Marek Majewski
Numeryczny Model Terenu w Autodesk Land Desktop
W poprzednim GEODECIE opisane zostały możliwości importu współrzędnych punktów do programu Autodesk Land Desktop 3. Dziś czas na omówienie narzędzi do tworzenia numerycznego modelu terenu przy wykorzystaniu tych punktów. Wprowadzone do projektu i odpowiednio pogrupowane punkty stanowią w programie Land Desktop podstawę do budowy modelu, definiowania linii nieciągłości oraz tworzenia obiektów powierzchniowych, liniowych i punktowych.
Numeryczny model terenu (Digital Terrain Model – DTM) budowany w programie Land Desktop jest powierzchnią utworzoną przez sieć nieregularnych trójkątów, których wierzchołkami są punkty z bazy COGO. Im więcej punktów zawierać będzie model terenu, tym mniejsze trójkąty „opiszą” jego powierzchnię, tym samym jej odwzorowanie będzie bardziej dokładne. Punkty zapisane są w zewnętrznej bazie, nie ma więc obawy, że zbyt duża ich liczba wpłynie na przeciążenie programu. Zwiększenie dokładności wygenerowanego przez Land Desktop modelu terenu osiągnąć można przez uwzględnienie linii nieciągłości, granicy obszaru, warstwic, a nawet plików zawierających numeryczny model wysokościowy (DEM).
Źródła danych Proces budowy modelu terenu należy rozpocząć od wprowadzenia jego nazwy w eksploratorze modelu, a następnie określenia punktów definiujących kształt terenu. Opisana w poprzednim numerze możliwość grupowania punktów pozwala na oddzielenie tych, które określają rzeźbę terenu, od pozostałych. Model można utworzyć na podstawie zadeklarowanych grup punktów lub bezpośrednio na podstawie pliku ze współrzędnymi pomierzonych punktów. Kolejnym krokiem jest określenie wszystkich niezbędnych linii nieciągłości terenu odpowiadających skarpom, ciekom wodnym, liniom kolejowym itp. Są one bardzo istotne w procesie budowy modelu, ponieważ pozwalają uniknąć błędów i przekłamań związanych z modelowaniem sąsiedztwa tych obiektów.
Pełna treść artykułu w listopadowym wydaniu GEODETY
powrót
|