Tomasz Szczuraszek, Jan Kempa, Grzegorz Bebyn, Jacek Chmielewski
Bez metryki ani rusz
Nowoczesny komputerowy system do zarządzania drogami i ruchem drogowym w miastach. Informatyczny System Wspomagający Zarządzanie Drogami i Ruchem Drogowym (WZDR) jest narzędziem ułatwiającym podejmowanie decyzji w zakresie bieżącego utrzymania i rozwoju infrastruktury drogowej oraz decyzji związanych z nadzorem nad ruchem drogowym i funkcjonowaniem transportu publicznego w mieście. Celem zaś nadrzędnym systemu jest zachowanie jak najlepszego poziomu bezpieczeństwa i warunków ruchu w sieci drogowej miasta.
|
Ogólna charakterystyka systemu System WZDR został opracowany przez zespół pracowników Katedry Budownictwa Drogowego Akademii Techniczno-Rolniczej w Bydgoszczy. Został on wdrożony w kilku miastach w Polsce, w różnym jednak zakresie tematycznym oraz zasobów danych. Zbudowano go na bazie następującego oprogramowania środowiskowego: - MicroStation 95 – program firmy Bentley Systems do tworzenia graficznej bazy danych; - MS SQL Server 6.5 – program firmy Microsoft do tworzenia opisowej bazy danych; - MGE-PC 2.0 – program firmy Intergraph do łączenia opisowej bazy danych z graficzną. W zakres pełnego oprogramowania systemu wchodzą, obok programów środowiskowych, także aplikacje i biblioteki WZDR do tworzenia graficzno-opisowej bazy danych i analiz bazy danych, opracowane przez autorów. Na rys. 1 przedstawiono schemat funkcjonowania systemu oraz jego wpływ na kształtowanie polityki transportowej miasta. Funkcjonowanie systemu ma więc charakter procesu zamkniętego i ciągłego. Składa się on z trzech podstawowych, wzajemnie od siebie zależnych bloków: - zbierania i aktualizacji danych, - bazy danych, - analiz danych. Blok zbierania i aktualizowania danych dostarcza dane do bloku bazy danych, a ten z kolei do bloku analiz danych. Blok analiz ma bezpośredni wpływ na politykę transportową miasta oraz podejmowanie decyzji w zakresie zmiany organizacji ruchu, napraw, modernizacji i budowy obiektów drogowych. Decyzje te determinują ukształtowanie sieci transportowej, układ organizacji ruchu oraz bezpieczeństwo i warunki ruchu drogowego w mieście. Aktualny stan infrastruktury drogowej i ruchu jest z kolei przedmiotem zainteresowań pierwszego bloku systemu, tj. zbierania i aktualizowania danych. Najważniejszym i największym blokiem systemu WZDR jest blok bazy danych. Blok ten zawiera między innymi dane o: - sieciach transportowych miasta (np. sieci drogowej, transportu publicznego, ruchu rowerowego); - geometrycznym ukształtowaniu ulic i skrzyżowań; - organizacji ruchu, w tym także o sygnalizacji świetlnej; - natężeniu ruchu; - zdarzeniach drogowych; - parkingach i parkowaniu; - rodzaju i stanie nawierzchni drogowych; - rodzaju i stanie torowisk tramwajowych; - obiektach reklamowych znajdujących się w pasie drogowym; - urządzeniach drogowych, takich jak przystanki transportu publicznego, urządzenia bezpieczeństwa ruchu, obiekty inżynierskie, urządzenia sterowania ruchem, urządzenia obsługi parkingowej; - aktualnych robotach drogowych. Każdy z wymienionych wyżej elementów bloku bazy danych tworzony jest w formie graficznej (mapy) oraz opisowej (tabele). Dla potrzeb tworzenia map opracowano katalogi symboli graficznych, obejmujące między innymi: drogowe znaki pionowe i poziome, urządzenia bezpieczeństwa i sterowania ruchem oraz zdarzenia drogowe. Ponadto dla potrzeb tworzenia bazy danych opracowano dodatkowe programy i aplikacje programowe ułatwiające wprowadzanie do systemu danych graficznych i tekstowych, a także wyświetlanie na ekranie obrazów rastrowych (zdjęć fotograficznych).
Pełna treść artykułu w marcowym wydaniu miesięcznika GEODETA
powrót
|