnej odpowiedzi na to pytanie nie powinno być trudne.

• Rozłóżmy L1 na części

Nim jednak zagłębimy się w analizy dokładnościowe, przyjrzyjmy się, z czego zbudowany jest system L1. To niezbędne, by zrozumieć, co wpływa na jego finalny błąd. Oczywiście najważniejszym elementem jest sam lidar, który – jak geodetom doskonale wiadomo – działa na zasadzie dalmierza laserowego. W L1 zamontowano skaner Avia firmy Livox. Jego deklarowana dokładność pomiaru wynosi: 3 cm na dystansie 30 metrów, 6 cm na 60 metrach oraz 12,4 cm na 120 metrach. Dla porównania najbardziej topowe lidary austriackiego Riegla oferują dokładność na poziomie 1 cm przy znacznie większym zasięgu (nawet do blisko 2 km). Tu warto dodać dwie ciekawostki. Po pierwsze, Avia montowana jest w kilku innych systemach ULS konkurencyjnych marek (szczególnie tych z niższej półki)....

Pełna treść artykułu w styczniowym wydaniu miesięcznika GEODETA

• Zamów wersję papierową • Zamów wersję cyfrową

powrót

KOMENTARZE Komentarze są wyłącznie opiniami osób je zamieszczających i nie odzwierciedlają stanowiska redakcji Geoforum. Zabrania się zamieszczania linków i adresów stron internetowych, reklam oraz tekstów wulgarnych, oszczerczych, rasistowskich, szerzących nienawiść, zawierających groźby i innych, które mogą być sprzeczne z prawem. W przypadku niezachowania powyższych reguł oraz elementarnych zasad kultury wypowiedzi administrator zastrzega sobie prawo do kasowania całych wpisów. Użytkownik portalu Geoforum.pl ponosi wyłączną odpowiedzialność za zamieszczane przez siebie komentarze, w szczególności jest odpowiedzialny za ewentualne naruszenie praw lub dóbr osób trzecich oraz szkody wynikłe z tego tytułu.

ładowanie komentarzy

Podnoszenie mostu na budowie Świątyni Opatrzności Bożej
czy wiesz, że...
© 2023 - 2024 Geo-System Sp. z o.o.

O nas

Geoforum.pl jest portalem internetowym i obszernym kompendium wiedzy na tematy związane z geodezją, kartografią, katastrem, GIS-em, fotogrametrią i teledetekcją, nawigacją satelitarną itp.

Historia

Portal Geoforum.pl został uruchomiony przez redakcję miesięcznika GEODETA w 2005 r. i był prowadzony do 2023 r. przez Geodeta Sp. z o.o.
Od 2 maja 2023 roku serwis prowadzony jest przez Geo-System Sp. z o.o.

Reklama

Zapraszamy do kontaktu na adres
redakcji:

Kontakt

Redaktor prowadzący:
Damian Czekaj
Sekretarz redakcji:
Oliwia Horbaczewska
prześlij newsa

facebook twitter linkedIn Instagram RSS