Ciekawe Tematyarchiwum Geodetywiadomościnewsletterkontaktreklama
Najnowsze wydarzenia z dziedziny geodezji, nawigacji satelitarnej, GIS, katastru, teledetekcji, kartografii. Nowości rynkowe, technologiczne, prawne, wydawnicze. Konferencje, targi, administracja.
blog

Archiwum GEODETY


Internetowe Archiwum GEODETY jest ogólnodostępne i zawiera:
• wszystkie artykuły zamieszczone w miesięczniku GEODETA w latach 1995–2023 w postaci osobnych plików PDF;
• wszystkie wydania miesięcznika GEODETA z lat 1995–2023 w postaci plików PDF.
Pliki można ściągać do wykorzystania na własne potrzeby. Copyright GEODETA Sp. z o.o. i następcy prawni. Wszystkie prawa zastrzeżone łącznie z tłumaczeniami na języki obce.

W przypadku problemów z dostępem do internetowego Archiwum GEODETY prosimy o kontakt mailowy (geoforum@geoforum.pl)


1995199619971998199920002001
2002200320042005200620072008
2009201020112012201320142015
2016201720182019202020212022
2023
| Marzec 1999, Nr 3 (46) |


• Racjonalizm zwycięży – mówi nowo mianowany główny geodeta kraju Kazimierz Bujakowski • Nowe struktury geodezji w zreformowanej administracji • Wysokość Europy a sprawa polska • Bez metryki ani rusz – nowoczesny komputerowy system do zarządzania drogami i ruchem drogowym w miastach • Inklinometr czy ...

powrót

Tomasz Szczuraszek, Jan Kempa, Grzegorz Bebyn, Jacek Chmielewski

Bez metryki ani rusz

Nowoczesny komputerowy system do zarządzania drogami i ruchem drogowym w miastach.
Informatyczny System Wspomagający Zarządzanie Drogami i Ruchem Drogowym (WZDR) jest narzędziem ułatwiającym podejmowanie decyzji w zakresie bieżącego utrzymania i rozwoju infrastruktury drogowej oraz decyzji związanych z nadzorem nad ruchem drogowym i funkcjonowaniem transportu publicznego w mieście. Celem zaś nadrzędnym systemu jest zachowanie jak najlepszego poziomu bezpieczeństwa i warunków ruchu w sieci drogowej miasta.

Ogólna charakterystyka systemu
System WZDR został opracowany przez zespół pracowników Katedry Budownictwa Drogowego Akademii Techniczno-Rolniczej w Bydgoszczy. Został on wdrożony w kilku miastach w Polsce, w różnym jednak zakresie tematycznym oraz zasobów danych. Zbudowano go na bazie następującego oprogramowania środowiskowego:
- MicroStation 95 – program firmy Bentley Systems do tworzenia graficznej bazy danych; - MS SQL Server 6.5 – program firmy Microsoft do tworzenia opisowej bazy danych; - MGE-PC 2.0 – program firmy Intergraph do łączenia opisowej bazy danych z graficzną.
W zakres pełnego oprogramowania systemu wchodzą, obok programów środowiskowych, także aplikacje i biblioteki WZDR do tworzenia graficzno-opisowej bazy danych i analiz bazy danych, opracowane przez autorów. Na rys. 1 przedstawiono schemat funkcjonowania systemu oraz jego wpływ na kształtowanie polityki transportowej miasta. Funkcjonowanie systemu ma więc charakter procesu zamkniętego i ciągłego. Składa się on z trzech podstawowych, wzajemnie od siebie zależnych bloków: - zbierania i aktualizacji danych, - bazy danych, - analiz danych.
Blok zbierania i aktualizowania danych dostarcza dane do bloku bazy danych, a ten z kolei do bloku analiz danych. Blok analiz ma bezpośredni wpływ na politykę transportową miasta oraz podejmowanie decyzji w zakresie zmiany organizacji ruchu, napraw, modernizacji i budowy obiektów drogowych. Decyzje te determinują ukształtowanie sieci transportowej, układ organizacji ruchu oraz bezpieczeństwo i warunki ruchu drogowego w mieście. Aktualny stan infrastruktury drogowej i ruchu jest z kolei przedmiotem zainteresowań pierwszego bloku systemu, tj. zbierania i aktualizowania danych.
Najważniejszym i największym blokiem systemu WZDR jest blok bazy danych. Blok ten zawiera między innymi dane o: - sieciach transportowych miasta (np. sieci drogowej, transportu publicznego, ruchu rowerowego); - geometrycznym ukształtowaniu ulic i skrzyżowań; - organizacji ruchu, w tym także o sygnalizacji świetlnej; - natężeniu ruchu; - zdarzeniach drogowych; - parkingach i parkowaniu; - rodzaju i stanie nawierzchni drogowych; - rodzaju i stanie torowisk tramwajowych; - obiektach reklamowych znajdujących się w pasie drogowym; - urządzeniach drogowych, takich jak przystanki transportu publicznego, urządzenia bezpieczeństwa ruchu, obiekty inżynierskie, urządzenia sterowania ruchem, urządzenia obsługi parkingowej; - aktualnych robotach drogowych.
Każdy z wymienionych wyżej elementów bloku bazy danych tworzony jest w formie graficznej (mapy) oraz opisowej (tabele). Dla potrzeb tworzenia map opracowano katalogi symboli graficznych, obejmujące między innymi: drogowe znaki pionowe i poziome, urządzenia bezpieczeństwa i sterowania ruchem oraz zdarzenia drogowe. Ponadto dla potrzeb tworzenia bazy danych opracowano dodatkowe programy i aplikacje programowe ułatwiające wprowadzanie do systemu danych graficznych i tekstowych, a także wyświetlanie na ekranie obrazów rastrowych (zdjęć fotograficznych).

Pełna treść artykułu w marcowym wydaniu miesięcznika GEODETA

powrót

KOMENTARZE Komentarze są wyłącznie opiniami osób je zamieszczających i nie odzwierciedlają stanowiska redakcji Geoforum. Zabrania się zamieszczania linków i adresów stron internetowych, reklam oraz tekstów wulgarnych, oszczerczych, rasistowskich, szerzących nienawiść, zawierających groźby i innych, które mogą być sprzeczne z prawem. W przypadku niezachowania powyższych reguł oraz elementarnych zasad kultury wypowiedzi administrator zastrzega sobie prawo do kasowania całych wpisów. Użytkownik portalu Geoforum.pl ponosi wyłączną odpowiedzialność za zamieszczane przez siebie komentarze, w szczególności jest odpowiedzialny za ewentualne naruszenie praw lub dóbr osób trzecich oraz szkody wynikłe z tego tytułu.

ładowanie komentarzy

Wpływ aplikacji lokalizacyjnych na korki
czy wiesz, że...
© 2023 - 2024 Geo-System Sp. z o.o.

O nas

Geoforum.pl jest portalem internetowym i obszernym kompendium wiedzy na tematy związane z geodezją, kartografią, katastrem, GIS-em, fotogrametrią i teledetekcją, nawigacją satelitarną itp.

Historia

Portal Geoforum.pl został uruchomiony przez redakcję miesięcznika GEODETA w 2005 r. i był prowadzony do 2023 r. przez Geodeta Sp. z o.o.
Od 2 maja 2023 roku serwis prowadzony jest przez Geo-System Sp. z o.o.

Reklama

Zapraszamy do kontaktu na adres
redakcji:

Kontakt

Redaktor prowadzący:
Damian Czekaj
Sekretarz redakcji:
Oliwia Horbaczewska
prześlij newsa

facebook twitter linkedIn Instagram RSS