redakcja
Gdzie szukać pieniędzy
Integracja Polski z Unią Europejską oznaczać będzie dla właścicieli małych i średnich przedsiębiorstw (MSP) likwidację barier i ograniczeń w stosunkach gospodarczych z innymi członkami Wspólnoty. Wielką szansą na podniesienie konkurencyjności naszych firm są programy pomocowe UE: PHARE, ISPA, SAPARD oraz budżetowe asygnowane przez Polską Agencję Rozwoju Przedsiębiorczości (PARP). Czy firmy geodezyjne mogą z nich korzystać? Do kogo zwrócić się o pomoc? Jakie dokumenty są niezbędne? Jak prawidłowo wypełnić wniosek? Uzyskanie odpowiedzi na te pytania tworzy dla większości przedsiębiorców barierę na drodze do uzyskania pomocy unijnej.
|
W przeddzień rozszerzenia Unii Europejskiej wielu polskich przedsiębiorców zaplanowało już strategiczne rozwiązania, które pozwolą ich firmom utrzymać się na wolnym rynku europejskim. Zdecydowana większość małych i średnich polskich firm chce iść do Unii, bo widzi w tym dobry interes. Jeśli już czegoś się boją, to głównie morderczej konkurencji z zagranicy oraz swobody przepływu towarów. Jednak z punktu widzenia geodetów nie napływ towarów, lecz usług jest niepokojący.
MSP i ich udział w rynku Małe i średnie firmy mają bardzo istotne znaczenie w gospodarce wolnorynkowej i stanowią o sile gospodarczej kraju. Potrafią one skutecznie wchodzić w nisze rynkowe i szybko się przystosowywać do potrzeb i wymagań klientów. W Unii Europejskiej MSP stanowią 99,8% firm, ich udział w przychodach ze sprzedaży to 56,2%, zatrudniają ponad 66% zasobów siły roboczej. Badania statystyczne prowadzone przez GUS potwierdzają, iż równie ż w Polsce udział sektora MSP jest znaczny i stale się zwiększa (99,8% firm to MSP, tworzą one 48,2% PKB, pracuje w nich 64% ogółu zatrudnionych). Na kondycję małych i średnich firm (a takimi są przecież firmy geodezyjne) wpływ ma wiele czynników i uwarunkowań: - wielkość majątku, jakim dysponuje przedsiębiorstwo, - zdolność do wdrażania postępu technicznego i technologicznego, - sprawność zarządzania posiadanymi zasobami, - poziom wiedzy i kreatywność kadry, - unikalność i jakość oferowanych produktów i usług, - ogólny poziom rentowności produkcji. Tworzenie przez państwo warunków rozwoju dla małych i średnich firm powinno być podstawowym celem polityki rządu. Założono, że wobec tych przedsiębiorstw muszą być prowadzone skuteczne działania poprzez stosowanie instrumentów i rozwiązań wspólnych dla ogółu, uzupełnionych instrumentami szczególnymi, adresowanymi wyłącznie do MSP. Ich rozwój w dużej mierze zależy m.in. od wielkości kapitału pochodzącego z zasobów własnych oraz od dostępu do źródeł zewnętrznych, tj. kredytów, leasingów, subwencji itp. W Polsce zdolność tego sektora do finansowania rozwoju jest nadal ograniczona.
Pełna treść artykułu w kwietniowym wydaniu GEODETY
powrót
|